معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران ضمن ارائه آماری از میزان خدمات ارائه شده به مددجویان در خانه‌های امن می‌گوید: زنانی که به دلیل خشونت همسر و یا پدر به این خانه‌ها مراجعه می‌کنند، می‌توانند با حکم قاضی در این مراکز ساکن شوند، اما دیده شده که قاضی بدون نظر مددکار اجتماعی و یا کارشناس مربوطه دستور به تحویل مددجو به فرد مرتکب خشونت را می‌دهد.

به گزارش نیکوکار، مهدی خانکه با بیان اینکه ۲ مرکز (دولتی) خانه امن یکی با ظرفیت ۱۰ تخت و دیگری با ظرفیت ۵ تخت در استان تهران فعال است، اظهار کرد: در حال حاضر یک موسسه خیریه غیردولتی متقاضی تاسیس خانه امن بوده که مراحل تایید آن در حال انجام  و امید است تا پایان سال مجوزهای لازم به این مرکز اعطا شود تا فعالیت خود را آغاز کند.

به گفته وی، هدف کلی تاسیس خانه‌های امن، حمایت و توانمندسازی زنان و دختران در معرض خشونت و یا خشونت‌دیده، تامین محل امن جهت این دسته از زنان و فرزندانشان (با در نظر گرفتن محدودیت‌های شرعی برای پسران)، ارتقای توانمندی‌های زنان جهت مقابله با بحران‌های فردی و همچنین افزایش آگاهی عموم مردم نسبت به خشونت‌های خانگی، مسائل و مشکلات مرتبط با آن، به خصوص بر روی کودکان و راهکارهای ممکن برای کاهش این خشونت‌ها است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در ادامه ضمن ارائه آماری از میزان خدمات ارائه شده به مددجویان در سال جاری بیان کرد: در ۹ ماهه سال جاری، حدود ۱۴۹ مددجو از خدمات مددکاری و روانشناسی مراکز دولتی استفاده کرده‌اند، این در حالی است که تعداد مددجویان در ۹ ماهه اول سال ۹۸، حدود ۲۵۸ نفر بوده است.

بنابر اعلام خانکه، در ۹ ماهه اول سال ۹۹ در مجموع ۳۹۲ مورد خدمت روانشناسی در مراکز خانه‌های امن استان تهران به مددجویان ارائه شده است که این رقم در مدت مشابه سال ۹۸، ۶۸۱ مورد بوده است.

وی همچنین درباره میزان خدمات مددکاری ارائه شده در مراکز خانه‌های امن استان تهران گفت: در ۹ ماهه اول سال ۹۹، ۵۴۴ مورد خدمت مددکاری اجتماعی در این مراکز به مددجویان ارائه شده که این رقم در مدت مشابه سال ۹۸، ۱۱۳۱ مورد بوده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در ادامه به مشکلات مطروحه در خانه‌های امن اشاره کرد و افزود: زنانی که به دلیل خشونت همسر و یا پدر به این خانه‌ها مراجعه می‌کنند، می‌توانند با حکم قاضی در این مراکز ساکن شوند، اما متاسفانه در مواردی دیده شده است که قاضی بدون نظر مددکار اجتماعی و یا کارشناس مربوطه دستور به تحویل مددجو به فرد مرتکب خشونت را می‌دهد؛ همین امر باعث می‌شود که این زنان مجددا در سیکل خشونت قرار گیرند.

خانکه ادامه داد: اکثر این زنان، به دلیل خشونت‌های جسمی، روحی-روانی (که به دلیل نداشتن مهارت زندگی و عدم مهارت در ایجاد ارتباط با همسر)، خیانت، اعتیاد همسر و فقر اقتصادی به این مراکز مراجعه می‌کنند؛ دختران با قوانین و مقرراتی که در منزل توسط پدر اجرا می‌شود موافق نبوده و همین امر باعث خشونت والد نسبت به دختر می‌شود و بدنبال آن یا فرار و یا به این مراکز مراجعه می‌کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/