کد خبر: 12464

شهردار تهران با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی برای حل معضل کودکان کار و خیابان، گفت: هم افزایی ظرفیت‌های دستگاه‌های مرتبط در کنار ظرفیت‌های مردمی امکان حل معضلات این حوزه را فراهم می‌کند.

به گزارش نیکوکار، علیرضا زاکانی در نخستین همایش ملی حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب دیده و در معرض آسیب‌های اجتماعی (کار و خیابان)، گفت: در این همایش که محصول کار گروه‌های مردمی است ما هم به عنوان خدمتگزار حضور پیدا کردیم تا برای ایجاد همکاری در آینده زمینه‌های لازم را فراهم کنیم. در حقیقت ۴۰ گروه مردمی فعالیت کردند که در نتیجه فعالیت این مجموعه‌ها چنین همایشی شکل گرفت و امروز ثمره آن را مرور کردیم. امیدواریم راه حل‌های جدی برای معضل کودکان کار و خیابان ارائه شود.

وی افزود: بخش عمده این کودکان کسانی هستند که از اتباع قلمداد می‌شوند؛ اما بی تردید انسان هستند و در شروع شکل گیری شخصیت خود مورد استثمار قرار می‌گیرند که به تبع آن در آینده و با ادامه این روند جامعه را دچار مشکلات بسیاری می‌کند.

شهردار تهران ادامه داد: بی تردید این موضوع حرکتی مردمی است و ما نیز به تبع حرکت مردم وارد عمل شدیم و از اهمیت بسزایی برخوردار است که گروه‌ها چقدر در این عرصه فعالانه وارد شدند و قطعا توجه به آینده انسان‌ها از اهمیت بسزایی برای مردم و خدمتگزاران مردم برخوردار است.

شهردار تهران در تشریح نقش مدیریت شهری در امر کودکان کار و خیابان نیز، گفت: معتادان متجاهر توسط شهرداری تهران جمع‌آوری نشدند بلکه جمعی از دستگاه‌های مرتبط از استانداری و فرمانداری، بهزیستی و فراجا، کمیته امداد تا دستگاه قضایی و دانشگاه‌های علوم پزشکی همه دست به دست هم دادند و تنها شهرداری تهران در این امر نبوده، البته این موضوع پایان نپذیرفته و ادامه دارد.

زاکانی تاکید کرد: قرارگاهی که تحت عنوان قرارگاه اجتماعی کار خود را با جمع آوری معتادان متجاهر آغاز کرد امروز حدود سه کمیته ذیل این قرارگاه تشکیل شده که از جمله آنها می‌توان به کمیته‌ای ناظر بر خانواده معتادان متجاهر و همچنین کمیته‌ای ناظر به کودکان کار که با محوریت سازمان بهزیستی اقدام می‌کند اشاره کرد.

وی ادامه داد: قطعا مجموعه‌ها در کنار یکدیگر هم افزایی خواهند داشت و می‌توانند این بار سنگین را بردارند. همایش امروز نویدبخش افزایش سرعت ما برای خدمت به این کودکان است که با ملیت‌های مختلف هستند و دغدغه امروز ما برای آنها به این دلیل است که شرایط امروز آنها نقطه آغاز آسیب‌های دیگر است.

شهردار تهران تاکید کرد: نعمت بزرگ خدمت به فرزندان این مرز و بوم و انسان‌هایی که در معرض استثمار قرار گرفته‌اند بسیار ارزشمند و بزرگ است. نگاه اسلامی اینگونه تبیین می‌کند که نجات یک انسان به مانند همه انسان‌های این کره خاکی است. وقتی نوجوانی در سالیان سال و در برهه‌ای که بناست شخصیت او شکل بگیرد مورد استثمار قرار می‌گیرد صدمه جدی به این گوهر و پیکره وارد می‌شود که سالیان سال جامعه از این آسیب رنج خواهد برد. توجه به این موضوع و حل این کلاف به ظاهر سردرگم برای همه کسانی که مسلمان هستند و تعلقی نسبت به این مرز و بوم دارند واضح و مشخص است.

وی ادامه داد: مشکل بزرگی که بخشی از آن از فرای مرزها به کشور تحمیل می‌شود این است که وقتی صحبت از کودکان کار و خیابان می‌کنیم یعنی سلامت جسم و روح این کودکان در معرض آسیب است. ما باید بیندیشیم که کودکانی که تحت این عنوان مورد استثمار هستند به ویژه کودکان خیابان که امروز تحت خطر آسیب‌های اجتماعی بیشتر قرار دارند جوانانی هستند که آینده سازان این کشور خواهند بود. کودکانی که تحت شبکه‌های مافیایی مورد استثمار قرار می‌گیرند و آسیب‌هایی که روزانه همه ما مشاهده می‌کنیم. لذا در اینجا اهمیت این کار به روشنی مشخص می‌شود و ارائه طریق برای حل این موضوع بیش از پیش اهمیتش مشخص می‌شود. هیچ دستگاهی نمی‌تواند این بار بزرگ و پر اهمیت را بردارد هر چند که در قانون دستگاه‌های مختلفی همراه با شرح وظایفی عنوان شده‌اند اما در عمل آنچه که حاصل دیدگان ما در جامعه است بی توجهی به ظرفیت‌های عظیم مردمی است.

وی تاکید کرد: بی تردید پیوستگی همه ظرفیت‌ها تنها در کنار ظرفیت‌های مردمی امکان انجام اقدامات بزرگ را فراهم می‌کند همانطور که در طول انقلاب نمونه‌های آن را به روشنی دیده‌ایم. هیچ راهی برای حل مشکلات مردم نیست مگر اینکه از ظرفیت‌های خود مردم برای حل مشکلات بهره بگیریم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع تحقق هوشمندسازی در شهر تهران، گفت: کار خود را در حوزه هوشمندسازی با ایجاد سازمانی در حوزه فناوری آغاز کردیم که مجوزهای لازم از دستگاه‌های مرتبط اخذ شده و تمهیدات ما برای توسعه زیرساخت‌ها اندیشیده شده تا به این ترتیب هویت‌های جدی برای تهران در کنار پایتخت بودن این شهر فراهم کنیم. در این راستا مقدمات در حال فراهم شدن است و امیدواریم در آینده نزدیک خبرهای خوب برای شهروندان داشته باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/