کد خبر: 13839

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی خبرداد:

فعالیت بیش از ۵ هزار معلول در کارگاه‌های تولیدی و حمایتی بهزیستی

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۳۱ کارگاه تولیدی و حمایتی تحت نظر بهزیستی در کشور فعالیت دارند که ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در این کارگاه ها مشغول به کار هستند.

به گزارش نیکوکار، رامین رضایی افزود: معلولین در این کارگاه ها شاغل نیستند بلکه آنها، کارگاه‌هایی هستند که تحت قوانین بهزیستی در آنجا به کارهای تولیدی می‌پردازند. افراد دارای معلولیت آنجا به دلیل اینکه قابلیت ها و توانایی هایی کافی برای تولید شغل ندارند، در کنار برخی افراد توانمند فعالیت می کنند و فعالیتهای مهارتی را یاد می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در این کارگاه‌ها در ابتدا ۲۰ درصد پول توجیبی یارانه به افراد دارای معلولیت داده می شود و در مراحل بعد که آنها توانمندتر می‌شوند درصد این پول تو جیبی افزایش پیدا می‌کند. بخشی از تولیدات که از محل فروش محصولات کارگاه هستند نیز به صاحبان امتیاز کارگاه تولیدی اختصاص می‌یابد.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۶ مرکز حمایت شغلی نیز داریم. افرادی که مهارت‌هایی را کسب کردند از طریق این مهارت ها در این مراکز مشغول به کار خواهند شد. در واقع مرکز کاریابی معلولین هستند که افرادی که توانایی دارند از طریق این مراکز به کار گمارده می‌شوند و حمایت های شغلی به صورت بازدیدهای دوره ای، اتفاق می افتد.

وی درباره فعالیت مراکز روزانه توانبخشی و توانپزشکی نیز گفت: ۸۹۲ مرکز روزانه داریم که در زمینه معلولین جسمی حرکتی، ذهنی، اوتیسم، روانی مزمن، شنوایی، گفتار و بینایی فعالیت روزانه انجام می‌دهند که در این بخش تاکنون ۳۶ هزار و ۳۵۸ نفر از این مراکز خدمات دریافت می کنند.

رضایی یادآور شد: در کنار مراکز توانبخشی روزانه، مراکز حرفه آموزی داریم که ۳۹۶ مرکز در این زمینه فعالیت می‌کنند که به امور حرفه‌ای معلولین بالای ۱۴ سال می‌پردازند. ۱۵ هزار و ۴۷۰ نفر مددجو در این بخش خدمات می گیرند اما این امر به این مفهوم نیست که تعداد آنها دائما همین رقم است. چراکه ورودی دارند و بعد از دریافت آموزش از مرکز، خارج می‌شوند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر