عضو انجمن روانشناسی بالینی ایران گفت: در عزاداری امسال امام حسین نذورات متفاوتی برای اولین بار می تواند پا به عرصه حضور گذاشته و جزو فرهنگ عاشورایی شود؛ نذر عزاداران حسینی می‌تواند ادا کردن قرض مستمندان یا به عهده گرفتن مخارج فرزندان یتیم و بی بضاعت در اقصی نقاط ایران یا پخش کردن وسایل بهداشتی در مناطق محروم و بین افراد مستمند باشد.

به گزارش نیکوکار، نگار اکبری‌زرگر  با بیان اینکه محرم و عاشورا در فرهنگ مذهبی شیعیان و حتی ادیان دیگر جایگاه خاصی دارد که در طول تاریخ به عنوان میراثی معنوی نسل به نسل منتقل شده است، تاکید کرد: فرهنگ عزاداری برای اباعبدالله الحسین هویت و فرهنگی غنی و ریشه‌دار بین ایرانیان داشته و دارد؛ طشت‌گذاری، نخل‌گردانی، گِل‌مالی و… نمونه‌هایی از مراسم‌های عزاداری است که مردم شهرهای مختلف ایران در ایام محرم در سوگ سالار شهیدان انجام می‌دهند و این‌ها گوشه‌ای از آداب و رسوم اقلیم‌های مختلف است که هر ساله پرشورتر از سالهای قبل توسط مردم برگزار می‌شود.

وی افزود: اما در محرم سال ۱۳۹۹ با پدیده‌ای به نام کرونا مواجه شده‌ایم و متفاوت‌ترین محرم سده اخیر را خواهیم داشت. راه حسین، حقانیت حسین بر عقلانیت محض بود و حال اشک ریختن امسال بر مظلومیت حسین نیز در راستای همین عقلانیت خواهد بود و به یاد تنهایی زینب (س) سوگواری خواهیم کرد.

این متخصص روانشناسی سلامت با اشاره به اینکه راه حسین جز به عقلانیت نبود چراکه سالار شهیدان اجازه جنگ به امام سجاد را به لحاظ بودن در بستر بیماری ندادند، گفت: نگاه آینده‌نگر امام حسین (ع) سلامتی امام سجاد را مقدم بر هر چیز حتی جنگ با کفار دانستند. نگاه عقلائی و آینده‌گری حسینی در دوران کرونایی توسط پیروان او نیز ادامه‌دار خواهد بود و همانطور که راه حسین ادامه‌دار است، می‌توانیم منطق حسینی را با دوری از تجمع، سینه‌زنی در منزل و حتی تغییر جنس نذری‌هایمان ادامه دهیم تا پیروان سالار شهیدان از گزند این بیماری پیچیده در امان بمانند.

اکبری‌زرگر به ارائه پیشنهاداتی برای نحوه برگزاری مراسم محرم امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا پرداخت و یادآور شد: عزاداری حسینی پخش شربت، چای و شیر در ایستگاه‌های صلواتی گرفته تا دیگ‌های غذای محرم می‌تواند جایشان را به مایحتاج پر مصرف عزاداران حسینی تغییر دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امسال باید اشک ریختن برای اباعبدالله و یاران باوفایش با رسانه ملی و به دور از تجمع در تکیه‌ها برگزار شود. محرم امسال مردم باید در منازلشان برنامه‌های عزاداری محرم را دنبال کنند تا از عواقب بیماری کووید ـ ۱۹ در امان بمانند تا با تنی سالم و مصون از بیماری توفیق عزاداری اربعین و ماه صفر را نیز داشته باشند و این یعنی ادامه راه حسین یعنی عقلانیت به همراه معنویت.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری جلسه هم‌اندیشی مداحان، وعاظ و تعدادی از خطبا و مداحان برجسته کشور با وزیر بهداشت نشان‌دهنده همین همبستگی بین عقلانیت و معنویت بوده است، تصریح کرد: هم پیمانان حسین (ع) باید با سلامت کامل یاد حسین را زنده نگه دارند و بدانند اگر از لحاظ فیزیکی از یکدیگر دور هستند اما دلهایشان در یک هدف مشترک است و آن هم ادامه راه حسین است.

متخصص روانشناسی سلامت گفت: امسال یاد حسین و شب زنده داری بر مصائب حسین می‌تواند به جای تجمع در مساجد و تکیه‌ها به صورت هیات خانگی در هر خانه، روضه خانی فردی به جای روضه خوانی گروهی و نصب پرچم سبز و مشکی اباعبدالله بر سر در هر منزل برگزار شود که شکوه محرم را افزون‌تر و متفاوت‌تر از سال‌های قبل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه نذر ما می‌تواند بخششی از جنس نذری بر یاد و راه حسین (ع) و بخششی از نوع غیر مادی و متعالی باشد، گفت: در عزاداری امام حسین نذورات متفاوتی برای اولین بار می‌تواند پا به عرصه حضور گذاشته و جزو فرهنگ عاشورایی شود، نذر عزاداران حسینی می‌تواند ادا کردن قرض مستمندان یا به عهده گرفتن مخارج فرزندان معنوی یتیم و بی‌بضاعت در اقصی نقاط ایران، پخش کردن وسایل بهداشتی در مناطق محروم و افراد مستمند باشد. نیت نذر ما می‌تواند احسان و نیکوکاری به سالمندان باشد یا رهاسازی فرد معتادی از دام اعتیاد باشد. نذر حسین می‌تواند روح و سلامت روان ما را نیز مصون بخشد و چقدر زیباست که نیاتمان بر نذر اباعبدالله همانند صف‌های طولانی نذری اباعبدالله طولانی مدت باشد.

اکبری‌زرگر خاطرنشان کرد: محرم امسال می‌تواند بهترین فرصت برای محک زدن خودمان که چقدر بخشیدیم باشد، اینکه چه چیزی بخشیدیم و آیا علی‌وار توانستیم عمل کنیم؟ بخشش یعنی از خود گذشتن، یعنی دوست داشتن چیزی که در عین علاقه بتوانی از آن بگذری و رهاسازی خود از مادیات و منویات است و این یعنی منیت خود را زیر پا گذاشتن خود خواهی را به دور ریختن… و این صفات پسندیده است که باعث رشد و تحول فردی می شود و ما را افرادی متعالی می‌سازد.

این استاد دانشگاه در ادامه درباره تاثیر کار خیر بر روح نیز توضیح داد: در نهایت این تعالی باعث سلامت روح و روان فردی و گروهی خواهد شد چراکه از درد دیگران کاستن احساس آرامشی در فرد ایجاد می‌کند که در هیچ دارو و مرهمی وجود ندارد و اگر فرد به فرد جامعه این آرامش را تجربه کنند در نتیجه جامعه‌ای با آرامش روان خواهیم داشت که زندگی مسالمت‌آمیز در کنار همدلی میان اعضای آن مبنای اساسی ذهن هر فرد خواهد بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/