سرپرست دفتر پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور از افتتاح ۵ مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد خبر داد و گفت: فرایند درمان و بازتوانی معتادان در این مراکز تا یک سال به طول می‌انجامد.

به گزارش نیکوکار، دکتر فاطمه رضوان مدنی در برنامه افتتاح مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد با بیان اینکه در مراکز جامع درمان، برنامه اختصاصی برای هر فرد با توجه به شرایط اجتماعی و براساس «مدیریت مورد» صورت می‌گیرد، گفت: مدت زمان این برنامه یک سال به طول می‌انجامد.

وی در خصوص فرایند این طرح توضیح داد: ۴ ماه نخست براساس برنامه مراکز بهبود میان مدت و مراکز اقامتی افراد وارد فاز سم زدایی می‌شوند. در این مرحله معتادان تحت درمان‌های جسمی، روانی و اجتماعی قرار می‌گیرند.

سرپرست دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بعد از سم زدایی هم فرد بهبود یافته براساس درمان سرپایی و با کمک گروه‌های خودیارNA به مدت ۸ ماه به شکل سرپایی تحت نظر طرح مدیریت مورد در جلسات آموزشی شرکت می‌کنند.

رضوان مدنی با اشاره به اینکه بعد از دوره یکساله مذکور افراد بی سرپناه و بی خانواده برای اسکان به مراکز توانمندسازی می‌روند، اظهار کرد: همچنین اگر این افراد پیش از اعتیاد شغل داشتند با کمک مددکار به شغل قبلی خود می‌روند. سایر افراد نیز با مهارت آموزی در مراکز به اشتغال پایدار دست پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در رویکرد درمانی مراکز جامع درمان اعتیاد نقش خانواده پر رنگ‌تر است، تصریح کرد: مراکز مذکور برای اولین بار در کشور آغاز به کار کرده‌اند. سال گذشته این طرح در دو استان اصفهان و کرمانشاه به شکل پایلوت اجرا شد.

سرپرست دفتر پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور افزد: بعد از بررسی‌های انجام شده مقرر شد تا در سال ۹۹ در هر استان یک مرکز دایر شود. در حال حاضر نیز به مناسبت هفته بهزیستی ۵ مرکز در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، سیستان و بلوچستان، یزد و خراسان شمالی افتتاح می‌شود.

به گفته رضوان مدنی، این مراکز به صورت برنامه یک ساله فعالیت می‌کنند و معتادان بهبود یافته بعد از یکسال هم رها نشده و تحت مراقبت همکاران بهزیستی هستند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر