کد خبر: 13699

مدیر کل سلامت شهرداری تهران در مورد راه اندازی مراکز «فرآهنگ» که محل نگهداری روزانه سالمندان است، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش نیکوکار، حمید صاحب با اعلام جزئیات راه اندازی مراکز نگهداری روزانه سالمندان تحت عنوان “فرآهنگ” گفت: با توجه به تغییرات اجتماعی و تبدیل خانواده های گسترده به خانواده های هسته ای، یکی از چالش های فعلی که در آینده بسیار تشدید خواهد شد، وضعیت نگهداری سالمندان در منزل است.

وی با بیان اینکه هنگامی که کارآیی سالمندان به طور طبیعی محدود می شود، نیازمند مراقبت بیشتر هستند، افزود: خانواده‌هایی که در خانه های ۵۰ و۷۰ متری زندگی می کنند که بعضا هر دو (زن ومرد) شاغل هستند اگر قرار باشد پدر یا مادرشان را نگهداری کنند، شاید اجرای این مهم برایشان آنگونه که باید مقدور نباشد، پس باید مراکز نگهداری روزانه برای سالمندان وجود داشته باشد که سالمند از صبح به این مراکز وارد و هنگام عصر به منزل برود، به عبارتی در راستای پیشگیری از رفتن سالمندان به خانه سالمند یا مراکز نگهداری شبانه روزی، این شرایط را فراهم کردیم.

صاحب ادامه داد: راه اندازی مراکز «فرآهنگ»،امر اجتناب ناپذیری هستند چراکه  در آینده نه چندان دور اگر با این شرایط پیش برویم طی ۲۵ سال آینده، یک سوم جمعیت ما سالمند هستند و از هم اکنون باید برای آن زمان تمهیدات لازم را بیندیشیم.

وی در مورد اقدامات و آموزش‌ها  در مراکز «فرآهنگ» افزود: سالمندان در این مراکز قرار است زندگی کنند، چراکه سالمندان به دلیل کهولت سن عملکردشان کاسته می شود و ما در صدد بازسازی توانایی آنها هستیم و به عبارتی سعی می کنیم، زندگی نرمال و معمولی را برای آنها بازآفرینی کنیم و قرار نیست این افراد فقط خدمات اجتماعی و پزشکی دریافت کنند، بلکه خدمات فرهنگی و هنری، آموزش و شناختی محور کار است و بحث تغذیه ، ورزش، بازتوانی جسمی و… نیز مطرح است.

به گفته صاحب، بازتوانی جسمی، روانی، اجتماعی و حتی شغلی در دستور کار شهرداری است چراکه می توانیم برای سالمندان شرایطی فراهم کنیم که در مشاغلی همچون باغبانی،گل کاری، آموزش های فرهنگی و…. به کار گرفته شوند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه در مرحله مطالعاتی هستیم، افزود: در ابتدا در سال‌جاری دو مرکز آغاز به کار خواهند کرد و در سال آتی در مناطق دیگر، مراکز منطقه ای شکل می‌گیرد، اما ایده آل این است که در سطح هر محله حداقل یک مرکز فرآهنگ تاسیس کنیم تا ساکنان محلات از آن بهره مند شوند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/