کد خبر: 9512

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه کمیته امداد در حوزه اشتغال، ساخت مسکن و گره‌گشایی از مددجویان و نیازمندان تجربیات زیادی دارد، افزود: توانمندسازی و ایجاد درآمدهای پایدار در صدر فعالیت‌های کمیته امداد است.

به گزارش نیکوکار، سید مرتضی بختیاری روز (دوشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های رسانه‌ها نهادینه کردن فرهنگ خیر، احسان و انفاق است، اظهار داشت: جامعه‌ای که به سلاح انفاق مجهز باشد، هیچ‌گاه شکست نخواهد خورد.
وی با اشاره به گسترش ویروس کرونا در سراسر کشور گفت: این ویروس هزینه‌هایی به وجود آورد که برای هیچ‌یک از دستگاه‌ها پیش‌بینی نشده بود.
رئیس کمیته امداد افزود: امیدواریم که با همکاری بنیاد مستضعفان، خیّرین و مراکز نیکوکاری، مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذاریم.
بختیاری گفت: توانمندسازی و ایجاد درآمدهای پایدار در صدر فعالیت و اولویت ‌های کمیته امداد قرار دارد؛ نگاه بیرونی به کمیته امداد یک نگاه حمایتی است، اما به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی از نگاه حمایتی گذر کردیم و توانمندسازی مددجویان را سرلوحه کار خود قرار دادیم.
وی با بیان اینکه کمیته امداد در حوزه اشتغال، ساخت مسکن و گره‌گشایی از کار مددجویان و نیازمندان تجربیات زیادی دارد، عنوان کرد: ایجاد اشتغال و مسکن‌سازی برای مددجویان از اقدامات کمیته امداد در سال ۱۳۹۹ بوده است.

رئیس کمیته امداد اظهار داشت: کرونا باعث شد ۴۰۰ میلیون شغل در جهان از بین برود اما در کمیته امداد با برنامه‌ریزی صورت گرفته، نه ‌تنها کاهش اشتغال نداشتیم، بلکه ۳۰ درصد آمار اشتغال نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

وی گفت: در سال ۹۸ بیش از ۱۷۹ هزار اشتغال با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان ایجاد شد؛ امسال این عدد را به ۲۲۰ هزار اشتغال با ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اشتغال رساندیم.
رییس کمیته امداد با اشاره به جشن‌های نیکوکاری این کمیته ادامه داد: در جشن رمضان، ۳۱۳ آشپزخانه راه‌اندازی شد و بسیار موثر بود و ۱۰۰ هزار نفر به صورت رایگان در این آشپزخانه ها فعالیت کردند.
بختیاری خاطرنشان کرد: ۵۴۰ میلیارد تومان در ماه رمضان، مردم کمک‌های نقدی و غیر نقدی به کمیته امدا داشتند، خیریه‌ها، ستاد اجرایی حضرت امام(ره)، بنیاد مستضعفان و … کمک‌های زیادی به نیازمندان و کسانی که شغل خود را به دلیل کرونا از دست داده بودند کمک‌ کردند.
وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون سالمند و ۸۲ هزار بیمار صعب العلاج تحت پوشش کمیته امداد هستند، گفت: ۲۵ هزار بسته بهداشتی بین آن‌ها توزیع شد و به صورت ویژه از آنها مراقب شد و خوشبختانه آسیب‌های جدی بین آنها نداشتیم.
بختیاری تصریح کرد:‌ تعدادی از مشاغل که به دلیل کرونا از بین رفته بودند با حضور حوزه اشتغال کمیته امداد احیا شدند؛ خط تولید تعداد زیادی از مددجویان کمیته امداد به خط تولید ماسک تبدیل شد و طی ۶ ماه ۲۰ میلیون ماسک تولید کردند.
وی با اشاره به حوزه مسکن گفت: حوزه مسکن پرهزینه‌ترین بسته حمایتی کمیته امداد است؛ اولویت ما در سفرهای استانی رسیدگی به مسکن مددجویان است.
رییس کمیته امداد افزود: ۲۲ هزار واحد مسکن مددجویی که مجری آنها کمیته امداد است و تفاهم‌نامه آن به امضا رسیده تا شهریور ۱۴۰۰ به صورت کامل تحویل خواهد شد.
وی گفت: توافقنامه ۱۰ هزار واحد مسکونی بین بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و کمیته امداد امضا شد که در سال ۱۴۰۰ ساخته خواهد شد؛ واجدین شرایط مشخص و پرونده آنها تکمیل شده است و یک کار جهادی در حوزه مسکن برای سال ۱۴۰۰ صورت خواهد گرفت.
بختیاری در خصوص اقدامات صندوق قرض الحسنه امداد ولایت تصریح کرد: در سال گذشته خیرین ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کردند که به ۱۰۰ هزار نفر وام پرداخت شده است؛ در سال ۱۳۹۹ به ۴۰۰ هزار نفر وام پرداخت شده است.
وی گفت: ۱۴۸ هزار یتیم و ۲۲۵ هزار فرزند محسنین در قالب طرح اکرام تحت پوشش کمیته امداد هستند؛ هر چه حامی‌ها در کمیته امدا افزایش پیدا کنند سرانه پرداختی به ایتام و فرزندان محسنین افزایش پیدا خواهد کرد.
بختیاری با بیان اینکه ۸۵۰ هزار حامی در حال کمک به ایتام و فرزندان محسنین هستند، گفت: به دنبال این هستیم در سال ۱۴۰۰ یتمی بدون حامی نداشته باشیم.

وی گفت: در سال ۹۸ بیش از ۱۷۹ هزار اشتغال با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان ایجاد شد؛ امسال این عدد به ۲۲۰ هزار اشتغال با ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اشتغال برسانیم.
رییس کمیته امداد درخصوص بودجه اشتغال کمیته امداد در سال ۱۴۰۰ گفت: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال ۳۰۰ هزار نفر برای سال ۱۴۰۰ تصویب شده است.

اعلام آمادگی کمیته امداد برای راه‌اندازی مشاغل خانگی و خرد در روستاها 
وی درباره راه‌اندازی مشاغل خانگی و خرد در روستاها گفت: با توجه به تجربیات کمیته امداد در حوزه راه‌اندازی مشاغل خانگی و خرد، نامه‌ای به رئیس مجلس ارسال و برای راه‌اندازی مشاغل خانگی اعلام آمادگی کردیم که همچنان در حال رایزنی هستیم.

رییس کمیته امداد افزود: عیدی مددجویان با مستمری بهمن ماه واریز شده و در تلاش هستیم بسته معیشتی پس از سال تحویل بین‌مددجویان توزیع شود.

بختیاری گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و در صورت تصویب بودجه توسط شورای نگهبان، افزایش ۵۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد را خواهیم داشت.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/