به دنبال گزارش مواردی از کرونا در کشور و باتوجه به اینکه ورود و خروج بیماران در مراکز درمان سرپایی از طریق امضا و یا اثرانگشت در دفتر ثبت روزانه انجام می شود، مسئول صنف درمانگران اعتیاد استان تهران از مراکز خواست در این شرایط برای ثبت ورود و خروج معتادان از خودکار مشترک و استامپ استفاده نکنند؛ همچنین از معاونت درمان دانشگاه‌ها نیز خواست تا میزان مراجعه بیماران معتاد به مراکز درمان سرپایی از هفته‌ای یکبار به دو هفته‌ یا سه هفته یکبار کاهش دهند تا از این طریق تردد آنها کاهش یابد.

به گزارش نیکوکار، فاطمه خوشنویسان با بیان اینکه تماس دستی و قطرات تنفسی مهم‌ترین راه انتقال ویروس کروناست، به معتادان توصیه کرد که میزان تماس‌های خود را با یکدیگر کاهش دهند، از ماسک استفاده کنند و به صورت مکرر دست‌های خود را بشویند.

وی ادامه داد: از آنجایی که گفته می‌شود تماس‌های دستی یکی از عوامل انتقال ویروس‌هاست و باتوجه به اینکه ورود و خروج بیماران در مراکز درمان سرپایی از طریق امضا و یا اثرانگشت در دفتر ثبت روزانه انجام می شود، در همین راستا نیز درخواست شده است که مراکز در این شرایط حاد برای ثبت ورود و خروج معتادان از خودکار مشترک و استامپ استفاده نکنند.

وی همچنین به معتادان توصیه کرد که نقل و انتقالات مالی خود را کاهش دهند و حتی‌المقدور برای هزینه ماهانه درمان به جای اسکناس از دستگاه‌های خودپرداز استفاده کنند.

خوشنویسان در ادامه با اشاره به عملکرد گرمخانه‌ها، کمپ‌ها و شلترها به منظور کاهش احتمال انتقال ویروس‌کرونا بیان کرد: گرمخانه‌ها باید رعایت بهداشت محیط را در دستور کار خود قرار دهند و به طور مداوم مراقب رعایت بهداشت فردی و اولیه بیماران باشند. همچنین باتوجه به اینکه فضاهایی مانند گرمخانه‌ها فضاهایی تجمعی هستند توصیه می‌شود که از ماسک استفاده شود.

مسئول صنف درمانگران اعتیاد استان تهران با اشاره به اینکه معتادان برای دریافت داروهای درمانی،‌ هفته‌ای یک‌ مرتبه به مراکز درمان سرپایی مراجعه کنند، تصریح کرد: روز گذشته از معاونت درمان دانشگاه‌ها درخواست شد تا در این شرایط ، میزان مراجعه بیماران از حدود هفته‌ای یکبار به دو هفته‌ یا سه هفته یکبار تقلیل و از این طریق تردد معتادان کاهش یابد و این امکان فراهم شود که داروهای معتادانی که مشکوک به کرونا ویروس هستند نیز از طریق پیک به دست آنها برسد.

وی افزود: همچنین درخواست شد گروه‌درمانی‌ها در مراکز  درمانی موقتا برگزار نشود که هنوز با این درخواست موافقت نشده است اما ما مجددا پیگیر آن خواهیم بود.

مسئول صنف درمانگران اعتیاد استان تهران در پایان با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک احتمال انتقال بیماری‌ را کاهش می‌دهد، گفت: در صورتی که معتادان در میان خود افراد مشکوک به سرماخوردگی مشاهده کردند سریعا به مسئولان و پزشکان گرمخانه‌ها گزارش دهند تا فرد مشکوک قرنطینه شود. در همین راستا نیز لازم است گرمخانه‌ها فضایی را به عنوان قرنطینه در نظر بگیرند.

در همین راستا مجتبی غالبی- رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی مراکز درمان اعتیاد کشور ـ نیز به دنبال پایین بودن سیستم ایمنی معتادان و همچنین توجه به رعایت مسائل بهداشتی در نامه‌ای، از معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار اجرای اقدامات پیشگیرانه‌ای به منظور فروکش کردن اپیدمی کرونا در مراکز سرپایی درمان اعتیاد شد.

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی مراکز درمان اعتیاد کشور در این نامه‌ آورده است: “باتوجه به اپیدمی ویروس covid19 در کشور و احتمال بالای درگیری و انتشار بیماری در وابستگان به مواد مخدر و محرک که معمولاً نسبت به افراد سالم، ایمنی کمتر و همچنین اهتمام کمتری در رعایت مسائل بهداشتی دارند، خواهشمند است دستور دهید تا اقدامات ذیل تا فروکش کردن اپیدمی کرونا، در مراکز سرپایی درمان اعتیاد اجرا شود:

۱- نصب پوستر و توزیع بروشورهای آموزشی مرتبط در مراکز درمان اعتیاد

۲- آموزش چهره به چهره پیشگیری از ابتلا و انتشار بیماری کرونا به مددجویان توسط پرستاران و پزشکان شاغل مراکز

۳- اختصاص سهمیه ماسک، دستکش، دکونکس و ژل ضدعفونی برای مراکز

۴- افزایش دو برابری زمان دوز منزل در بیمارانی که داروی آنها تثبیت شده (به منظور کاهش تراکم و بار مراجعان)

۵- عدم الزام به ثبت امضا و به خصوص اثر انگشت بیماران

۶- لغو جلسات خانواده درمانی و گروه درمانی

۷- عدم مراجعه بیماران دارای علائم سرماخوردگی و مشکوک به کرونا (امکان تحویل دارو به خانواده بیمار تا بهبود علائم)

۸- از آنجا که بخش قابل توجهی از بیماران مراکز مانند (کارتن خواب‌ها و جمع‌آوران ضایعات) به علت سوء تغذیه، ضعف ایمنی، عدم رعایت بهداشت فردی و تماس با سطوح آلوده جزء گروه‌های پرخطر ابتلا و انتشار بیماری هستند یک خط ارتباطی مستقیم جهت ارجاع موارد مشکوک به کرونا به سیستم بهداشتی درمانی ایجاد شود.

۹- اخبار جدید در خصوص بیماری، به سرعت از طریق سامانه آیداتیس در اختیار مراکز قرار گیرد.

 

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/