کد خبر: 89

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی اعلام کرد:

امکان حضانت دختر برای زنان بالای ۳۵ سال

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: سازمان بهزیستی روند حضانت فرزند را نسبت‌به سال گذشته کوتاه و آسان کرده است، به این صورت‌که آن‌ را از حالت متمرکز خارج کرده و در شهرستان‌ها رسیدگی به افراد متقاضی شامل حال خود شهرستان‌ها شده و نیازی به رفت‌وآمد به مشهد نیست و روند اداری حضانت در ادارات بهزیستی مربوطه انجام می‌شود.

به گزارش نیکوکار، حمیدرضا پوریوسف اظهارکرد: خدمات مراکز سازمان بهزیستی حاکمیتی است، مرکز نگهداری از کودکان زیر سه سال، بخش آسیب‌های اجتماعی و مرکز کودکان‌کار نمونه‌ای از آن است. در سال گذشته فقط دو مرکز راه نوین و ندای مهر راه‌اندازی و واگذار شده است.

وی ادامه داد: پرونده تمام کسانی که از سال گذشته در خواست فرزندخواندگی داشته‌اند، بررسی شده است. در سال ۹۶، ۳۱۷، سال ۹۷، ۴۵۰ و از ابتدای امسال، ۱۵۰ کودک به فرزندخواندگی داده شده و این نشان‌دهنده بهبود روند حضانت است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: در سازمان بهزیستی اولویت اول در فرزندخواندگی سلامت عاطفی، ارتباط موثر بین زن و شوهر، ثبات خانواده و سپس بُعد اقتصادی آن است.  بُعد اقتصادی شامل بیمه تامین اجتماعی، حقوق مکفی و مسکن است. روند حضانت حدود سه ماه طول می‌کشد. حضانت فرزندان بدسرپرست با حکم دادگاه و زمان بیشتری طول خواهد کشید.

پوریوسف ادامه داد: طبق قانون، این پروسه در ۶ ماه به صورت آزمایشی انجام می‌شود و بعد از رسیدگی مسئولان بهزیستی از وضعیت فرزند حضانت دائمی به آن‌ها داده می‌شود. حضانت به صورت امر موقت دوسال است. امر موقت شامل خانواده‌هایی می‌شود که همسر نازا نیست و فرزندی نیز دارند. در سال ۹۲  قانونی تصویب شد که به زنان خودسرپرست و بالای ۳۵ سال حضانت دختر داده می‌شود.

چرا طرح اشتغال کودکان کار لغو شد؟

وی خاطرنشان کرد: بین شهرداری و بهزیستی طرحی به نام اشتغال کودکان‌کار مطرح شد که سازمان بهزیستی این طرح را متوقف کرد. براساس این طرح کودکان‌کار در یک دوره انتقالی حرفه‌آموزی را آموزش ببینند و تا آموزش کامل برسر چهارراه‌ها روزنامه بفروشند، اما متاسفانه این طرح از هدف اصلی خود خارج شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: بهزیستی نمی‌تواند فرزندان زیر ۱۵ سال را وارد کار کند و بالای ۱۵ سال وارد مشاغلی می‌شوند که بیشتر جنبه حرفه‌آموزی داشته باشد تا درآمدزدایی. فرزندان در این طرح در شرایط بد و در معرض آلودگی هوا، آلودگی‌صوتی و آسیب‌های اجتماعی قرار داشتند و بهزیستی این شرایط را صلاح ندانست.

