رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر از پایش سلامت بیش از ۱۴۱ هزار و ۸۲۷ مسافر در مرزهای (هوایی، زمینی و دریایی) کشور توسط امدادگران و داوطلبان این نهاد خبر داد.

به گزارش نیکوکار، مهدی ولی پور با اعلام آخرین آمار اجرای طرح کنترل و پایش سلامت و مراقبت بهداشتی از مسافران مبادی مرزی رسمی کشور از روز ۲۰ اسفند سال گذشته تا روز بیست و دوم فروردین ماه امسال افزود: با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، کنترل بهداشتی مسافران ورودی به کشور از ۲۸ مرز رسمی هوایی، زمینی و دریایی در ۱۶ استان برعهده جمعیت هلال احمر قرار گرفته و ۴۳۱ نفر از نیروهای آموزش دیده جمعیت هلال احمر از ۲۰ اسفند سال ۹۹ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند.

وی با بیان اینکه در سازوکار اجرای این طرح همه مسافران ورودی به کشور از طریق مبادی رسمی، مورد بررسی قرار گرفته و افراد مشکوک و دارای علائم جداسازی شده و از آنان تست کرونا اخذ می‌شود، توضیح داد: برهمین اساس از ۲۰ اسفند ۹۹ تا صبح امروز ۲۲ فروردین ماه، ۱۴۱ هزار و ۸۲۷ مسافر از سوی امدادگران جمعیت هلال احمر غربالگری شده‌اند و از هفت هزار و ۳۵۸ نفر تست PCR  و از ۲۳ هزار و ۶۵۱ نفر نیز تست فوری کرونا گرفته شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: تاکنون ۴۵ نفر از مسافران مشکوک به بیماری کرونا به قرنطینه منتقل شده اند.

ولی پور یادآور شد: این طرح با همکاری وزارتخانه های بهداشت و راه و شهرسازی با هدف شناسایی و غربالگری و انجام تست سریع و نهایی، مدیریت مسافران ورودی و مشکوک، همکاری در قرنطینه موقت و رهگیری تا اتمام فرآیند بیماری و کمک به کاهش شیوع بیماری در سراسر کشور اجرا می‌شود و از همه مسافران زمینی، هوایی و دریایی در زمان ورود به کشور غربالگری و در صورت نیاز تست سریع کرونا گرفته می‌شود.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (شنبه ۲۱ فروردین) اعلام کرد: با شناسایی ۱۹ هزار و ۶۶۶ بیمار جدید کرونا در کشور رکورد شناسایی بیمار در یک روز شکسته شده و با فوت ۱۹۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۴ هزار و ۲۳۲ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۹ هزار و ۶۶۶ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۲۰۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۹ هزار و ۷۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۲ هزار و ۶۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۵۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۳۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۹۳۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت،  بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر