رئیس امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: نمی‌توانیم کودکان کار و خیابان را شناسایی کنیم چون هر روز با یک اسم می‌آیند و از سوی دیگر اثر انگشت ندارند اما تلاش می کنیم تشخیص هویت کودکان کار و خیابان را از روی عنبیه چشم انجام دهیم.

به گزارش نیکوکار، محمود علیگو افزود: نمی توانیم کودکان کار و خیابان را شناسایی کنیم چون هر روز با یک اسم می آیند و از سوی دیگر اثر انگشت ندارند که از این طریق آنها را شناسایی کنیم.

وی اظهار داشت: بنابراین به شدت دنبال تشخیص هویت آنها از روی عنبیه چشم هستیم تا برای امسال تمام مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان از جمله مراکز یاسر، بعثت و شهدای افسریه را به تجهیزات شناسایی هویت از روی عنبیه چشم مجهز کنیم. تشکیل بانک اطلاعات کودکان کار و خیابان و  کودکان متکدی در ساماندهی آنان تاثیر بسزایی دارد.

علیگو خاطرنشان کرد: برای خرید هر دستگاه شناسایی فرد از روی عنبیه چشم به ۴۵ میلیون تومان و برای برقراری سرور آن به یکصد میلیون تومان اعتبار نیاز است و برای انجام کار شناسایی ناگزیر هستیم به تعداد ۳۱ مرکز شبانه روزی و ۶۳ مرکز روزانه یعنی حدود یکصد دستگاه تامین کنیم.

تایید واداشتن کودکان محله هرندی به جنگ خروسی 

رئیس امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تایید واداشتن کودکان به جنگ مانند جنگ خروس‌ها در محله هرندی تهران گفت: این یک اتفاق معمول و همیشگی نیست اما چنین اتفاقی افتاده است.

علیگو افزود:‌ خودروهای اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در نزدیکی سه پارک محله هرندی تهران مستقر شده اند چون این اتفاق در پارک رخ داده است.

وی ادامه داد: گویا این اتفاق به خاطر شرط بندی بوده اما تا زمانی که کودکان شناسایی نشوند، جزییات آن مشخص نمی شود. به ماموران اورژانس اجتماعی گفته شده در این منطقه حتی اگر کودک معتاد هم دیدند، رسیدگی کنند اما پلیس هم باید همکاری کند و فقط گشت زنی کافی نیست و خودروی پلیس نیز باید مستقر شود.

طی روزهای اخیر برخی رسانه در گزارشی تصریح کرده اند که عده ای با خوراندن الکل و مواد مخدر به کودکان در محله هرندی آنها را واداشته اند که مانند خروس های لاری با یکدیگر بجنگند.
رئیس امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: جلسه ای در این زمینه با بهزیستی کشور، استان تهران، شهر تهران، سازمان های مردم نهاد و پلیس برگزار شده و امکان مداخله در این اتفاق بررسی شده است.

علیگو با اشاره به استقرار پایگاههای سلامت روان و خدمات اجتماعی در این محله ها گفت: اگر این آسیب پنهان شود از سوی سازمان های مردم نهاد پیگیری می شود چون آنها اغلب پرونده‌های کودکان در معرض آسیب را دارند.

پذیرش بیش از سه هزار کودک کار در مراکز بهزیستی

رئیس امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: طی ۶ ماهه نخست امسال سه هزار و ۳۵۳ کودک کار و خیابان در مراکز نگهداری کودکان کار پذیرش شدند و علاوه بر آن سه هزار و ۷۲۸ کودک کار و خیابان شناسایی شدند.
وی با اشاره به پذیرش ۳۸۰ کودک کار و خیابان در  طرح ۴۵ روزه ساماندهی کودکان کار و خیابان طی خرداد ماه امسال در مرکز یاسر گفت: با اجرای این طرح کسی نمی تواند بگوید آمار کودکان کار و خیابان کم شده است.
علیگو خاطرنشان کرد: از بین ۳۸۰ کودک کار و خیابان پذیرش شده در مرکز یاسر در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان، ۱۳ کودک باقیمانده اند به آن معنا که خانواده پیدا نکرده و کسی دنبالش نیامده است.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان، از اتباع بیگانه و افغانستانی هستند، افزود: مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان یاسر، مرکزی موقت است. هر از گاهی طرحی با عنوان ساماندهی کودکان کار و خیابان اجرا می شود، اتفاقات و حواشی ایجاد می شود اما باز این کودکان در خیابان هستند.

علیگو ادامه داد: کودک چه گناهی دارد که روی آن زوم شده ایم، چرا به او آسیب روانی وارد می کنیم بنابراین طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان با حفظ جایگاه و شان کودکی و با رویکرد خانواده محور اجرا خواهد شد.

رسیدگی فوری به «کودکان کار» زیر هفت سال

رئیس امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: هر کودک دارای خانواده، بستگان و محله ای است که در وضعیت او تاثیرگذار است بنابراین توانمندسازی خانواده را محور ساماندهی کودکان کار و خیابان قرار می دهیم و تمام افراد موثر در زندگی کودک را در این طرح وارد می کنیم.

علیگو افزود: برای ساماندهی کودکان کار و خیابان نمی توان یک مدل یکسان بکار برد بلکه تمام این کودکان باید مورد به مورد بررسی شوند. کودکان کار و خیابان نیاز به جمع آوری ندارند بلکه با بسیج عمومی شناسایی شوند، اگر کودکی به قید فوریت باید شناسایی شوند، مصداق کودک آزاری است و ماموران بهزیستی در اورژانس اجتماعی ۱۲۳ به آن رسیدگی می کنند.

وی با تاکید براینکه مساله کودکان کار و خیابان در کرمانشاه، تهران، البرز، فارس، اصفهان، خراسان شمالی و خراسان رضوی جدی است، گفت: در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان دیگر آنها را درهم، جمع نمی کنیم بلکه جداشده، جمع می کنیم، در کودکان کار و خیابان، آسیب های جدی داریم، طور مثال کودک هفت ساله، نصف صورتش کبود است و مصداق کودک آزاری است.

علیگو اضافه کرد: بستن کودک به کمر و نشاندن کودکان زیر هفت سال و تکدی گری همراه آنان مصداق کودک آزاری است و با قید فوریت آنها را جمع آوری می کنیم. اگر فرد همراه کودک در این شرایط ادعا کند مادر کودک است، اختیار دارد با ماموران بهزیستی بیاید.

مردم به کودکان کار و متکدی پول ندهند

رئیس امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: از مردم انتظار داریم، کودکان کار و خیابان را شناسایی دقیق کنند. همچنین از مردم انتظار داریم به کودکان کار و خیابان و به کودکان متکدی پول ندهند زیرا پول دادن به این کودکان به معنای حضور مداوم این کودکان در خیابان است.

علیگو افزود: شخصا با ۶ کودک کار و خیابان در مرکز یاسر مصاحبه داشتم که از بین این ۶ نفر، فقط یک نفر از کودکان برای خودش کار می کرد و بقیه کودکان از طریق بستگان مانند دایی و عمو به زور به سر کار آورده می شدند، باندهایی نیز در این زمینه فعالیت دارند.

وی درباره خرید و فروش کودکان کار و خیابان، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: اما کودکان افغان از افغانستان بدون خانواده می آیند و این مساله لزوما به این معنا نیست که برای خانواده افغان خود پول می فرستند بلکه خانواده آنها نمی خواهند کودک در وضعیت اسفناک آنجا باشند.

علیگو تصریح کرد: البته ممکن است کارفرمایی وجود داشته باشد که در ازای کار کودک، پولی به خانواده او پرداخت کند که این مساله به ویژه در مورد کودکان زباله گرد وجود دارد.

رئیس امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: کودکان کار و خیابان یا توسط باند به کار گرفته شده اند که پلیس باید به تکلیف قانونی در این موضوع عمل کند یا اینکه کودکان توسط اعضای خانواده به کار گرفته شده اند که از جنس عمل مجرمانه نیست.

علیگو افزود: این خانواده ها، کف خیابان را به عنوان محل کسب منابع مالی پیدا کرده اند و توان انجام کار دیگری ندارند. این خانواده ها توانمند می شوند و اگر کودکی دوباره تا سه بار در خیابان حضور پیدا کند در حالیکه والدین او سه بار تعهد عدم حضور کودک در خیابان داشته باشند، آنگاه کودک از آنها سلب حضانت می شود.

ضرورت ورود جدی تر پلیس به پرونده های کودک آزاری جنسی 

رئیس امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: برخی از کودکان کار و خیابان، رها هستند به آن معنا که برخی از آنها بی سرپرست و بی سرپناه هستند که آنها را با کمک شهرداری در مراکز نگهداری می کنیم.

علیگو افزود: کودکان کار و خیابان که دارای خانواده هستند، این خانواده ها را توانمند می کنیم، این خانواده ها در سه وضعیت قرار دارند یا معلولیت دارند که بهزیستی برای آنها پروتکل دارد، یا بی بضاعت هستند که تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند یا معتاد هستند که بهزیستی طبق پروتکل به آنها رسیدگی می کند.

وی درباره اینکه چرا گاهی پرونده‌های مربوط به کودک آزاری جنسی طول می کشد یا کودک آزار همچنان آزاد می ماند، گفت: در این موارد گاهی پزشکی قانونی به قطعیت نمی تواند بگوید که کودک آزاری اتفاق افتاده بنابراین لازم است در اینگونه پرونده‌ها پلیس کار جدی تری انجام دهد.

مرزبانی به مرزها جدی تر توجه کند

رئیس امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه دولت مکلف به کاهش ۲۵ درصدی جمعیت کودکان کار تا پایان برنامه ششم توسعه است، افزود: بودجه ما به توانمندسازی خانواده کودکان کار و خیابان کفاف نمی دهد و با این وضعیت کسی نمی تواند ادعای کاهش ۲۵ درصدی جمعیت کودکان کار و خیابان را داشته باشد چون همه کودکان کار و خیابان شناسایی نشده اند.

علیگو تصریح کرد: همواره به جمعیت کودکان کار و خیابان اضافه می شود چون تمام مرزهای کشور به روی همه باز است. ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع بیگانه هستند اما آیا کسی هست که جلوی اتباع بیگانه را بگیرد.

وی تاکید کرد: به آمار بیش از سه هزار کودک کار و خیابان که شناسایی کرده ایم،  اطمینان داریم و اگر اتباع بیگانه غیرقانونی بین آنها نبودند، آیا امکان خدمت رسانی بیشتر به ایرانیان نبود. دستگاه های متولی مرزبانی همواره از مرزها پاسداری می‌کنند اما باید جدی تر به این مساله بپردازد.
علیگو افزود: در کشورهای دیگر هیچ گدایی از اتباع بیگانه حق ندارد به طور مثال زیر برج ایفل تکدی گری کند اما آیا اداره اتباع ما با چنین افرادی در کشورمان، برخورد جدی انجام می دهد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/