کد خبر: 9820

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

رشد مصرف مواد مخدر صنعتی در زنان نگران کننده است

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سرعت رشد اعتیاد در زنان رو به افزایش است ضمن اینکه رشد مصرف مواد صنعتی به عنوان درمان لاغری در میان زنان نیز نگران کننده است.

به گزارش نیکوکار، رضا تویسرکان منش روز شنبه در نشست خبری که صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: آمار شیوع اعتیاد در مردان بیشتر است و سهم زنان از جامعه آماری معتادان، ۱۵۶ هزار نفر است که معادل ۶ درصد کل معتادان و ۶ دهم درصد کل جمعیت کشور است اما متاسفانه سرعت رشد اعتیاد در زنان رو به افزایش است ضمن اینکه رشد مصرف مواد صنعتی به عنوان درمان لاغری در میان زنان نگران کننده است.

وی افزود: در میان این قشر، زنان بی خانمان و متجاهری هستندکه برای این گروه خاص، توسعه مراکز درمان و نگهداری زنان صورت گرفته است. چنانچه در سال گذشته پنج مرکز نگهداری ویژه زنان در تهران، سیستان و بلوچستان، مشهد، تبریز و اصفهان اختصاص یافت.

مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری اینکه آسیب هایی که متوجه زنان است بیش از مردان است و انگ اجتماعی بالاتری دارند و برای دسترسی به مواد مجبور به تن دادن به آسیب های اجتماعی هستند، تصریح کرد: به همین دلیل زنان در اولویت کارها قرار گرفتند و برای گروه زنان معتادی که متجاهر نیستند بنا داریم خدمات درمان و کاهش آسیب اقشار آسیب پذیر بخصوص بانوان را در مراکز خدمات درمانی دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه فاصله شروع مصرف تا تزریق مواد و همچنین اقدام داوطبانه این زنان برای ترک کمتر است، ادامه داد: ۶ هزار مرکز جامع سلامت و بیش از ۱۷ هزار خانه بهداشت در کشور وجود دارد که با هماهنگی های صورت گرفته با معاونت های وزارت بهداشت قصد داریم دسترسی این افراد به درمان های خدمات درمانی سوءمصرف مواد را توسعه دهیم. اکنون این کار در سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت شروع شده است.

معتادان آسیب پذیری بیشتری در برابر کرونا دارند

تویسرکان منش با تاکید بر اینکه وظیفه نگهداری و درمان معتادان بر عهده دولت است و معتادان متجاهر در مراکز نگهدار کمپ اعتیاد در حال سپری کردن مجازات جایگزین حبس هستند، خاطرنشان کرد: معتادان به دلیل مصرف مواد مخدر دچار ضعف سیستم ایمنی هستند در حالی که مهمترین سد دفاعی در برابر کرونا سیستم ایمنی بدن است پس این افراد آسیب پذیری بیشتری در برابر ویروس کرونا دارند.

وی افزود: به همین دلیل این افراد طبق پروتکل های ملی واکسن کرونا پس از کادر درمان، قرار می گیرند و به نوعی در اولویت دریافت واکسن هستند. ضمن اینکه نرخ جمع آوری معتادان در مراکز ترک در سال ۹۹، بالغ بر ۵۸ هزار نفر هستند پس سهیمه بالایی از واکسن نخواهند داشت.

اغلب داروهای گیاهی ترک اعتیاد غیرعلمی هستند

مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره داروهای گیاهی درمان ترک اعتیاد متذکر شد: اغلب داروهای گیاهی که در مراکز غیر مجاز تحت عنوان داروی ترک توزیع می شود، غیر علمی و دارای ترکیبات مضر هستند. خوشبختانه ستاد با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری موفق شد داروهایی تولید کند که در درمان و کاهش وابستگی و آسیب، اثر بخشی بیشتری نشان داده است.

وی تاکید کرد: قصد داریم سهم بیشتری از درمان اعتیاد را به داروهای نوین بدهیم و داروهای جدید وارد بازار شود.

تویسرکان منش یادآور شد: برای درمان اعتیاد یک روش منحصر به فرد برای همه نداریم و درمان ها باید همراه با مددکار و حمایت های اجتماعی تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد زیرا اعتیاد بیماری پیچیده ای است که درمان های آن هم ویژگی و پیچیدگی خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه هدف نهایی درمان اعتیاد عدم وابستگی به مواد و پاکی است، افزود: با مصرف مواد مخدر، تغییراتی در فیزیولوژی بدن به وجود می‌آید که خاصیت تکرار کردن مصرف می دهد به همین دلیل دستیابی به هدف نهایی در کوتاه مدت اماکن پذیر نیست بلکه فقط یکسری عوارض و مشکلات اعتیاد را کاهش می دهد. تلاش داریم با داروهای خاص سم زدایی و کاهش علائم جسمانی و وابستگی روحی را در افراد ایجاد کنیم تا رفتارهای خطرناک و آسیب رسان نداشته باشند و مشکلات کنترل شود.

به گفته تویسرکان منش، با ادامه این روند در بلند مدت می توانیم با حمایت های روانی و مددکاری فرد را به طور کامل به زندگی بازگردانیم. اما اکنون در دنیا میزان بازگشت به مواد بالا است. در ایران نیز نگهداری معتادان در کمپ ها برای تعداد کمی از معتادان امکان پذیر است به این معنا که طبق آمار ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مواد در کشور هستند که از این تعداد کمتر از سه درصد معتادان متجاهری هستندکه وظیفه ستاد و دستگاه های اجرایی پاکسازی آنان است.

وی توضیح داد: معتادان متجاهر سه تا ۶ ماه در مرکز نگهداری می شوند که در این مدت امکان ارائه همه خدمات درمانی، روانشناسی و حمایت اجتماعی وجود ندارد. خوشبختانه مراکز جامعی در کشور در شرف تاسیس است که بعد از نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶، این افراد به این مراکز مراجعه می کنند و ضمن حرفه آموزی، پیگیری های درمانی و مراقبت، سلامت به جامعه بازمی گردند. در مورد بقیه معتادان مصرف کننده هم هر دو شیوه درمان و کاهش آسیب انجام می شود و ما هدف نهایی این است که فرد از مصرف مواد جدا شود.

اختصاص ۷۵ میلیارد تومان به بیمه معتادان در سال ۱۴۰۰

مدیر کل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره بیمه سلامت معتادان هم یادآور شد: مطابق قانون مبارزه با مواد مخدر، دولت مکلف است که برای همه معتادان، اعتبارات بیمه را در نظر بگیرد که این امر از سال ۹۲ شروع شد.

وی ادامه داد: ۵۰ میلیارد تومان اعتبارات بیمه معتادان در سال ۹۹ اختصاص یافت که با هماهنگی های بین سازمانی و فعالیت منسجم موفق شدیم عمده اعتبارات را جذب کنیم. همچنین در جلسات متعدد کمیته درمان ابلاغ کردیم که همه مراکز کاهش آسیب باید با بیمه سلامت قرارداد داشته باشند.

تویسرکان منش از تخصیص اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی به بیمه معتادان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و تاکید کرد: بیمه راهکار مناسبی برای تامین هزینه درمان و کاهش آسیب است و به نوعی دلگرمی است برای مددجو که تا با فراغ بال به درمان ترک و زخم های باز بپردازد. یکی از استراتژی های ستاد این است که همه معتادان تحت پوشش بیمه قرار گیرند و خدمات بیمه ای دریافت کنند. امیداوریم که با این پوشش در سال های آینده شاهد رشد چشمگیرتر اعتبارات درمان و کاهش آسیب اعتیاد باشیم.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/