همزمان با شروع ماه مبارک رمضان، سومین مرحله از پویش ایران همدل آغاز و فرصتی فراهم شده است تا در این ماه نهادهای مختلف اقداماتی را برای حمایت از خانواده‌های آسیب دیده از بیماری کرونا و اقشار کم برخوردار در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش نیکوکار، سال گذشته بود که در پی بیانات رهبر معظم انقلاب در نیمه شعبان برای اجرای رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه، پویش ایران همدل در دو مرحله با مشارکت همگانی مردم و نهادها شکل گرفت. ایشان با اشاره به مشکلاتی که به‌خاطر کرونا برای برخی مردم پیش آمده، فرموده بودند: «ماه رمضان، ماه انفاق و ایثار و کمک به مستمندان است؛ چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطره‌ی خوشی را از امسال، در ذهنها خواهد گذاشت.»

به گفته مجید باجلان، رئیس ستاد اطعام مهدوی، باتوجه به شرایط کرونا و شرایط اقتصادی کشور، پویش ایران همدل، بزرگترین پویش مردمی بود که پس از انقلاب شکل گرفت.

براساس گزارش‌های موجود حدود ۱۱۷۰ میلیارد تومان کمک مردمی‌ به صورت نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شد که شامل چهار میلیون بسته معیشتی و ۲۷ میلیون غذای گرم در ماه مبارک رمضان تحت عنوان اطعام مهدوی و در ماه محرم و صفر تحت عنوان اطعام و احسان حسینی میان نیازمندان (نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد و نیازمندانی که تحت پوشش کمیته امداد نبودند) توزیع شد.

امسال نیز همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان سومین مرحله از پویش ایران همدل آغاز می‌شود.

در سومین مرحله از پویش ایران همدل با عنوان اطعام مهدوی و افطاری ساده بیش از ۳۰۰۰ آشپزخانه فعال هستند که روز گذشته نخستین آشپزخانه طرح اطعام مهدوی و افطاری ساده در استان تهران طی مراسمی راه‌اندازی شد.

باتوجه به اینکه در طول ماه رمضان گذشته ۱۲ میلیون پرس غذای گرم میان نیازمندان توزیع شد، رئیس ستاد مرکزی “اطعام مهدوی” اعلام کرده که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این تعداد به ۲۵ میلیون وعده غذای گرم برسد و همچنین مشارکت ۳۰۰ هزار نیروی داوطلب و جهادی را در طرح اطعام مهدوی شاهد باشیم.

در این زمینه خیران می‌توانند برای ارائه کمک‌های خود به اقشار نیازمند و آسیب‌دیده از کرونا از طریق شمارگیری کد دستوری #۱۴* یا شماره کارت ۶۲۷۷۶۰۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷ اقدام کنند. همچنین پایگاه‌ها و مراکز کمیته امداد در سراسر کشور و مراکز نیکوکاری آماده دریافت کمک‌های مردمی در سومین مرحله پویش ایران همدل هستند.

نیازمندان برای دریافت غذای گرم کجا می توانند مراجعه کنند؟

نحوه شناسایی نیازمندان

در این راستا مجید باجلان-رئیس ستاد اطعام مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص نحوه توزیع غذاهای گرم در سومین مرحله از پویش ایران همدل و در پاسخ به این سوال که آیا نیازمندی که به غذای گرم احتیاج دارد، می‌تواند به مراکز مراجعه و غذا دریافت کنند؟ گفت: این افراد می‌توانند به پایگاه مراکز نیکوکاری و دفاتر کمیته امداد مراجعه و غذا دریافت کنند.

وی درباره نحوه شناسایی نیازمندان برای توزیع غذای گرم به آنها اظهار کرد: به دلیل اینکه مراکز نیکوکاری و دفاتر کمیته امداد «محله محور» هستند و مددکاران، محرومان (چه افرادی که تحت پوشش باشند و چه افرادی که هنوز تحت پوشش کمیته امداد نیستند) را می‌شناسند، هر مددکار دو سه محله را می‌شناسد و به همه نیازمندان کمک می‌کنند. حال اگر نیازمندی دسترسی نداشت می‌تواند مراجعه کند و به آنها نیز غذا داده می‌شود.

رئیس ستاد اطعام مهدوی یادآور شد: افراد نیازمند توسط نیروهای جهادی، مراکز نیکوکاری و خیریه‌هایی که با ما در ارتباط‌اند شناسایی می‌شود اما اینکه هرکسی فرد نیازمند را شناسایی کند، ما این پتانسیل را نداریم و نه می‌توانیم به همه پاسخگو باشیم، زیرا این کمک‌ها همه از نذورات مردمی است و ریالی از آن از اعتبارات دولتی نیست.

نیکوکاران غذاها را درب منازل نیازمندان تحویل می دهند 

باجلان افزود: ما کانال‌های ارتباطی داریم که در دل مردم هستند و افراد نیازمند را شناسایی می کنند و مراکز نیکوکاری درب منازل محرومان و نیازمندان مراجعه می‌کنند و در آنجا به نیابت نذوراتی که دریافت کردند، غذا را تقدیم عزیزان می‌کنند.

در این راستا همچنین سازمان بسیج سازندگی کشور برای همکاری با کمیته امداد در اجرای سومین مرحله پویش ایران همدل اعلام آمادگی کرد.

به گفته سردار زهرایی-مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور، در طول ماه مبارک رمضان، مراکز اطعام در بسیج سازندگی اقدام به پخت و توزیع افطاری ساده و غذای گرم خواهند کرد و همچنین بسته‌های معیشتی میان نیازمندان جامعه هدف کمیته امداد و ولی‌نعمتان قرار خواهد گرفت.

اما یکی دیگر از بخش‌هایی که در ماه مبارک رمضان برای حمایت از خانواده‌های آسیب دیده از بیماری کرونا و اقشار کم برخوردار اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است که قرار است ۵۰۰ هزار بسته معیشتی را در میان خانواده‌های آسیب دیده از بیماری کرونا و اقشار کم برخوردار در قالب طرح «احسان رمضان» توزیع کند.

بنابر اعلام سعید سلیمانی- مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون در پنج مرحله از رزمایش همدلی و احسان، هفت میلیون بسته معیشتی و پروتئینی در میان نیازمندان توزیع شده است.

در ادامه همچنین مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام از برگزاری پویش مردمی «نذر افطاری» خبر داد و عنوان کرد: پویش نذر افطاری با هدف تامین بسته‌های پروتئینی شامل گوشت قرمز و سفید اجرایی شده است. در این حرکت اجتماعی که با مشارکت‌های مردمی شکل خواهد گرفت، به هر میزان که مردم مشارکت کنند، معادل آن مبلغ هم ستاد اجرایی اختصاص خواهد داد و در ماه مبارک بسته‌های تهیه شده را توزیع خواهد کرد.

مردم می‌توانند با شماره گیری کد دستوری #۱۸*۴۰۳۰* در این پویش مشارکت کنند.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/