کد خبر: 9791

سخنگوی جمعیت هلال احمر از تقویت شبکه امداد و نجات کشور برای نجات جان انسان ها در مرحله حاد وقوع بحران خبر داد و گفت: در سال گذشته تجهیزات امداد و نجات و خودروهای امدادی برای این مهم تهیه شد که به استان های آسیب پذیر اختصاص یافت.

به گزارش نیکوکار، محمدحسن قوسیان مقدم در پاسخ به این سوال که جمعیت هلال احمر چه برنامه هایی برای تامین خدمات مورد نیاز برای نجات جان انسان ها در مرحله حاد وقوع بحران دارد، اظهار داشت: براساس قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر وظیفه پاسخگویی به حوادث و سوانح را بر عهده داشته و همچنین با تصویت قانون مدیریت بحران جدید وظایف تازه ای نیز بر عهده این جمعیت گذارده شده که هر چند طی سنوات گذشته با کمبود بودجه ها و اعتبارات مالی روبرو بوده اما سعی شده تا برای پاسخگویی به موقع در حوادث و سوانح آمادگی های لازم را در سطح کشور ایجاد کند.

وی ادامه داد: در قانون مدیریت بحران جدید، پنج ماموریت مهم نجات، انتقال مصدومان به مراکز درمانی، اسکان اضطراری، تامین مایحتاج آسیب‌دیدگان سوانح و بلایا و ذخیره‌سازی اقلام امدادی برعهده‌ هلال‌احمر گذاشته شده که کاملا در حوزه‌ امداد و نجات تعریف می‌شود.

سخنگوی جمعیت هلال احمر توضیح داد: طبق بند ب ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های مسوول در امور فرهنگی و تبلیغی و ستاد کل نیروهای مسلح و بر اساس استانداردهای سازمان، نسبت به آموزش‌ آحاد جامعه و سازمان‌های مردم نهاد در برابر حوادث و سوانح اقدام کند.

قوسیان مقدم اضافه کرد: از این رو در چرخه مدیریت بحران و در مرحله پیشگیری و آمادگی تلاش شده است تا دوره های آموزش همگانی برای بالا بردن سطح تاب آوری و همچنین خود امدادی برای عموم مردم برنامه ریزی و برگزار شود و در دوره های آموزش تخصصی نجات نیز برای نیروهای داوطلب برگزار شده تا سطح دانش و مهارت آنها را برای حفظ جان افراد در معرض خطر افزایش داد.

وی اعلام کرد: در سال گذشته نیز تجهیزات امداد و نجات و خودروهای امدادی نیز تهیه شده که برای تقویت شبکه امداد و نجات کشور به استان های آسیب پذیر اختصاص داده شده اند.

سخنگوی جمعیت هلال احمر اظهار داشت: از سوی دیگر برای ارائه خدمات بهتر به آسیب دیدگان سعی شده است که از ظرفیت جوانان و داوطلبان نیز بهره برده و با سازماندهی تشکل های خیریه و سمن ها خدمات آنها در حوادث را هدفمند کنیم و با کمک خیرین داوطلب برای کاهش آلام مردم حادثه دیده نسبت به جمع آوری کمک های مردمی و توزیع بین افراد نیازمند اقدام کنیم.

وی گفت: یکی دیگر از بخش های که در زمان بحران برای حفظ جان افراد حادثه دیده وارد عمل می شود نیروهای معاونت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر است که در صورت نیاز وزارت بهداشت نسبت به استقرار و فعال سازی بیمارستان صحرایی و ارائه خدمات درمانی اقدام می کنند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون در نظر گرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/