معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در چندین سال گذشته، بر اساس آمار خط ملی اعتیاد و مراجعین به مراکز بهزیستی، میزان مصرف مواد صنعتی روبه افزایش بوده، علت این موضوع را تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در نوجوانان به سمت مواد محرک دانست.

به گزارش نیکوکار،فرهاد اقطار با بیان اینکه بیشترین مواد مصرفی در بین معتادین مراجعه‌کننده به مراکز درمانی سازمان بهزیستی ترکیبی از «هروئین» و «شیشه» است، اظهار کرد: بحث سوء مصرف متادون توسط معتادان نیز به تازگی مطرح شده است به طوریکه برخی از معتادان به صورت ترکیبی متادون، هروئین و شیشه مصرف می‌کنند.

 

هشدار؛ مشکلات درمان معتادان با مصرف ترکیبی «هروئین»، «شیشه» و «متادون»

وی با اشاره به وجود برخی از گزارشات درباره معتادانی که علاوه بر مصرف مواد مخدر به صورت ترکیبی، متادون هم به طور سرخود مصرف می‌کنند، گفت: علی‌رغم اینکه قرار بوده متادون در یک چارچوب برای روش‌های درمانی مورد استفاده قرار گیرد اما این روند به صورت صحیح و علمی اجرا نشده و می‌تواند در آینده خیلی زود، مشکلاتی سر راه روند درمان ایجاد کند.

به گفته معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور،‌ «هروئین»، «شیشه» و «حشیش» به عنوان بالاترین نوع مواد مصرفی کسانی بوده است که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند البته باید به این نکته دقت شود که یکسری افراد دارای اعتیاد مثل معتادان کم سن‌وسال و معتادانی که مواد خود را در خانه مصرف می‌کنند و هنوز به آن درجه از شدت اعتیاد نرسیده‌اند که والدین یا اعضای خانواده آنها متوجه اعتیادشان شوند، به دلیل اینکه هیچگاه در سیستم درمانی قرار نمی‌گیرند، در آمار نوع مصرف و … ثبت نشده‌اند.

 

تعداد زیادی از معتادان مراجعه‌کننده به مراکز درمان ترکیبی از موادمخدر صنعتی مصرف می‌کنند

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات ایجاد شده در سیاست‌ها و حکومت افغانستان موجب تغییری در الگوی مصرف مواد مخدر معتادان در کشور شده است؟ توضیح داد: الگوی مصرف مواد مخدر در کشور به سمت مصرف مواد صنعتی بوده و میزان مصرف مواد صنعتی در حال افزایش است. حتی گزارشات به دست آمده از خط ملی اعتیاد هم نشان می‌دهد بیشتر سوالات درخصوص مواد صنعتی بوده است. همچنین تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمان اعتیاد، ترکیبات مواد صنعتی مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: طبیعتا مواد صنعتی به دلیل اینکه تولیدشان راحت است ارزان‌تر هستند، اما وضعیت تولید مواد سنتی که باید کاشته شوند، به شرایط آب و هوایی و حاکمیتی و سیاستگذاری‌ها بستگی دارد که این موارد در قیمت‌شان اثرگذار است.

اقطار همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تغییرات سیاسی و حاکمیتی کشور افغانستان طی سال جاری موجب افزایش قیمت مواد مخدر شده است یا خیر؟ توضیح داد: در مقطعی این موضوع اتفاق افتاد. سیستم مواد مخدر البته سیستمی بسیار هوشمند است که سعی دارد مشتری خود را از دست ندهد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر