نمایشگاه گروهی نقاشی هنرمندان نوجوان داخل طیف اتیسم به نام « طیف مهر» روز شنبه -یکم تیرماه- در نگارخانه فرهنگسرای شفق تهران گشایش یافت.

به گزارش نیکوکار، در این نمایشگاه آثار نقاشی نوجوانان اوتیسم به مدت ۱۰ روز به نمایش درمی‌آید.هنرمندان نوجوان طیف مهر به سرپرستی «نیره السادات عبداللهی مقدم» به شکلی مستقل اقدام به برگزاری نخستین نمایشگاه نقاشی آثار خود کرده‌اند. برپایی این نمایشگاه تا با «پدیده عبداللهی مقدم» به گفتگو بنشینیم.

هدفتان از برگزاری نمایشگاه گروهی نقاشی برای نوجوانان اوتیسم چه بوده است؟

من به عنوان روانشناس، مادر فرزند طیف اوتیسم هستم که برای تربیت فرزندم سختی‌های زیادی کشیدم. متاسفانه سازمان‌هایی که از فرزندان ما باید حمایت می کردند مثل سمن‌هایی‌هایی که از بهزیستی برای حمایت از کودکان اتیسم یارانه می‌گیرند حمایت نکردند؛ همین موضوع باعث شد من به عنوان یک مادر، در مراحل بزرگ کردن پسرم به دنبال گله‌گذاری نباشم و بتوانم شرایط سازمان‌ها را درک کنم. آنها در بسیاری از موارد ز ما حمایت کردند.

من تصمیم گرفتم در این راه از توانمندی‌های فرزندم برای خودش استفاده کنم. در این راه مشکلات زیادی داشتم و می‌دانم مادران زیادی هستند که این شرایط را برای تربیت فرزند مبتلا به اتیسم خود داشته‌اند؛ برای همین بچه‌های هنرمند اتیسم کم بضاعت و بی‌بضاعت مالی را جمع کردم . برای شناسایی این افراد سازمان مردم نهاد یا سازمان‌های رسمی به من کمک نکرد. تنها مرکز توانبخشی دوم آوریل و مرکز بهزیستی کوروش منطقه ۲۲، شماره خانواده‌های این بچه‌ها را به من دادند. پس از جمع کردن بچه‌ها با سازمان‌های مختلف نامه‌نگاری کردم که بتوانم آثارشان را بدون پرداخت هزینه‌ای به نمایش بگذارم. در نهایت با راهنمایی دکتر «کرد» مدیریت امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به خانم پروانه دوستی مدیر فرهنگسرای شفق معرفی شدم و با توافق وی نمایشگاه گروهی نقاشی هنرمندان نوجوان اوتیسم را در این فرهنگسرا برپا کردم.

در نمایشگاه گروهی نقاشی هنرمندان نوجوان« طیف مهر» آثار چند نوجوان به نمایش در می آید؟

در این نمایشگاه آثار هفت نوجوان طیف اوتیسم بین ۱۴ تا ۱۹ سال به نمایش درآمده است.

چرا عنوان « طیف مهر» را برای نمایشگاه انتخاب کردید؟

چون همه افراد دربرپایی این نمایشگاه با مهر و علاقه کنار ما ایستادند و در این مسیر به ما کمک کردند.

چه تعداد آثار از کودکان و نوجوانان اوتیسم به نمایش گذاشته شده و از چه تکنیکی استفاده شده‌است؟

در این نمایشگاه ۳۲ اثر به نمایش در آمده‌است؛ از این تعداد دو اثر با سیاه قلم و سایر آثار با اکرلیک، آبرنگ، پاستل روغنی و رنگ روغن است.

آیا آثار به نمایش درآمده در نقاشی های «طیف مهر» پیوستگی موضوعی دارند؟

نمی‌توان به کودکان اتیسم موضوع واحدی داد؛ چون هر کدام طیفی از اوتیسم هستند. آثار به لحاظ موضوعی پیوستگی ندارند، ولی خودم برای آنها ایده‌هایی مطرح کردم.

کودکان مبتلا به اتیسم اصولا از اجتماع گریزان هستند. آیا برگزاری این نمایشگاه می تواند فرصتی برای حضور آنها در جامعه می تواند باشد؟

هدف از برگزاری نمایشگاه طیف مهر نمایش دادن توانمندی آنها و ارتباط احساسی آنها با جامعه است. طیف مهر می‌خواهد نشان دهد برخلاف آنچه درباره مبتلایان به اتیسم، ناتوانی، در خودماندگی‌ و عدم چینش پازل ذهنی آنها گفته می‌شود، این بچه‌ها توانمند هستند؛ یعنی می‌توانند از توانایی خودشان کسب درآمد کنند.

آیا آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه گروهی نوجوانان اوتیسم، هیئت انتخابی داشته است؟

تعداد آثار در این نمایشگاه بسیار زیاد بود. برای اینکه همه بتوانند شرکت کنند تصمیم گرفتیم از هرکدام سه تا چهار اثر برحسب ابعاد آثار انتخاب کنیم و به نمایش بگذاریم.

قیمت‌گذاری آثار نمایشگاه گروهی نقاشی طیف مهر به چه صورت است؟

این آثار با هدف فروش به نمایش درآمده اند و پایه قیمت ۲۰۰ هزار تومان تا همت عالی برای آن لحاظ شده است.

نمایشگاه گروهی نقاشی نوجوانان اوتیسم به کوشش گروه طیف مهر با همکاری بنیاد فردوسی و فرهنگ‌سرای شفق از یکم تا یازدهم تیر در نگارخانه فرهنگسرای شفق برپاست و علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به نشانی تهران، میدان فاطمی، خیابان یوسف آباد، خیابان ۲۱ پارک شفق مراجعه کنند.

انتهای پیام/