کد خبر: 8900

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: وظیفه اصلی جمعیت هلال‌احمر در حوادث «نجات درمانی» (مدیکال) نیست و این موضوع برعهده نیروهای تخصصی اورژانس است.

به گزارش نیکوکار، محمدحسن قوسیان مقدم و در پاسخ به این سوال که هلال احمر چه الگوریتم درمانی (دستورالعمل ها و فرمول هایی دارویی همراه نیروهای امدادگر اعزامی به انواع حوادث) دارد، اظهار داشت: طبق دستورالعمل های درمانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور و اورژانس تنها داروهای مورد مصرف در شرایط اضطراری داروهای مجاز OTC یا همان داروهایی که نیاز به نسخه پزشک ندارند می باشند که در کیف کمک های اولیه جمعیت هلال احمر و تیم های عملیاتی (همان امدادگران هلال احمر) وجود دارد و در شرایط مورد نیاز برای مصدوم استفاده می شود که آموزش های استفاده از  این داروها نیز  در قالب دوره کمک های اولیه و پیش بیمارستانی به امدادگران ارائه شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مسئولیت اصلی هلال احمر در بخش امداد و نجات در حوادث و سوانح به ویژه در بحران های طبیعی و حوادث جاده ای، که همانا نجات فنی یا تکنیکال ( به معنای جستجو، دسترسی، دستیابی، رهاسازی و انتقال آسیب دیدگان ناشی از حوادث و سوانح با رعایت اصول کمک های اولیه اضطراری) است و وظیفه اصلی نجات مدیکال یا درمانی به عهده جمعیت هلال احمر نیست و این موضوع برعهده نیروهای تخصصی اورژانس است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر توضیح داد: همچنین جمعیت هلال احمر به عنوان پشتیبان اورژانس در مواقعی که نیاز به کمک نیروهای بیشتری باشد و یا در صورت تاخیر در ورود یا عدم حضور نیرو های اورژانس نقش پشتیبانی خود را صرفا با ارائه کمک های اولیه اضطراری (درحد تثبیت شرایط مصدوم برای جلوگیری از تشدید اوضاع) با هماهنگی دیس‌پچ (مرکز هدایت رادیویی) طرفین (شماره های ۱۱۵ و ۱۱۲ ) ارائه و صرفا آنان را به مراکز درمانی منتقل و یا به عوامل اورژانس تحویل می دهند.

قوسیان مقدم اضافه کرد: وظیفه اصلی و ذاتی هلال احمر به عنوان محور پاسخگویی به انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت امداد و نجات آسیب دیدگان،  اسکان و تغذیه اضطراری آنان است.

وی اعلام کرد: جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین سازمان مردم نهاد، سازمانی کمک رسان و معین دولت در انواع حوادث و سوانح تعریف شده است و هر جا که سایر دستگاه های دخیل در امر مدیریت بحران و سانحه توان مقابله با بحران را نداشته باشند وارد عمل خواهد شد.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۲۲ میلادی(۱۳۰۱ ه. ش) تحت عنوان جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران تأسیس و توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ به رسمیت شناخته شد و پس از آن به عضویت فدراسیون بین‌المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر درآمد.

از آغاز تأسیس، جمعیت ملی ایران به صورت مستقل فعالیت های خود را مطابق با اساسنامه و با نظارت هیأت مدیران شروع و در شهرهای مختلفی شعبات خود را ایجاد کرده است و غالبا مردم از طریق اوقاف و وجوه اهدایی عمده ترین نیازهای مالی هلال احمر را تامین می کنند. از ابتدای کار، جمعیت ملی ایران در بسیاری از فعالیت های عمومی همچون ارائه خدمات داوطلبانه، احداث بیمارستان های مامایی، تأسیس مراکز درمانی رایگان، تأمین آب و نظایر آن مشارکت داشته است.

در سال ۱۹۸۰ جمعیت ملی ایران نام و نشان خود را به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر و شعبات استانی و محلی و امکانات و فعالیت های خود را گسترش داد. در حال حاضر جمعیت هلال احمر ایران اصلی ترین سازمان بشردوستانه و یکی از اعضای فعال نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است و بیشترین فعالیت های جمعیت ملی ایران بر ارائه خدمات امدادی به افراد آسیب دیده سوانح طبیعی و ساخته دست بشر، انجام فعالیت های عام المنفعه و داوطلبانه و آموزش همگانی متمرکز است.

اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر شامل بی غرضی (Impartiality)، بی طرفی (Neutrality)، استقلال (Independence)، خدمت داوطلبانه (Voluntary Services)، بشردوستی (Humanity)، یگانگی (Unity) و جهانشمولی (Universality) است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/