یارانه هر فرد در مراکز توانبخشی چقدر است؟

پوریوسف در خصوص هزینه‌های مراکز توانبخشی گفت: این مراکز به صورت روزانه و شبانه، درجه یک و دو است. در مراکز شبانه درجه دو در ازای یک ماه نگه‌داری ۷۰۰ هزار تومان و درجه یک ۷۷۰ هزار تومان یارانه تعلق می‌گیرد، که شامل حال معلولان بی‌بضاعتان و سالمندان می‌شود. در مراکز روزانه درجه یک مبلغ ۵۲۲هزار تومان، درجه دو ۴۴۶ هزا تومان و در مرکز اوتیسم ۵۵۵ هزار تومان یارانه تعلق می‌گیرد. افرادی که توان پرداخت شهریه دارند، به صورت آزاد مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان اعتبارات بهزیستی ۸ درصد است. اعتبارات سازمان بهزیستی به سه روش تامین می‌شود. روش اول اعتبارات عمومی که به صورت استانی و کشوری است. دومین روش اعتبارات اختصاصی که خود سازمان آن‌را کسب می‌کند. سومین اعتبارات مشارکت مردمی است. امسال اعتبارات ملی ۲۰ درصد و اعتبارات استانی ۱۴ درصد رشد داشته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی بیان کرد: در سال گذشته نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان مشارکت مردمی داشته‌ایم. مشارکت مردمی به صورت نقدی وغیرنقدی، مربوط به بخش غیردولتی وخیریه است. در سال ۹۸ سازمان بهزیستی با کمبود بودجه‌ فراوانی مواجه بوده، اما هیچ‌گاه اولویت‌های اولیه خود را ترک نکرده است. تمام سعی خود را کرده‌ایم که یارانه‌ بخش‌های مختلف بهزیستی پرداخت شود. در سه ماه و نیم اول سال، ۱۳ هزار نفر از خدمات و کمک‌های عمومی بهره‌مند شده‌اند. در مرکز شبانه ۵۴۸۱ نفر و در بخش روزانه، ۳۰۱۷ نفر یارانه دریافت می‌کنند.

پوریوسف گفت: اعتیاد آسیب‌های اجتماعی فراوانی به همراه دارد. اعتیاد  باعث بیکاری، طلاق، کودک و همسر آزاری، جرم، سرقت و… می‌شود، اما بیشترین  آسیب اجتماعی متعلق به معتادان کارتن‌خواب است.

هر نفر در مرکز ماده ۱۶ماهانه ۴۸۰ هزار تومان اعتبار دریافت می‌کند 

وی افزود: زنان و دخترانی که دچار اعتیاد زیاد و کارتون‌خوابی می‌شوند در معرض بیشترین آسیبهای اجتماعی که شامل روابط پرخطر، آسیب‌های روانی، جسمانی و در معرض انواع بیماری‌های واگیردار قرار می‌گیرند. این افراد از خانه، خانواده و جامعه طرد می‌شوند. زنان و دخترانی که در مرکز ترک اعتیاد اجباری زنان معتاد متجاهر ورود می‌شوند از این نوع افراد هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی کرد: هنگام انتقال این زنان به مرکز فرزندانشان از آن‌ها دور می‌شوند. این امر مشکلات روانی شدید برای مادران به همراه خواهد داشت. فرزندان آنان نیز در معرض آسیب‌های اجتماعی شدید قرار می‌گیرند زیرا نحوه نگه‌داری وشرایط کودکان آن‌ها مشخص نیست.

پوریوسف ادامه داد: هدف سازمان از جمع‌آوری این زنان این است که در مدت سه ماه آن‌ها را از لحاظ جسمانی و روانی تقویت کنند. در تلاشیم شرایطی برای آنان فراهم کنیم تا بتوانند در جامعه حضور داشته باشند. اعتبارات پرداختی به این مرکز برای هر نفر روزی ۱۶ هزار تومان یعنی در حدود ۴۸۰ هزار تومان در ماه  است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز ترک اعتیاد اجباری زنان معتاد متجاهر تمام تلاش خود را برای نگهداری بهتر و با کیفیت‌تر آن‌ها انجام می‌دهد. سال گذشته این مرکز در حدود ۹۰۰ نفر و در یازده مرکز ۹ هزار و ۳۸۰  نفر پذیرش داشته‌ است. فراهم کردن امکانات برای این جمعیت از زنان و دختران  بسیار سخت و گاهی شرایط مطابق میل آنان و ما نیست، اما کمک‌های بسیاری در این زمینه به ما می‌شود و ما نیاز آن‌ها را در حد توان برآورده می‌کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در بدو ورود زنان و دختران به این مرکز، آزمایشات و غربالگری‌های لازم  و تست HIV از آن‌ها گرفته و در صورت مشاهده  بیماری به مراکز درمان منتقل می‌شوند. از لحاظ روحی و روانی توسط روان‌شناسان روی آن‌ها کار می‌شود.

در مراکز گذری روزانه، کاهش آسیب اعتیاد نیز وجود دارد که خدمات روزانه به افراد می‌دهند و مراکز شلتر، شبانه که خوابگاه و نیازهای اولیه آن‌ها را تامین می‌کند. چرخه این مراکز کمبودهای بسیاری دارد و برای جبران آن به مراکز توان‌پذیری و جامعه‌پذیری بیشتری نیاز است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/