بازرس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان تهران گفت: کارگران باربر بازار و میادین میوه و تره‌بار تهران مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی نیستند و این شرایط آنها را از حداقل‌های قانونی محروم کرده است.

به گزارش نیکوکار، کاظم احمدیان با بیان اینکه اداره کل کار تهران، کارگران باربر بازار و میادین میوه و تره‌بار تهران را تحت شمول قانون کار نمی‌برند، افزود: اداره کار تهران شغل باربری را در رسته مشاغل «خوداشتغال» معرفی کرده و آن‌ها را به دلیل داشتن چرخ دستی در ردیف کارفرما تفسیر کرده درصورتی‌که «چرخ دستی» آنها همانند بیل و کلنگ یک کارگر ساختمانی یک ابزار کار است.

این فعال کارگری در استان تهران با اشاره به اینکه کارگران باربر «خودکارفرما» نیستند بلکه برای فرد دیگری مشغول کارند که با آنها قراردادهای روزانه، هفتگی و ماهانه منعقد می‌کنند، در ادامه افزود: این درحالیست که ساعت کاری قانونی برای کارگران باربر بازار و میادین میوه و تره‌بار تهران رعایت نمی‌شود و آن‌ها بیش از ۱۶ ساعت کار انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه کارگران باربر زمان استراحت مشخصی ندارند، در ادامه گفت: باربرانی که در میادین میوه و تره‌بار مشغول کارند معمولا از ساعت ۱۲ الی ۲ شب با چرخ دستی خود به میدان می‌روند و تا غروب همان روز کار می‌کنند. در عین حال کارگران باربری که در بازارها مشغول جابجایی بار به صورت عمده هستند، به نسبت باربران میادین میوه و تره‌بار ساعت کار کمتری دارند.

احمدیان در ادامه در رابطه با بیمه کارگران باربر افزود: کارگران باربر میادین تهران به دلیل آنکه در رسته مشاغل آزاد قرار گرفته‌اند فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند به همین دلیل برخی کارفرمایان میادین میوه و تره‌وبار تمایل دارند کارگران حجره‌های خود را که در رسته بارفروش، تحصیلداران و… قرار دارند را به عنوان کارگر باربر معرفی کنند تا بتوانند از پرداخت حق بیمه آن‌ها شانه خالی کنند.

او با بیان اینکه به ندرت پیدا می‌شود کارگر باربری بیمه شده باشد، در این باره افزود: چون بیمه این افراد از طرف خودش یا فرد دیگری ناقص پرداخت می‌شود؛ به همین دلیل آن‌ها بعد از ۳۰ تا ۴۰سال کار حتی امکان بازنشسته شدن هم ندارند.

وی در عین حال گفت: دستمزد کارگران باربر به صورت توافقی است. بعضی از روزها هم می‌شود که کاری نیست یا بسیار کم است در این حالت درآمدشان یا بسیار کم یا هیچ است. مقایسه این درآمد کم با وضعیت اقتصادی فعلی و گرانی‌های بی‌سابقه‌ای که کمر مردم و علی‌الخصوص قشر کارگر را خم کرده، نشان دهنده‌ی شرایط معیشتی بسیار بدی است که باربران و خانواده‌هایشان با آن درگیر هستند.

این فعال صنفی کارگری درخصوص مشکلات جسمی و روحی باربران نیز گفت: به مشکلات معیشتی کارگران باربر، می‌بایست پادرد، کمردرد و انواع و اقسام بیماری‌های جسمی را اضافه کنیم که در اثر کار سنگین به این دردها مبتلا می‌شوند اما نبود فرصت‌های شغلی بهتر موجب شده تا کارگران باربر این وضع را تحمل کنند.

احمدیان با ابراز تاسف از محروم بودن کارگران باربر از بدیهی‌ترین حقوق قانونی کار گفت: شکل‌گیری یک نهاد کارگری برای پیگیری مطالبات کارگران باربر استان تهران بسیار ضروری به نظر می‌رسد. در عین حال در شرایط فعلی برای کارگران باربری که امنیت و ثبات شغلی ندارند و همگی، قرارداد موقت هستند، نزدیک شدن به مقوله‌ی «تشکل»، از یکسو جسارت و دوندگی بسیاری می‌خواهد و از سوی دیگر به دلیل محدودیت‌های قانونی اداره تشکل‌های کارگری – کارفرمایی اداره کل کار استان تهران تا امروز از شکل‌گیری این نهاد کارگری برای کارگران باربر شانه خالی کرده است.

او گفت: کارگران باربر تحت حمایت قانون کار نیستند و از پایین‌ترین سطح امنیت و چانه زنی برخوردارند. اقدام برای ایجاد تشکل صنفی این گروه عزم و اراده قوی مسئولان بالادستی را می‌خواهد بنابراین در این مورد خاص از شخص وزیر کار درخواست می‌کنیم شخصا به مشکلات هزاران کارگر باربری که در بازار و میادین میوه و تره‌بار فعالیت شغلی دارند، ورود کند.

 

منبع: ایلنا

انتهای پیام/