توانمندسازی مددجویان نهادهای حمایتي يکي از اهداف خيرخواهانه‌اي است که بانک قرض‌الحسنه مهر ايران با استفاده از منابعي که در اختيار دارد، براي تحقق آن گام برداشته است. اشتغال‌زايي و تأمين نيازهاي ضروري افراد و خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد، از جمله اقدامات اين بانك در راستاي توانمندسازي اين قشر از جامعه است.

به گزارش نیکوکار، مددجویان نهادهای حمايتي در صورتي مي‌توانند به‌صورت مستقل امور مربوط به خود را اداره کنند و از پوشش نهادهايي مانند کميته امداد خارج شوند که شرايط و امكانات توانمندسازي آن‌ها فراهم باشد. يكي از پيش‎نيازهاي توانمندسازي اين قشر از جامعه، ايجاد اشتغال و درآمد پايدار براي آن‌هاست.
به‌همین منظور بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با همکاری کمیته امداد تلاش مي‌کند شرايط لازم براي استقلال اقتصادي افراد تحت پوشش اين مجموعه را فراهم كند.
کمیته امداد در سال ۱۳۹۶ توانست با حمایت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و سایر نهاد هاي مالي ۱۷۰هزار شغل براي مددجويان تحت پوشش خود ايجاد کند. اين ميزان اشتغال‌زايي در سال گذشته ۱۴۸هزار مورد بوده و پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري به بيش از ۱۵۰هزار شغل برسد.

ایفای مسئولیت اجتماعی در کنار ارائه تسهيلات
حمایت‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از مددجویان کميته امداد در قالب پرداخت بيش از ۲۵۷ هزار فقره تسهيلات قرض‌الحسنه به معرفي‌شدگان تحت پوشش کميته امداد به ارزش ۱۶۰۰ ميليارد تومان انجام شده است. اين تسهيلات به بخش‌هايي از جمله امور معيشتي، اشتغال و وديعه مسکن تخصيص يافته‌اند.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران علاوه بر انجام حمایت‌هایی در راستاي ايجاد اشتغال و درآمد پايدار براي اين مددجويان، در شرايط بحراني نيز به اين قشر از جامعه توجه داشته؛ به‌طوري که به دنبال وقوع سيلي که در سال جاري، نقاط مختلفي از کشور را تحت تأثير قرار داد، اقدام به ساخت مسكن براي خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد در اين مناطق كرد. اين بانك در راستاي ايفاي مسئوليت‌هاي اجتماعي خود، به مشاركت در تأمين مالي هزينه‌هاي ساخت ۱۰۰ واحد مسكوني براي سيل‌زدگان تحت پوشش كميته امداد نقش داشته است.

حمایت بانک مهرایران از زنان سرپرست خانوار
بخشی از زنان سرپرست خانوار، از جمله گروه‌های آسیب‌پذیري هستند که تحت پوشش نهادهاي حمايتي از جمله کميته امداد قرار دارند. بانک قرض‌الحسنه مهر ايران براي حمايت از اين گروه، منابعي را از محل طرح همياران مهر در نظر گرفته و به اين گروه تخصيص داده است.
مجموع تسهیلات پرداختی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش کميته امداد و سازمان بهزيستي قرار دارند در سال جاري حدود ۴۰ ميليارد تومان بوده است.

طرح‌های اشتغال‌زایی بانک مهر ایران در استان‌هاي مختلف
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با مشارکت کمیته امداد و با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به مددجویان در راستاي توانمندسازي و ايجاد درآمد پايدار براي آن‌ها گام برداشته و اين خدمات را در استان‌هاي گوناگوني ارائه کرده است.
مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در استان هرمزگان، یکی از گروه‌هايي هستند که تسهيلات پرداختي بانک قر‌ض‌الحسنه مهر ايران را دريافت كرده‌اند. از ابتداي سال جاري تا پايان دي‌ ماه بيش از ۹۷۰۰ نفر از افراد تحت پوشش كميته امداد، تسهيلات قرض‌الحسنه اين بانك را دريافت كردند. مبلغ اين وام‌ها بيش از ۵۱ ميليارد و ۳۵۰ ميليون تومان بوده است.
تسهیلات اشتغال‌زایی ۱۱ میليارد توماني بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در استان گلستان نيز ۳۲۰ خانوار از خانوارهاي تحت پوشش کميته امداد را توانمند و خودکفا کرده است.
در استان کرمانشاه نیز بیش از ۸۵ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه مهر ایران به افراد تحت پوشش کميته امداد، منجر به اشتغال‌زايي و ايجاد درآمد براي اين افراد شده است.

باجه ویژه بانک مهر ایران برای مددجویان کميته امداد
اختصاص باجه ویژه برای مددجویان کمیته امداد در بانک قرض‌الحسنه مهر ايران، يکي از اقداماتي است که ضمن تكريم از اين گروه، به شناسايي نيازهاي آنها و شرايط لازم براي اشتغال‌زايي و ايجاد درآمد پايدار منجر شده است.
سرپرستان خانوار، مردان و زنان سرپرست خانوار، نیروی جوان در آستانه ورود به بازار کار، همسران مددجویان و مددجویان داراي همسر بيکار و از کار افتاده از عمده گروه‌هايي هستند که اين تسهيلات اشتغال‌زايي را دريافت كرده‌اند.
مجموع تسهیلات پرداخت شده به مددجویان استان همدان بیش از چهار هزار فقره و به مبلغ ۲۱ میليارد و ۵۰۰ ميليون تومان بوده و به اشتغال‌زايي، کارگشايي و وديعه مسکن تخصيص داده شده است.

بانک مهر ایران چگونه برای مددجویان کرمان درآمد پایدار ايجاد کرد؟
موقعیت جغرافیایی استان کرمان به‌گونه‌اي است که تابش نور خورشيد، ظرفيت بالايي براي استفاده از نيروگاه‌هاي خورشيدي در اين استان فراهم کرده است. اين ظرفيت موجب شده تا شرايطي جهت ايجاد درآمد پايدار براي مددجويان کميته در اين استان فراهم شود.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با استفاده از این ظرفیت، تسهیلاتي را براي مددجويان کميته امداد در نظر گرفته تا بتوانند با راه‌اندازي نيروگاه‌هاي خوردشيدي پنج کيلوواتي، برق توليد کرده و به شركت برق بفروشند.
تا کنون ۷۲۰ خانوار تحت حمایت کمیته امداد توانسته‌اند از این تسهیلات بانک قرض‌الحسنه مهر ايران استفاده کنند. درآمدي كه اين خانوارها از راه‌اندازي نيروگاه‌هاي خورشيدي كسب مي‌كنند به‌طور ميانگين يك ميليون تومان است. اين خانوارها در قرارداد ۲۰ساله‌اي، برق توليدي نيروگاه خود را به‌صورت تضميني به شركت برق مي‌فروشند.

 

انتهای پیام/