کد خبر: 9422

عضو انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران با بیان اینکه تعداد افراد دچار کم‌شنوایی در جهان به شدت در حال افزایش است، می‌گوید: حدود ۶۰ درصد از کم‌شنوایی‌ها قابل پیشگیری است؛ به طور مثال یکی از عوامل کم‌شنوایی که در میان جوانان همه کشورها بسیارشایع است، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و با هندزفری است که این موضوع قابل پیشگیری است.

به گزارش نیکوکار، گیتا موللی با اشاره به روز جهانی شنوایی مصادف با (۱۳ اسفندماه) بیان کرد: شعار جهانی روز جهانی شنوایی در سال ۲۰۲۱، مراقبت شنوایی برای همه، غربالگری، توانبخشی و ارتباط موثر است. امسال به این موضوع تاکید شده است که افراد در تمام طول زندگی از بدو تولد تا مرگ و در همه سنین تسهیلات و امکانات و آگاهی لازم را دریافت کنند تا بتوانند از شنوایی خود مراقبت کنند.

موللی با اشاره به شعار جهانی روز شنوایی اظهار کرد: لازم است که تمامی افراد در تمامی سنین به مراقبت‌های باکیفیت گوش و شنوایی دسترسی همگانی داشته باشند و این موضوع از طریق غربالگری شنوایی و اقدامات مداخله‌ای به موقع، پیشگیری از بیماری‌های گوش و درمان آنها (مانند عفونت‌های گوش میانی)، دسترسی به فناوری‌ها، خدمات توانبخشی شنوایی و دریافت خدماتی برای بهبود میزان ارتباطات افراد از جمله خدمات توانبخشی و زبان اشاره، کاهش سر و صدای محیط و تعامل بیشتر افراد جامعه برای کسب آگاهی بیشتر در این خصوص امکان‌پذیر است.

کم شنوایی سالانه ۹۸۰ میلیارد دلار به جهان هزینه تحمیل می‌کند

به گفته دبیر کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و براساس آمارهای موجود، تخمین زده شده است که کم‌شنوایی سالانه ۹۸۰ میلیارد دلار به جهان هزینه تحمیل می‌کند.

بنابر اظهارات عضو انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، اقدام برای کم‌شنوایی نوعی سرمایه‌گذاری پر منفعت برای همه کشورها و ملت‌هاست و لازم است که ارتباط، آموزش و توانمندسازی افراد کم‌شنوا صورت گیرد و تسهیل شود و کودکان دچار کم‌شنوایی نیز در بدو تولد شناسایی شوند.

افزایش تعداد کم شنوایان جهان

وی با بیان اینکه در صورتی که به کم‌شنوایی رسیدگی نشود می‌تواند موجب تاخیر در رشد و تکامل زبان و گفتار، افت تحصیلی افراد، انزوای اجتماعی، آسیب‌دیدگی و نقصان شناختی شود، گفت: تعداد افراد دچار کم‌شنوایی در جهان به شدت در حال افزایش است. اکثریت افراد دچار کم‌شنوایی به مداخله‌های درمانی و توانبخشی مناسب دسترسی مناسبی ندارند و زمانی که به کم شنوایی رسیدگی درستی نشود، پیامدهای گسترده‌ای در زندگی خواهد داشت و موجب می‌شود که هزینه‌های زیادی به بودجه جهان تحمیل شود، البته در حال حاضر بودجه‌های زیادی صرف کم‌شنوایی می‌شود.

از افزایش تعداد کم‌شنوایی تا چرایی آن

عضو انجمن علمی شنوایی شناسی ایران در ادامه با اشاره به اینکه تعداد افراد دچار کم شنوایی به شدت در حال افزایش است، گفت: در حال حاضر ۵.۵ درصد از افراد سراسر جهان با کم‌شنوایی‌هایی که شرایط ناتوان‌کننده‌ای را برایشان ایجاد می‌کند در حال زندگی هستند و در ایران نیز پنج میلیون فردِ دچار کم شنوایی وجود دارد که نیاز به رسیدگی به  وضعیت شنوایی‌شان است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص چرایی افزایش تعداد کم‌شنوایی در جهان بیان کرد: این موضوع علتهای متعددی دارد؛ به عنوان مثال گوش دادن به موسیقی با صدای بلند یکی از رفتارهایی است که موجب ایجاد کم‌شنوایی در جوانان و نوجوانان می‌شود و روبه افزایش است. از دیگر موارد می‌توان به افزایش جمعیت کلی جهان و طولانی‌تر شدن عمر به دنبال پیشرفت علم، اشاره کرد.

