کد خبر: 701

رئیس اورژانس اجتماعی:

والدین مالک کودکان نیستند

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در برخی از مناطق باتوجه به خرده فرهنگ‌ها، احساس تملک والدین نسبت به کودکان ریشه دار است و این گروه از خانواده‌ها فکر می‌کنند کودک مایملک آن‌ها بوده و هرطور که خواستند، می‌توانند با کودک رفتار کنند در حالی که این باور فوق العاده آسیب زا است.

به گزارش نیکوکار، رضا جعفری سدهی با اشاره به رشد ۲۰ درصد شناسایی موارد کودک آزاری در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، افزود: باورهای فرهنگی اشتباه یکی از عوامل بروز کودک آزاری است؛ کودک آزاری یکی از انواع خشونت خانگی به شمار می رود که همانگونه که از اسم آن مشخص است در کانون خانواده صورت می گیرد.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات انجام گرفته در کشورهای حتی توسعه یافته، بر خلاف تصور اولیه، احتمال اینکه کودک در خانواده در معرض خشونت قرار گیرد بیشتر از محیط بیرون از خانواده است و این موضوع ضرورت آگاهسازی و انواع مداخلات تخصصی را جهت پیشگیری از کودک آزاری، روشن می‌سازد.

جعفری تصریح کرد: بررسی های ما نشان می دهد که ۹۰ درصد موارد کودک آزاری از سوی والدین و فامیل و سایر اعضای خانواده و تنها ۱۰ درصد از سوی غریبه ها اتفاق می افتد و این واقعیتی است که در تقریبا همه جای دنیا اتفاق می افتد و مختص ایران نیست.

به گفته وی، کودک آزاری رتبه اول را در خشو نت های خانگی به خود اختصاص داده است.

گفتنی است اورژانس اجتماعی با شماره تلفن ۱۲۳ یکی از خدمات پیشرو سازمان بهزیستی برای حمایت های روانی و اجتماعی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی مانند کودکان و زنان در معرض خشونت یا آزار دیده است که به ویژه برای موارد کودک آزاری، همسرآزاری، معلول آزاری و سالمند آزاری و اقدام کنندگان خودکشی فعالیت می کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/