مدیر مرکز کاهش آسیب «نور سپید هدایت» با اشاره به ارائه خدمات رایگان و شبانه روزی این مرکز به افراد معتاد و آسیب دیده اجتماعی گفت: با شیوع کرونا و کاهش فعالیت سایر مراکز درمان اعتیاد، مراجعه به این مرکز کاهش آسیب، روزانه به بیش از ۱۳۰ نفر افزایش یافته است.

به گزارش نیکوکار،‌ سپیده علیزاده، با بیان اینکه سال گذشته همزمان با افتتاح این مرکز قصد داشتیم به عنوان مددسرای منطقه ۱۲ فعالیت کنیم، گفت: اما بعد از شروع کار متوجه شدیم افراد مراجعه کننده فقط مصرف کنندگان مواد مخدر نیستند. افرادی مانند زنان باردار، زنان همراه فرزند، افراد آسیب دیده اجتماعی و… نیز به این مرکز مراجعه کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه بعد از اینکه با سازمان بهزیستی ارتباط گرفتیم به ما مجوز فعالیت «مرکز جامع کاهش آسیب» داده شد، اظهار کرد: درواقع این نوع مرکز می‌تواست طیف وسیع تری را پذیرش کند. خدمات ما رایگان و شبانه روزی است و طی یکسال گذشته برای بیش از ۵۰۰ نفر پرونده تشکیل شده است. همچنین روزانه نیز به حدود ۱۰۰ نفر خدمات ارائه می‌شود که همزمان با شیوع کرونا تعداد این افراد بیشتر شده و به بیش از ۱۲۰ نفر رسیده است.

علیزاده یکی از دلایل این موضوع را تعطیلی یا کم شدن فعالیت بسیاری از مراکز خدمات کاهش آسیب عنوان کرد.

این فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه این افراد در مرکز کاهش آسیب وعده‌های غذایی، خدمات بهداشتی، پوشاک، پک‌های بهداشتی و افراد مصرف کننده نیز اقلام کاهش آسیب دریافت می‌کنند، تصریح کرد: در این‌ مرکز همچنین مددکار، مشاور و بهیار نیز به شکل ٢۴ ساعته حضور دارد.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا با توجه به فعالیت بیشتر مرکز، ۶ نفر از پرسنل مبتلا به کرونا شدند، تصریح کرد: همچنین دو نفر از مددجویان نیز به دنبال ابتلا به کرونا به مراکز درمانی منتقل شدند. البته همه این افراد بعد از گذشتن دوره بیماری به مرکز بازگشتند.

مدیر مرکز کاهش آسیب «نور سپید هدایت» با بیان اینکه در این مرکز یک اتاق قرنطینه برای افراد مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده است تا قبل از حضور اورژانس با افراد دیگر در تماس نباشند، گفت: طی این مدت بهزیستی و شهرداری تهران که هر دو ناظران فعالیت مرکز هستند، در تامین ماسک، دستکش و مواد شوینده حداکثر همکاری را با مرکز انجام دادند.

علیزاده همچنین گفت که سازمان آتش نشانی و بسیج نیز برای ضدعفونی روزانه مرکز اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه قسمتی از فعالیت مرکز جامع کاهش آسیب توانمندسازی مددجویان است، افزود: کارگاه‌های مختلفی برای مثال کارگاه‌های خیاطی، کناف بافی، سنگ و …در مرکز تشکیل شده است که مددجویان در آنها حرفه آموزی می‌شوند.

به گفته مدیر مرکز کاهش آسیب «نور سپید هدایت» بازار کار خیاطی به نسبت بقیه کارگاه ‌ها بهتر است و از خارج مرکز سفارش خیاطی دریافت ‌می‌شود. درآمد این بخش نیز برای مددجوبان نسبتا قابل قبول است و می‌توانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.

علیزاده با بیان اینکه حدود ٨٠ درصد از مراجعه کنندگان به مرکز  مصرف کننده مواد و بی خانمان هستند، افزود: خوابگاه مصرف کنندگان، بهبودیافتگان، خوابگاه زنان باردار و سایر آسیب‌های اجتماعی جدا شده است. در مرکز کاهش آسیب به افراد کمک می‌شود که یک قدم به سمت بهبود وضعیت زندگی حرکت کنند اما تا درمان هنوز فاصله زیادی وجود دارد، برای مثال به معتاد تزریقی کمک می‌شود که مبتلا به ایدز نشود یا وسایل استریل در دسترس او قرار می گیرد یا به کسانی که کارتن خواب است کمک می‌کنیم دست کم دچار بیماری عفونی نشوند.

وی با بیان اینکه گاهی به مرکز کاهش آسیب این نقد وارد می شود که در نهایت تعداد افراد درمان شده آن مشخص نیست، توضیح داد: اما واقعیت این است مرکز کاهش آسیب باعث می‌شود از وخامت آسیب‌های اجتماعی کاسته شود و از بدتر شدن وضعیت افراد آسیب دیده و در نهایت آسیب دیدن سایر مردم جامعه جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه مشکل جدی در اوایل شروع به کار این مرکز بین زیرمجموعه های شهرداری وجود داشت، توضیح داد: این اختلاف خوشبختانه با میانجیگری مشاور شهردار تهران برطرف شده‌ است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/