کد خبر: 9814

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران:

سلامت روانی و اجتماعی کارگران را جدی بگیریم

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: نشانه‌های خوبی از وضعیت انواع مختلف آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی در جامعه کار و تولید دیده نمی‌شود و این می‌تواند زنگ خطر جدی محسوب شود، به همین دلیل لازم است سلامت روانی و اجتماعی کارگران را جدی بگیریم.

به گزارش نیکوکار، سید حسن موسو ی چلک به مناسبت روز جهانی کارگر افزود: یکی از وظایف دولت ها در هر جامعه‌ای ایجاد بسترهای لازم برای ارتقای رضایت زندگی و برخورداری مردم از امنیت و رفاه اجتماعی بالا است تا در سایه این شرایط «به‌زیستن اجتماعی» در آن جامعه تحقق پیدا کند.

وی تاکید کرد: یکی از شاخص های مهم و اساسی که نشانه و مولفه مهمی در تحقق چنین شرایطی محسوب می شود توجه به سلامت همه جانبه در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است. دولت های هوشمند و دارای رویکرد اجتماعی و فرهنگی و مدیران سلامت نگر و سلامت محور توجه و سرمایه گذاری در این زمینه را یک فرصت ارزشمند برای آرامش و امنیت خاطر و رضایت از زندگی و محیط کار برای مردم و کارکنان قلمداد می کنند و اهتمام ویژه ایی در این زمینه دارند.

موسوی چلک اضافه کرد: استفاده از تمام ظرفیت ها و فرصت‌هایی که در آنها مردم حضور دارند، استراتژی موثری است که در فراگیری و پایداری برنامه های مرتبط با سلامت همه جانبه از جمله سلامت اجتماعی تاثیر چشمگیری دارد.

کمیسر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی گفت: جامعه کار و تولید به دلیل دارا بودن شرایطی از جمله جمعیت بالای کارکنان و کارگران، استمرار حضور این افراد در محیط های کاری، دسترسی راحت به آنان و ارتباط با خانواده ها می‌تواند نقش سازنده‌ای در ارتقای شاخص های سلامت اجتماعی در جامعه داشته باشد.

وی افزود: توجه به سلامت اجتماعی در جامعه کار و تولید فرصتی ایجاد می کند تا پویایی و سرزندگی افراد، افزایش نشاط اجتماعی، کنترل وکاهش آسیب های اجتماعی، افزایش تاب آوری اجتماعی، ارتقای سواد اجتماعی و سواد سلامت روان، تقویت مهارت خودمراقبتی در میان این افراد و افزایش حمایت اجتماعی در چنین محیط هایی باشیم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار داشت: بدون شک کار کردن وحضور در چنین محیط هایی رضایت شغلی را هم به دنبال خواهد داشت که نتیجه آن می تواند زمینه بهره وری بیشتر، کاهش هزینه‌های مختلف، افزایش خلاقیت ونوع آوری، احساس تعلق به محیط کار، افزایش مسوولیت پذیری و مشارکت و اعتماد را هم در جامعه کار وتولید فراهم کند.

عضو هیات رییسه منطقه آسیا واقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی گفت: با توجه به پژوهش ها وشیوع‌شناسی‌های انجام شده از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری دستگاه وکارشناسان اجتماعی می توان اشاره کرد که نشانه های خوبی از وضعیت انواع مختلف آسیب های اجتماعی و اختلالات روانی در جامعه کار وتولید دیده نمی شود و این می تواند زنگ خطر جدی محسوب شود. به همین دلیل توجه به بعد اجتماعی سلامت مهم است. چرا که در یک معنا بعد اجتماعی سلامت در برگیرنده سطوح مهارت های اجتماعی، عملکرد اجتماعی و توانایی شناخت هر شخص از خود، به عنوان عضوی از جامعۀ بزرگ‌تر است.

موسوی چلک با بیان اینکه زندگی سالم، محصول تعامل اجتماعی بین انتخـاب‌هـای فـردی از یـک سـو و محـیط اجتماعی، اقتصادی احاطه‌کننده فرد از سوی دیگر اسـت، افزود: سلامت اجتماعی یکی از اساسی ترین شاخص های سلامت هر جامعه است که به کارایی بیشتر فرد درون جامعه منجر می‌شود.

رئیس انجمن مدکاران اجتماعی گفت: تاملی بر وضعیت شاخص های اجتماعی ایران نشان می دهد که این وضعیت فقط محدود به جامعه کار وتولید نیست.

موسوی چلک تاکید کرد: جامعه‌ای را می توان با مفهومی که از سلامت اجتماعی ارائه شد سالم خواند که رضایت و شادابی مردم در آن قابل رؤیت باشد.

وی یادآور شد: برخی از صاحب‌نظران معتقدند که فقدان یا پایین بودن شاخص‌های سلامت اجتماعی را می‌توان نتیجه‌ جذب نکردن افراد در چارچوب‌های اجتماعی و در نتیجه نپذیرفتن جامعه پذیری صحیح آن‌ها دانست. بنابراین، می‌توان گفت سلامت اجتماعی عامل مهمی در کنترل آسیب‌ها و مسائل اجتماعی و همچنین حفظ نظم اجتماعی است.

امروز یازدهم اردیبهشت ماه مطابق با اول ماه مه میلادی به نام روز جهانی کار و کارگر نامیده شده است. روز جهانی کارگر یا روز بین‌المللی کارگر یک یادبود و مراسم کارگری و از سوی طبقات کارگر است که هر ساله در این روز برگزار می‌شود.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/