معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درخصوص تاثیر استفاده از داروی بوپره‌نورفین در درمان اعتیاد توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش نیکوکار، فرهاد اقطار درخصوص تاثیرات داروی بوپره‌نورفین که براساس اظهارات دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مراکز تحت نظارت سازمان زندان‌ها به صورت آزمایشی برای قریب به ۱۵ هزار نفر تجویز شده، گفت: در گذشته از داروی بوپره‌نورفین برای درمان اعتیاد استفاده می‌شد اما به دلیل گرانی این دارو، متادون به عنوان داروی اصلی درمان مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه متادون خود مخدری است که جایگزین مخدر دیگری می‌شود و تاثیرات آن در طولانی مدت کاهش می‌یابد، تاکید کرد: متاسفانه سیاست‌های قبلی اینگونه بود که بیشتر بر روی متادون کار شود اما خوشبختانه وزارت بهداشت و کمیته درمان تصمیم گرفتند بوپره‌نورفین و داروهای دیگری که می‌تواند در افراد خاص جایگزین متادون شود نیز مورد استفاده قرار گیرد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به اینکه باتوجه به اظهارات دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، داروی بوپره‌نورفین که اکنون در مراکز تحت نظارت سازمان زندان‌ها به صورت آزمایشی برای افراد تجویز شده است چه تاثیر و نتایجی داشته است؟ گفت: براساس مطالعات دانشگاهی این روش درمان می‌تواند تاثیرگذار باشد اما هنوز پژوهشی در این خصوص منتشر نشده تا بتوان درمورد پایداری در درمان آن‌ها اظهارنظر کرد.

اقطار ادامه داد: باید بعد از خروج معتادان از مراکز، در دوره ۶ ماهه و یکساله افراد مورد بررسی قرار گیرند، برای برخی بیماران باید درمان تا بعد از دوره ترخیص از مراکز نیز ادامه پیدا کند، لذا علاوه بر درمان افراد در زندان‌ها، معتادان نیازمند یک پروسه ادامه درمان و حمایت نیز هستند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/