رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن تشریح نحوه ارائه خدمات سلامت به کودکان در مناطق محروم، درباره وضعیت اعزام به خارج کودکان برای درمان و ...، گفت: حداقل در هر استان به یک بیمارستان جامع کودکان با ظرفیت‌های مختلف تخت مطابق سطح‌بندی نیاز داریم و لازم است به این موضوع توجه شود.

به گزارش نیکوکار، دکتر حسن واعظی درباره چگونگی ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به کودکان در مناطق محروم و دور افتاده کشور، گفت: در حوزه بهداشت اقدامات و خدمات ارزنده‌ای برای کودکان در نظر گرفته شده است. مراکز منتخب جامع سلامت، برای ویزیت کودکان و ارائه خدمت به آنها برنامه دارند. بهورزان، ‌مراقبان سلامت، ماماها، پرستاران و پزشکان خانواده در این مناطق در حال ارائه خدمت به کودکان بوده و خدماتی اعم از واکسیناسیون، آموزش، غربالگری شنوایی‌سنجی، کم کاری تیروئید نوزادان و سایر خدمات در مراکز جامع سلامت انجام می‌شود. طبیعتا این غربالگری ابتدا از سوی پزشک عمومی و تیم مراقب سلامت در سطح یک انجام می‌شود و کودکانی که نیاز به خدمات تشخیصی و درمانی دارند، به سطوح بالاتر ارجاع می‌شوند که اغلب ناهنجاری‌ها در سطوح اول و دوم شناسایی می‌شوند. این شناسایی زودهنگام باعث می‌شود که از بروز ناتوانی‌های طولانی‌مدت و عوارض دائمی در کودکان پیشگیری کنیم.

وی افزود: در عین حال باید توجه کرد که اولویت توزیع نیروی متخصص در معاونت درمان برای متعهدین خدمت تخصصی در کشور با اولویت شهرهای کمتر برخوردار و بیمارستان‌های کوچک انجام می‌شود که عمدتا توزیع نیروهای متخصص ضریب K و متعهد خدمت‌مان با اولویت این حوزه انجام می‌شود. رشته کودکان هم جزو رشته‌هایی است که با اولویت مناطق محروم توزیع نیرو در آن انجام می‌شود.

کاهش چشمگیر اعزام کودکان به خارج برای درمان

انقلاب در کاشت حلزون شنوایی

واعظی درباره جایگاه ایران در زمینه ارائه خدمات درمانی کودکان در جهان، گفت: باید توجه کرد که اعزام کودکان به خارج از کشور برای درمان نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش یافته است. یک زمانی برای کاشت یک حلزون شنوایی بیمار به خارج از کشور اعزام می‌شد، اما اکنون این اقدام بومی شده و انقلابی در حوزه کاشت حلزون در کشور داشتیم. به طوری که قرار است طی امسال و سال آینده لیست انتظار کاشت حلزون را به حداقل و صفر برسانیم. بر این اساس برای تمام کودکان زیر چهار سالِ نیازمند به کاشت حلزون به صورت رایگان کاشت حلزون انجام می‌شود.

وی درباره درمان بیماری‌های روحی و روان‌پزشکی در کودکان نیز گفت: در این زمینه سطوح مختلف شبکه بهداشت از خانه بهداشت تا مراکز جامع سلامت، ارزیابی سلامت روان کودکان در حال انجام است. در سطح دو و سه ارائه خدمت سلامت روان کودکان در کلینیک‌های ویژه و بخش‌های ویژه دیده شده و درمان‌های گروهی در برخی اختلالات اتفاق می‌افتد. وزارت بهداشت در محیط با بهره‌گیری از حوزه‌های مختلف اعم از مددکاری، روانشناسی و روانپزشکی ارائه خدمت انجام می‌دهد.

واعظی تاکید کرد: خدمات تخصصی در حوزه کودکان و نوزادان نیاز به ورود ویژه وزارت بهداشت دارد و سایر دستگاه‌ها نیز باید کمک کنند. به عنوان مثال سازمان برنامه و بودجه باید برای بحث تامین منابع برای تامین بیمارستان‌های پیشرو جهت ارائه خدمات تخصصی به کودکان و نوزادان قدم بردارد. حداقل در هر استان به یک بیمارستان جامع کودکان با ظرفیت‌های مختلف تخت مطابق سطح‌بندی نیاز داریم که باید به این موضوع توجه شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/