کد خبر: 9483

مدیرعامل انجمن احیا ارزش‌ها (فعال در حوزه ایدز) گفت: ضرورت دارد تا نماینده‌ای از فعالان سازمان‌های مردم نهاد که هر یک با گروه‌های خاصی از جامعه در ارتباط هستند در ستاد ملی مقابله با کرونا حضور داشته تا برخی دستورالعمل ها با شرایط ویژه گروه‌های‌های خاص جامعه تدوین شود.

به گزارش نیکوکار، الهه شعبانی افزود: بهترین راهکار برای در نظر گرفتن شرایط افراد خاص در جامعه مثل مبتلایان به ایدز با توجه به شیوع کرونا، این بود که نماینده ای از فعالان سازمان های مردم نهاد که با گروه های خاص جامعه در ارتباط هستند در ستاد ملی مقابله با کرونا حضور داشته باشند چرا که این افراد به خوبی می توانند برای گروه های خاص جامعه با توجه به شرایطی که دارند، محتوای آموزشی و دستورالعمل های کارساز تولید کنند، دستورالعمل های کلی نه تنها ناتمام باقی می ماند بلکه باعث تشویش و نگرانی بیشتر مردم هم می شود.

وی ادامه داد: برای کنترل کرونا در کشور، دستورالعمل های کلی برای همه مردم کارساز نیست. مسئولان مربوطه باید با همکاری انجمن های باتجربه و با در نظر گرفتن شرایط گروه های مختلف جامعه اقدام به پیشگیری از این بیماری کنند. به نظر می رسد به دلیل سرعت وارد شدن این ویروس به کشور و درصد ابتلای بالا، جامعه ما آمادگی مدیریت این بحران را نداشته و کارهای معمول برای مقابله با این ویروس از دید رفته یا به کندی انجام شده است.

شعبانی اضافه کرد: از زمان شیوع این بیماری در کشور برای بیماران اچ ای وی و ایدز، خدمات ویژه ای در نظر گرفته نشد تا اینکه در ماه های اخیر تدابیری برای آنها در نظر گرفته شد که بسیار دیر بود. بدن افراد مبتلا به اچ آی وی ایدز ضعیف است و ممکن است نسبت به افراد عادی که سلامت کامل دارند زودتر آسیب ببینند. به همین دلیل انجمن احیا ارزش ها در همان روزهای ابتدایی شیوع این بیماری در کشور اقدام به توزیع مکمل هایی برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن مددجویان خود کرد، سعی مان بر این بود که بدنشان را قوی نگه داریم.

این روانشناس اضافه کرد: این برنامه از سوی مسئولان ستاد مقابله با ویروس کرونا، از ماه های اخیر آغاز شد که باید زودتر انجام می شد در واقع در چنین مواقعی ستاد بحران باید آنقدر قوی باشد که از همه افراد یک نماینده در ستاد حضور داشته باشد.

مدیرعامل انجمن احیا ارزش‌ها تاکید کرد: افراد تحت شرایط خاص، متفاوت از یکدیگر هستند و یک نسخه را نمی توان برای همه افراد جامعه پیچید، برای مثال تیمی متشکل از ۵۰ نفر که در گروه سنی مختلف فعالیت داشته و زمینه بیماری خاص دارند، باید الویت بندی شوند چراکه راهکار و شرایطی که برای آن ها فراهم می شود، با توجه به وضعیتی که دارند، متفاوت است.

شعبانی با بیان اینکه در طول شیوع کرونا در کشور آموزش ها برای عموم مردم در نظر گرفته شده بود، گفت: آیا استفاده از ماسک، الکل و شوینده برای عموم مردم امکان پذیر است؟ در این وضعیت این سوال برای مبتلایان به اچ آی وی/ایدز مطرح می شود که با توجه به بیماری و زخم های ناشی از این بیماری آیا استفاده از ماده شوینده، الکل، شست و شوی مکرر دست ها مناسب است؟ یا استفاده از ماسک برای این بیماران که گاهی از تنگی نفس شدید رنج می برند، به چه صورت باید باشد؟ متاسفانه این آموزش ها برای این افراد در نظر گرفته نشد.

وی اظهار داشت: این درحالی است که شرایط اقتصادی این خانواده ها در دوران کرونا با مشکلات جدی مواجه شد. برخی از مددجویان شغل شان را از دست دادند و بدن شک بیکاری ارتباط مستقیمی با شرایط تغذیه افراد دارد. سیستم ایمنی بدن این افراد در حالت عادی ضعیف است و باید تغذیه مناسبی داشته باشند در حالی که تغذیه آن ها در این مدت به دلیل بیکاری مناسب نبود و قادر نبودند برای بالا بردن سیستم ایمنی بدنشان هزینه ای را صرف تغذیه مناسب خود و خانواده هایشان کنند به همین دلیل بدنشان ضعیف بود و ضعیف تر شد.

مدیرعامل انجمن احیا ارزش ها گفت: بهترین راهکار برای خروج افراد از افسردگی و تنش های ناشی از شیوع این بیماری، این است که برای هر فردی متناسب با شرایط خاص خود، راهنمایی و مشاوره ارائه شود، مشاوره و راهنمایی دسته جمعی باعث می شود افراد بیشتر دچار اضطراب و افسردگی شوند و در نهایت این دستورالعمل ها کارساز نباشد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/