کد خبر: 816

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از ۱۰۳ هزار واحد مسکونی طی ۳۹ سال فعالیت بهزیستی به مددجویان این سازمان واگذار شده که ۷۰ هزار واحد آن در دولت تدبیر و امید بوده و ۵۰ هزار واحد مسکونی دیگر در دست ساخت است.

به گزارش نیکوکار، وحید قبادی دانا روز سه شنبه در نشست خبری انعقاد تفاهم نامه بهزیستی با جهاددانشگاهی در محل سازمان بهزیستی کشور، افزود: ۱۱۳هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی نیز پشت نوبت واگذاری مسکن قرار دارند.

وی به مراکز تحت پوشش بهزیستی اشاره کرد و گفت: بیشش از ۱۵ هزار واحد مهدکودک، ۲ هزار مرکز مشاوره و روانشناسی، بیش از یک هزار مرکز شبانه روزی نگهداری سالمندان، بیماران روان و معلولین ذهنی و نخاعی و حدود هزار و ۶۰۰ مرکز توانبخشی روزانه برای افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی فعالیت دارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: یک میلیون و ۴۵۰هزار نفر دارای معلولیت های جسمی، حرکتی، ذهنی، نابینایی، ناشنوایی و روان مزمن تحت پوشش بهزیستی کشور قرار دارند.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: همچنین یک میلیون و ۵۰ هزار نفر ماهانه از محل بودجه بهزیستی و درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، مستمری دریافت می کنند.

وی تاکید کرد: هدف بهزیستی پیشگیری از وقوع معلولیت ها و آسیب های اجتماعی است و پس از آن در حوزه توانبخشی و حمایت و ایجاد اشتغال فعالیت دارد. هدف بهزیستی، بِه زیستنِ مردم و ایجاد شرایط بهینه برای زندگی مردم است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای ایجاد اشتغال برای گروه تحت پوشش بهزیستی می توان از تجربیات و برنامه های آموزشی جهاد دانشگاهی استفاده کرد که این موضوع در تفاهم نامه بهزیستی و جهاد دانشگاهی مندرج شده است. همچنین برای تبلیغ و تبیین نحوه بهتر زیستن و هشیار شدن مردم در برابر آسیب های اجتماعی نیاز به مجموعه های اطلاع رسانی است و در این زمینه می توان از ظرفیت های خبری جهاد دانشگاهی استفاده کرد.

قبادی دانا اضافه کرد: از گذشته همکاری بین بهزیستی و جهاددانشگاهی در زمینه مشاوره ژنتیک وجود داشته است و این همکاری ها براساس تفاهم نامه جدید نیز ادامه خواهد یافت.

دوره های عالی آموزشی برای جامعه تحت پوشش بهزیستی

حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی نیز در این نشست گفت: این نهاد توسعه ای، مجوزهای لازم را از وزارت علوم برای برگزاری دوره های عالی دارد و امید است این دورهای عالی مختص جامعه تحت پوشش بهزیستی نیز برگزار شود.

وی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه های پژوهش، فناوری و اشتغال و آموزش تجربه های ارزشمندی دارد که باید در اختیار مجموعه بهزیستی قرار گیرد. یکی از این ظرفیت های ارزشمند در حوزه آموزش در مهدهای کودک و برای مربیان مهدها است.

طیبی ادامه داد: نقش جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه ای در طرح های کلان ملی مغفول مانده است؛ با توجه به ظرفیت های جهاد دانشگاهی، این نهاد می تواند نقشِ توسعه ای برای پیاده سازی طرح های بهزیستی ایفا کند. همچنین پیاده سازی طرح مشاغل خُرد و کوچک نیز تاکنون در ۹ استان انجام گرفته و از ۱۶ مهرماه جاری در ۳۱ استان اجرایی خواهد شد.

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/