کد خبر: 9347

«افراد بهبودیافته از آسیب‌های اجتماعی، بیش از دیگران با درد این آسیب ها آشنا هستند، آنها امروز به انجمن ما پیوسته و به کمک آنها هر روز میان اقشار محروم و بین کارتن خواب‌ها غذای گرم حاصل از مهربانی مردم و مسوولان را توزیع می‌کنیم».

به گزارش نیکوکار، گروهی جوان تازه نفس از اعضای انجمن نیکوکاران شریف مدت هاست که در مناطق محروم در تلاش برای حل آسیب های اجتماعی هستند. گروهی از آنها حدود یکسالی می شود که در شهر رشت و میان کارتن خواب ها و افراد کم برخوردار اقدام به توزیع غذای گرم کرده اند. آنها موفق شده اند در این مسیر توجه خیلی ها را جلب کرده و حالا با پشتوانه حمایت های مردم و مسولان به کار خود با انرژی بیشتری ادامه می دهند و تاکنون توانسته اند در طول یکسال ۱۰ هزار غذای گرم بین مردم مناطق آسیب توزیع و تا حد زیادی چهره این شهر را از فقر و آسیب کم کنند.

رضا خرسندی عضو این پویش و نماینده موسسه خیریه نیکوکاران شریف در شهر رشت درباره نتیجه تلاش های خود در قالب این طرح و در طول این یکسال می گوید: «پویش رشت شهر بدون گرسنه» از مرداد سال ۹۸ کلید خورد. ما در ادامه این طرح یکسری استراتژی را طراحی کردیم زیرا این شهر در یونسکو به عنوان شهر «خلاق خوراک شناسی» ثبت شده  است.

از زمان شروع این طرح اما از آنجایی که در شهر رشت از کارتن خواب ها حمایتی نمی شد و گرمخانه ها نیز چندان اصولی نبودند، این گروه در جهت کاهش آسیب های اجتماعی ورود کردند.

خرسندی می افزاید: اولین قدم شناسایی افراد کارتن خواب و بی بضاعت برای تامین غذا بود.

اما هدف گروه، فقط تامین غذا برای این قشر از جامعه نبود. آنها درصدد این بودند تا زیر سایه توزیع غذای گرم، اقدام به شناسایی مناطق آسیب، افراد آسیب دیده اجتماعی، افراد معتاد کرده و در جهت حمایت از آنها و رفع مشکلاتشان قدم بردارند.

نماینده موسسه خیریه نیکوکاران شریف می گوید: این پویش خیلی زود از طرف یونسکو نیز مورد توجه و حمایت قرار گرفت.

در ادامه این گروه جوان برای جلوگیری از دورریز غذای دست نخورده و مازاد مهمانی ها، تالارها، رستوران ها، عروسی و ختم ها سعی کردند کار خود را در شهر و میان مردم جا انداخته و فرهنگ سازی کنند.

خرسندی می گوید:‌ اکنون به نقطه ای رسیده ایم که گروهی از نیروهای شیفت شب موسسه با تماس خود مردم در محل حاضر شده و غذاهای مازاد دست نخورده را از آنها تحویل می گیرند.

این طرح اما به همین جا محدود نماند. خیلی زود اعضای شورای شهر، بهزیستی، شهرداری و ارگان های دولتی و خصوصی نیز به این طرح پیوستند. انگار همه مردم عزم خود را جزم کرده بودند تا چهره شهر را از فقر و اعتیاد پاک کنند. دیگر طرح رشت شهر بدون گرسنه پای میز دولتی ها هم کشیده شد و آنها در جلساتشان سفت و سخت از این طرح حمایت خود را اعلام کردند. در ادامه با تبلیغات خود مسوولان، اتحادیه ها نیز آستین بالا زدند و این گروه جوان را به تالارها و رستوران ها معرفی کردند تا آنها با خاطر جمع غذاهای مازاد دست نخورده خود را به دست این گروه برسانند.

مددکارانی از جنس آسیب 

در ادامه این طرح با کمک مددکاران موسسه نیکوکاران شریف، ۷۰ درصد کارتن خواب ها از سطح شهر رشت جمع آوری شده و به ماده ۱۶ و سامان کده ها و گرمخانه ها معرفی شدند.

خرسندی می گوید:‌ همه سازمان ها تحت نظر شهرداری هستند و مسئولان شهرداری خیلی خوب حمایت کردند. این درحالی بود که افراد معتاد و کارتن خواب پس از جمع آوری از نظر خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان توسط موسسه نیکوکاران شریف حمایت می شدند.

همه دست به دست هم داده بودند تا اتفاقات زیبایی را در این شهر رقم بزنند. بدون شک راه طولانی در پیش دارند اما حس مسئولیت مردم و مسئولین به این گروه جوان انگیزه داد تا با شدت بیشتری راهشان را ادامه دهند.

نماینده موسسه خیریه نیکوکاران شریف می افزاید: اتفاق جالبی که در قالب این طرح افتاد این بود که مددکاران شیفت شب ما که کار توزیع غذا و شناسایی مناطق آسیب را به عهده دارند از میان بهبودیافتگان انتخاب شده اند. یعنی همان افرادی که در قالب این طرح شناسایی شده بودند. چه افراد معتاد بهبود یافته و چه بهبودیافتگان آسیب های اجتماعی و… زیرا آنها از دل درد آمده بودند و مناطق آسیب پذیر را به خوبی می شناختند. پس کمک آنها به سرعت کار سهولت می بخشید.