۶۰ درصد از کم‌شنوایی‌ها قابل پیشگیری است

موللی ادامه داد: اما نکته مهم این است که حدود ۶۰ درصد از کم‌شنوایی‌ها قابل پیشگیری است به طور مثال همانطور که گفته شد یکی از عوامل کم‌شنوایی که در میان جوانان همه کشورها شایع است، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و با هندزفری است که این موضوع قابل پیشگیری است. مورد دیگر عفونت‌های گوش میانی است که میان کودکان بسیار شایع است و لازم است درمان سریع و لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: همچنین داروهایی که اصطلاحا به آنها داروهای اتوتوکسیک گفته می‌شود نیز موجب کم‌شنوایی می‌شود و لازم است که این داروها شناخته شوند. لذا از طریق افزایش بهداشت و سلامت عمومی در دوران زندگی، و سواد سلامت می‌توان از بسیاری از کم‌شنوایی‌ها پیشگیری کرد.

وضعیت مداخلات درمانی کم‌شنوایی در کشورهای درحال توسعه

دبیر کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی به تاثیر مداخلات درمانی در درمان کم شنوایی اشاره کرد و با بیان اینکه بیشتر افرادی که دچار کم‌شنوایی هستند به مداخله و درمان مناسب دسترسی لازم را ندارند و این موضوع در کشورهای درحال توسعه بیشتر است، افزود: حدودا ۹۱ درصد از موارد در کشورهایی با درآمد پایین‌ و ۷۵ درصد در کشورهایی با درآمد بالا مداخلات لازم وجود ندارد و این درحالیست که رمز موفقیت برای درمان کم‌شنوایی مداخله سریع، صحیح و لازم است.

موللی یادآور شد: نکته بسیار مهم این است که کلید درمان موفق کودکان، تشخیص در بدو تولد و مداخلات سیستماتیک کامل در سطح  کشور است؛ لازم است غربالگری شنوایی در بدو تولد انجام و سپس غربالگری در مهد کودک، در دوران مدرسه و در دوران نوجوانی و جوانی و سالمندی تکرار شود و در سنین مختلف و در مراکز عمومی غربالگری‌ها به صورت دوره‌ای صورت گیرد.

وی در ادامه این گفت‌وگو و با بیان اینکه براساس آمارهای جهانی به طور متوسط میان شروع کم‌شنوایی و انجام مداخلات و درمان صحیح آن هفت سال فاصله وجود دارد، گفت: یکی از دلایل این موضوع می‌تواند ناشی از ناآگاهی افراد باشد و یا اینکه برخی آن را به صورت نوعی انگ می‌دانند. این درحالیست که عدم مداخله و درمان صحیح موجب بدتر شدن وضعیت خواهد شد.

دبیر کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی همچنین درباره وضعیت غربالگری شنوایی در کشور نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: وضعیت غربالگری شنوایی نوزادان در کشور خوب است، اما چالش بسیار بزرگ در این خصوص این است که یا بعد از غربالگری مداخله مناسب در دسترس خانواده‌ها نیست و یا خدمات آن هزینه‌بر و حمایت ها ناکافی است. همچنین نیاز به حمایت بیشتر از افراد و مراکزی است که  مداخله‌ را انجام میدهند، لذا متخصصان کمتری به این حوزه علاقه نشان می‌دهند و این معضلی است که باید به آن توجه کرد.

وی معتقد است که باید آگاهی و سواد سلامت در همه کشورها از جمله ایران افزایش یابد و مسئولان حمایت و همکاری لازم را در این حوزه انجام دهند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/