فیلمی که درباره شکنجه و آزار معتادان درحال درمان در کمپ ترک اعتیاد منطقه قلات شیراز منتشر شد، واکنش‌های بسیار را برانگیخت، از اعلام انزجار بهزیستی از چنین رفتارهایی تا اقدام دادستانی و اخطار به کمپ‌داران و در نهایت گزارش یکی از شبکه‌های برون‌مرزی خارجی درباره صد روز شکنجه.

به گزارش نیکوکار، مدیرکل بهزیستی فارس عنوان کرد که در گزارشی که از شبکه‌های خارجی پخش شد، صحبت‌های مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس مطرح می‌شود که بر درمان به‌ واسطه عشق‌ورزی، ایجاد اعتمادبه‌نفس و رفتار مناسب با معتادان حاضر در کمپ‌ها تاکید می‌کند.

سید محمدصادق کشفی‌نژاد ادعای صد روز شکنجه در این مجموعه را تکذیب کرد و ادامه داد: این مساله به‌هیچ وجه پذیرفتنی نیست؛ چرا که در این مجموعه‌ها رفت‌وآمدها بسیار است و به هیچ وجه نمی‌تواند تا صد روز چنین رفتاری را ادامه داد و کسی شکایتی نداشته باشد.

او اقدامات بدون اغماض بهزیستی و دادستانی در این موضوع را نقطه قوت رویداد یادشده دانست و گفت: ماجرای شکنجه و آزار معتادان در کمپ منطقه قلات از زوایای مختلف قابل بررسی و طبیعی است که رسانه‌های بیگانه در این زمینه بیش از حد سیاه‌نمایی کنند.

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به اینکه نظارت‌ها به صورت مداوم و در چند سطح صورت می‌گیرد، ابراز کرد: در سطح اول ناظر بهزیستی شهرستان به‌صورت سرزده و در ساعت‌های مختلف، در سطح دوم گروه بازرسان حوزه معاونت بهزیستی و در سطح سوم نیز معتمدان و افرادی به‌صورت کاملا ناشناس از این کمپ‌ها بازدید می‌کنند.

ماجرای شکایتی که اعلام نشد 

کشفی‌نژاد اظهار کرد: آخرین بازدید از این کمپ در تاریخ ۲۷دی‌ماه ۱۳۹۹ یعنی درست سه روز بعد از تهیه فیلم صورت گرفته است و هیچ‌یک از حاضران شکایتی نکرده‌اند و از آنجا که موضوع کتک زدن، خط قرمز بهزیستی است، بدون استثنا به بازرسی می‌پردازیم و حتما در این باره پرس و جو می‌کنیم و مدارک مکتوب اظهارات ساکنان کمپ موجود است.

مدیرکل بهزیستی فارس انتشار این فیلم در فضای مجازی را همزمان با آغاز به‌کار مرکز جامع درمان اعتیاد در شیراز، قابل بررسی دانست.

او اضافه کرد که با تشدید نظارت‌ها و اتمام حجت با کمپ‌داران و نیز تغییر نحوه صدور مجوز درمورد مدیران کمپ‌ها با تمام خطاها با سختگیری بیشتر برخورد خواهد شد.

کشفی‌نژاد این ادعا را که صاحب کمپ و مسوولان این مجموعه، خود مواد مخدر مصرف می‌کردند، کذب خواند و بیان داشت: بهبودیافتگان با سابقه دستکم یک سال پاکی، می‌توانند درخواست مجوز راه اندازی کمپ کنند و این افراد از نظر عدم ابتلا به اعتیاد بررسی می‌شوند، درصورتی‌که صاحبان کمپ‌ها خود معتاد باشند دیگر برخورد آن‌ها با معتادان معنایی ندارد چراکه همگی در کنار هم می‌توانند مواد استعمال کنند و درگیری ایجاد نمی‌شود.

کمپ‌ها به دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط با درمان اعتیاد واگذار می‌شود

کشفی‌نژاد درباره آخرین اقدامات بهزیستی فارس درباره وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد گفت: تشدید نظارت‌ها به‌واسطه انعقاد قرارداد با مجموعه‌ای در بیرون از سازمان بهزیستی، عدم اعطای مجوز راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد تا طلاع ثانوی و تغییر گروه‌های مدیریتی کمپ‌های حاضر از جمله تصمیمات اساسی در این باره بوده است.

وی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته اداره کمپ‌های فعلی به دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط با درمان اعتیاد واگذار خواهد شد.

شکایت به دلیل تشویش اذهان عمومی

مدیرکل بهزیستی فارس اعلام کرد که تیم حقوقی این سازمان از منتشرکننده فیلم آزار و اذیت نیز شکایت خواهد کرد و گفت: این شکایت نه به دلیل ضبط فیلم که به دلیل آن است که ابتدا فیلم را در اختیار سازمان بهزیستی قرار نداده است؛ درصورتی که بهزیستی به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کرد، این فرد می‌توانست از بهزیستی شکایت کند؛ اما انتشار آن در فضای مجازی مصداق تشویش اذهان عمومی است و از ابتدا باید موضوع به مراجع ذی‌صلاح قانونی ارائه می‌شد.

فیلم  و کلیپ منتشر شده نشانگر کتک زدن و انداختن چند نفر در یک استخر یخ زده بود و  روایت شد که این تصاویر مربوط به کمپ ترک اعتیاد در منطقه قلات شیراز است.

روستای قلات در غرب شیراز است و یکی از مناطق هدف گردشگری این شهر محسوب می شود.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/