کتاب «همه چیز درباره کم بینایی» به سفارش معاونت امور توانبخشی و توسط انتشارات سازمان بهزیستی کشور منتشر شد.

به گزارش نیکوکار،‌ کتاب «همه چیز درباره کم بینایی» ترجمه و تالیف دکتر عباس ریاضی دانشیار مرکز تحقیقات توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ۵۰۰ نسخه و ۲۹۲ صفحه در دوازده فصل منتشر شده است.

بیماری های منجر به کم‌بینایی و نابینایی، اپتیک مورد نیاز در موضوع کم‌بینایی، معاینات کم‌بینایی، زندگی با دید کم، توان بخشی کم‌بینایی، وسایل کمک بینایی برای دید دور، وسایل کمک بینایی دید نزدیک، توانبخشی خواندن، بینایی کارآمد، وسایل و تکنولوژی‌های کمکی، تغییرات و اصلاحات محیط زندگی کم یانابینا و مشکلات روانی و اجتماعی نقص دید، به ترتیب عناوین فصل های این کتاب هستند.

در قسمتی از این کتاب آمده است: کم بینایی یک نوع کاهش بینایی محسوب می‌شودکه فرد مبتلا در انجام فعالیتهای روزمره دچارمشکل شده و این وضعیت با عینک، کنتاکت لنز، جراحی و دارو برطرف نمی‌شود. معمولاً به‌صورت کاهش بینایی مرکزی، کاهش حساسیت به نور، کاهش میدان بینایی و کاهش حساسیت کنتراست آشکار می شود. کم بینایی ممکن است بصورت مادرزادی، در اثر تصادف یا بیماری رخ دهد.

شمار نابینایان کشور ۱۵۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که با احتساب افراد کم بینا، این رقم به ۷۵۰ هزار نفر می‌رسد که به درجات مختلفی اختلال بینایی دارند. همچنین براساس آمار بهزیستی از سال ۷۴ تا کنون ۴۱ میلیون کودک مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند و از تنبلی چشم حدود ۴۰۰ هزار کودک پیشگیری شده است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

ارسال نظر