کد خبر: 9544

اگرچه لازمه نقاشی کشیدن دیدن و الهام گرفتن از طبیعت است اما این بدان معنا نیست که نابینایان نمی‌توانند نقاشان خوبی باشند.

به گزارش نیکوکار، الجزیره در گزارشی نوشته است: حدود ۳۳ میلیون نفر در دنیا از نابینایی رنج می‌برند. نابینایان در طول شبانه روز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند تا زندگی طبیعی شان را بگذرانند اما این نقص مانع از آن نشده است تا هنرمندان روشندل آنچه را که نمی‌بینند نتوانند ترسیم کنند. آن‌ها گاهی شاهکارهایی خلق می‌کنند که نقصشان را به چالش می‌کشد.

شاید باورش سخت باشد که یک فرد نابینا بتواند ابزار نقاشی به دست گرفته و تصاویری را که نمی‌بیند خلق کند اما در سرتاسر دنیا هنرمندان نابینایی هستند که این توانایی را دارند.

تنها ۱۰ درصد از نابینایان قادر به مشاهده هیچ چیز نیستند و بقیه با تحریکات مغزی برخی از اشکال ساخته شده از نور را می‌بینند. یعنی ۹۰ درصد نابینایان می‌توانند برخی از اشیاء و نورها را با درصدهای مختلفی بینند. هر یک از نابینایان شرایط خاص خود را دارند و نابینایی برایشان به معنای تاریکی مطلق نیست.

یک شخص که به طور کامل بینایی خود را از دست داده است این طور توصیف کرده که می‌تواند رنگ‌هایی متغیر و هاله‌هایی از اشکال هندسی را ببیند.

توانایی نقاشی کشیدن نابینایان هم به مقدار دیدی که نسبت به نورها دارند و تشخیص نورها و سایه‌هایی که می‌بینند مربوط می‌شود. راه‌هایی وجود دارد که بتوان این توانایی را در اشخاص افزایش داد؛ مانند افزایش نور مکان یا استفاده از تابلوهایی بزرگ تر.

برخی از آن‌ها می‌توانند رنگ‌ها را تاحدودی تشخیص دهند و برخی با لمس اشیاء در کشیدن آن‌ها بهتر عمل می‌کنند. تمرین زیاد در این رابطه می‌تواند نابینایان را به نقاشان خوبی بدل کند.

یکی از هنرمندان تجسمی نابینا کیت اسمون است. این هنرمند بریتانیایی مناظری از طبیعت اسکاتلند را بر اساس گشت و گذار زیادی که در آن‌ها داشته می‌کشد. او تاکنون از بیش از صد کوه بالا رفته و بسیاری از آن‌ها ترسیم کرده است.

امجاد مطیری نیز هنرمند زن نابینایی از عربستان است؛ او با یک بیماری ژنتیکی که به تدریج بینایی‌اش را از بین می‌برد متولد شد؛ امجاد با ابزار مختلفی همچون خودکار و رنگ‌های مختلف نقاشی می‌کند. او همچنین قادر است نقاشی دیجیتالی انجام می‌دهد.

او نقاشی‌هایش را در فضای مجازی با کاربران به اشتراک می‌گذارد و اقدام به برپایی نمایشگاهی خصوصی نیز کرده است. امجاد ۲۷ تابلو را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است. او همچنین در افزایش آگاهی درباره مشکلات نابینایان و کمک به آن‌ها برای زندگی کردن به شکلی طبیعی فعال است. این هنرمند نابینا درباره شیوه طراحی‌اش می‌گوید که فقط قادر است نور و سایه را تشخیص دهد و نمی‌تواند رنگ‌ها را تشخیش دهد. او برای نقاشی کردن رنگ‌ها و اصول نقاشی را حفظ می‌کند.

نمونه‌هایی از نقاشی‌های امجاد مطیری که در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد:

اشرف ارمغان، نقاش ترکیه‌ای از مشهورترین نقاشان نابینا در جهان است. او تاکنون ۲۰ نمایشگاه در ترکیه، هلند و جمهوری چک برپا کرده است. چیزی که او را از دیگران متمایز می‌کند این است که او نابینا متولد شده و از کودکی نوشتن و نقاشی کردن را خودش آموخته است. اشرف ارمغان با استفاده از حس لامسه‌اش نقاشی می‌کشد. او با انگشتان دست از رنگ‌های روغن استفاده  و صبر می‌کند تا رنگ‌ها خشک شوند و رنگ جدید را به کار می‌برد تا رنگ‌ها با هم قاطی نشوند.

اشرف ارمغان

این‌ها ثابت می‌کند که هر شخصی با هر نقصی می‌تواند به هنری که دوست دارد بپردازد و چه بسا در آن کار بسیار هم بدرخشد.

هلن کلر، نویسنده شهیر آمریکایی نابینا و ناشنوا بود و بتهوون از مشهورترین موسیقیدانان تاریخ نیز در دوره‌ای از زندگی‌اش که ناشنوا شده بود شاهکارهای موسیقی را خلق کرد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/