خرسندی می گوید: افراد معتاد پس از بهبودی، به کانون گرم خانواده خود بازگردند یا اگر خانواده ای نداشتند، از سوی موسسه یا انجمن های دیگر مورد حمایت قرار می گرفتند زیرا انجمن های نیکوکاری دیگر نیز به این پویش پیوسته بودند و با ما همکاری خوبی داشتند».

به اعتقاد این گروه جوان، آنقدر همه چیز به خوبی پیش می رفت که در مدتی کوتاه و زیر چتر این پویش، مردم اعتمادشان جلب شد و آنها نیز مشارکت خوبی از این طرح کردند.

خرسندی می افزاید:‌ از زمانی که این طرح شروع شد تصور نمی کردیم تا این حد مردم استقبال کنند. اما خدا را شکر امروز این پویش به مرحله ای رسیده که مردم می شناسند و گاهی خودشان غذای گرم برای توزیع پخت کرده و در اختیار ما برای توزیع قرار می دهند. همچنین رستوران ها نیز بخشی از غذای خود را به این طرح اختصاص می دهند و این بسیار ارزشمند است و نشان از مسوولیت اجتماعی این افراد به محیط اطرافشان است.

به گفته وی در ادامه مراکز خصوصی و بزرگ نیز به این طرح پیوستند.

نماینده موسسه خیریه نیکوکاران شریف می افزاید:‌ برای مثال در شهر رشت صنایع غذایی بزرگ به صورت روزانه سهم خود را در طرح شهر رشت بدون گرسنه ایفا می کنند. در واقع پیوستن همین بخش های خصوصی بزرگ نیز به  این پویش اعتماد مردم را بیش از پیش جلب کرد. حالا در خیلی از رستوران های بزرگ از مشتریان می خواهند در صورت تمایل و اگر دوست داشته باشند، مبلغی بیش از مبلغ غذای سفارش داده  خود را برای مشارکت در این طرح واریز کنند. در نهایت آن رستوران به میزان مبلغ جمع آوری مازاد غذا به دست ما می رساند تا در میان مناطق کم برخوردار توزیع کنیم.

توزیع ۱۰ هزار غذای گرم در طول یک سال

حالا یکسالی می شود که گروه جوان سر یک ساعت اقدام به جمع آوری خوراک از سطح شهر و از ساعتی به بعد غذاها توسط مددکاران شیفت شب موسسه در میان کارتن خواب ها و مناطق محروم توزیع می شود.

خرسندی می گوید:‌ وظیفه مددکاران شیفت شب این است که هنگام غروب و با رفتن نیروهای بخش های حمایتی، بازرسی و اجتماعی، در اولین قدم مناطق محروم و خانواده های کم برخوردار و بی بضاعت را شناسایی کرده و سپس برای توزیع غذا میان آنها اقدام می کنند.

تا پیش از این گروه جوان فقط شام در میان جامعه هدف خود توزیع می کردند اما با استقبال مردم و خیرین امروز صبحانه و ناهار هم به وعده های غذایی اضافه شده است.

به گفته خرسندی در روزهایی که میزان غذا کم باشد، خود بچه های مددکار آستین های خود را بالا زده و در موسسه غذا می پزند. وی می گوید:‌ امروز به مرحله ای رسیده ایم که در طول یکسال فعالیت موفق شده ایم حدود ۱۰ هزار غذا را در مناطق محروم رشت و میان کارتن خواب های این شهر توزیع کنیم.

اعضای موسسه خیریه نیکوکاران شریف معتقدند آسیب همیشه هست و نیروی زیادی نیاز است تا آسیب های اجتماعی را از بیخ و بن ریشه کن کند. به همین دلیل هدف آنها این است که بیشتر از وقوع آسیب پیشگیری کرده و از افراد آسیب پذیر حمایت کنند تا دچار بحران بیشتری نشوند.

خرسندی می گوید:‌ امروز در قالب همین پویش موفق شدیم آسیب های زیادی را شناسایی کرده و حتی در حوزه کودکان کار با همکاری انجمن هایی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند موفق عمل کرده و تا حد زیادی از فعالیت کودکان کار کاسته ایم. شاید به جرات بتوان گفت که در طول این یکسال با کمک مردم و مسئولین توانسته ایم از میزان آسیب ها در شهر کم کنیم.

در این مسیر انجمن های فعال محیط زیست نیز ورود کرده و در روستاها اقدام به آموزش تفکیک زباله، کارهای خانگی از جمله پرورش گل و گیاه یا کندوی عسل پرداخته اند.

نماینده موسسه خیریه نیکوکاران شریف می افزاید:‌ همه این فعالیت ها با یک ایده شروع و شدت گرفت. حال امروز همه به تکاپو افتاده اند تا چهره جدیدی از شهر رشت بسازند».

به گفته خرسندی، مردم در سراسر کشور می توانند با همدلی و همراهی هم اقدام به ایجاد چنین برنامه هایی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی همنوعان خود کنند. هر فردی به اندازه وسع و توان خود می تواند در چنین برنامه های مردمی شرکت کند تا علاوه بر حال خوبی که شریکش می شود، در کاهش فقر، گرسنگی، آسیب های اجتماعی و… در شهر و روستای خود نیز سهیم باشد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/