مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران بر لزوم ایفای نقش صحیح مردم و دستگاه‌های متولی برای حل معضل کودکان کار و خیابان تاکید کرد.

به گزارش نیکوکار، احمد احمدی صدر در اولین همایش ملی حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی (کار و خیابان) گفت: در حوزه کودکان آسیب‌دیده و در معرض آسیب مخاطبانی داریم که آینده‌سازان کشور و نسل آینده افتخارآمیز کشور می‌توانند باشند البته اگر مورد حمایت قرار بگیرند.

چالش‌های عدم حمایت از اطفال و کودکان و ۱۴ دستگاهی که متولی رسیدگی به این کودکانند

وی ادامه داد: هنگامی که چالش‌های عدم حمایت از این اطفال و کودکان را مورد بررسی قرار می‌دهیم نتیجه قابل تاملی به دست آمد که چرا در حوزه کودکان در معرض آسیب با وجود ۱۴ دستگاه متولی که همگی مکلف به اجرای قوانین و مقررات حمایت از کودکان کار و خیابان هستند، اما در حال حاضر شاهد صحنه‌هایی هستیم که کودکان را در کوچه‌ها، خیابان‌ها، کارگاه‌ها و … در کشور مشاهده می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در ادامه گفت: با همه گروه‌های فعال و NGO های فعال در این حوزه و همچنین سازمان بهزیستی جلساتی برگزار شد و به نتایج مثبتی رسیدیم. همچنین در قرارگاه تحول اجتماعی میز کودکان کار تشکیل و مشاوره‌های ارزشمندی دریافت شد که نهایتا چند سوال اساسی شکل گرفت از جمله آنکه آیا ضوابط و قوانین در حوزه حمایت کودکان آسیب دیده و در معرض آسیب کافی است و یا ناقص است؟ آیا همه نهادها و دستگاه‌ها به وظایف خود در این حوزه به درستی عمل می‌کنند؟ آیا یک روش علمی و فنی متکی بر تجربه سال‌های گذشته ارائه شده است یا خیر؟.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که چند هزار NGO فعال در حوزه اجتماعی در کشور فعال هستند، افزود: در تهران تعداد گروه‌هایی که در حوزه کودکان کار فعال می‌کنند بسیار زیاد است هدف ما در قرارگاه و کارگروه ویژه کودکان کار این است که به مدل مشخصی دست پیدا کنیم که ضمن جلب حمایت همه دستگاه‌های مسئول در حقیقت روشی را برای حل مساله آسیب‌های اجتماعی ارائه کند. روز گذشته در این همایش هفت کارگروه تخصصی برگزار شد که خروجی آن پنل‌هایی است که امروز صبح و عصر برگزار خواهد شد تا در نهایت مدلی ارائه دهیم که یکبار به صورت جدی به موضوع کودکان کار و خیابان بپردازد.

احمدی صدر تاکید کرد: اینجا عرصه‌ای است که مردم و مسئولین به صورت آتش به اختیار می‌توانند عمل کنند. دریای عظیم مردم می‌تواند مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را در خود حل کند اگر حاکمیت نقش حمایتی خود را به درستی ایفا کند. بی‌تردید امکان ندارد بدون ایفای نقش تکیه‌گاه توسط حاکمیت این روند به درستی طی شود. موفقیت در حوزه کودکان کار زمانی محقق می‌شود که نقش حاکمیت و مردم به درستی ایفا شده باشد. ۱۴ نهاد متولی که همگی باید تلاش کنند در این حوزه وظایف خود را به درستی اجرا کنند امروز زمینه‌ای فراهم شده تا همه آنها کنار یکدیگر بنشینند و این مشکل را حل کنند.

وی ادامه داد: قطعا مساله‌ی کودکان کار و خیابان مساله‌ای چند وجهی است که بخشی از آنها به صورت سازماندهی شده و به نفع سودجویان مورد استثمار قرار گرفتند و بخش دیگری در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها تلاش و فعالیت می‌کنند. وقتی مساله‌ی کار را تبیین نمی‌کنیم عده‌ای سوء استفاده می‌کنند و عناوینی چون مقابله با کار کودک به اشتباه مطرح می‌شود در حالی که مقابله با استثمار کودکان را باید پیگیری کنیم. کار جوهره مرد است و از نوجوانی و سن کار این موضوع مطرح می‌شود اما نیاز است که تفکیک لازم در این مباحث مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: از همه افرادی که در حوزه ساماندهی این وضعیت ایده و نظر دارند دعوت می‌کنیم به قرارگاه بیایند و ایده و نظر خود را ارائه دهند تا شاهد رشد بیشتر در این حوزه باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/