رئیس سازمان بهزیستی کشور توضیحاتی درخصوص واریز شهریه دانشجویان سازمان بهزیستی به حساب بانکی‌ آنها ارائه داد.

به گزارش نیکوکار، وحید قبادی‌دانا در این باره گفت: شهریه دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ مشغول به تحصیل هستند، به حساب بانکی این دانشجویان واریز شد.

به گفته وی، این دانشجویان در دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌های غیرانتفاعی، علمی کاربردی، دانشگاه‌های دولتی شبانه، آموزشکده فنی و حرفه‌ای، مجازی، پردیس بین‌الملل و یا در حوزه مشغول به تحصیل هستند که این تعداد بیش از ۱۰ هزار نفر از دانشجویان را شامل می‌شود.

بنابر اظهارات وی، در مجموع مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال به عنوان شهریه کامل این افراد به حساب بانکی آنها واریز شد.

قبادی دانا همچنین بیان کرد: حدود نیمی از این افراد را، افراد دارای معلولیت و فرزندان سازمان بهزیستی تشکیل می‌دهد و نیمی دیگر را زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: خصوصیت پرداخت این دوره این است که شهریه به صورت الکترونیکی به طور کامل بر روی کارت بانکی افراد پرداخت شده و باتوجه به تشکیل سامانه دانشجویان سازمان بهزیستی و در شرایط کرونایی، این امکان برای ما فراهم و باعث شد که شهریه ها سریعتر و دقیق‌تر برای ثبت نام در دانشگاه به دستشان برسد و شان و منزلت اجتماعی آنها نیز بیش از پیش حفظ خواهد شد.

وی گفت: خصوصیت دیگر این دوره این است که شهریه دانشجویی برای فرزندان افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیز لحاظ شده و همچنین پرداخت شهریه فارغ از دهک‌های درآمدی خانواده دانشجویان و همچنین فارغ از شدت معلولیت شده است. لازم به ذکر است که طبق ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، ما موظف هستیم که شهریه دانشجویانی که دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید هستند و در دهک درآمدی یک تا ۷ قرار دارند را به طور کامل پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: پرداخت شهریه مابقی افراد دارای معلولیت؛ افرادی که دارای معلولیت خفیف و یا در دهک‌های ۸،۹ و ۱۰ درآمدی قرار دارند پس از تامین اعتبار و به میزانی که در هرسال بودجه اقتضا می‌کند، (بخشی از شهریه‌ها) می‌تواند قابل پرداخت باشد که در این دوره با تامین اعتبار و با حمایت دولت و سازمان برنامه و بودجه، سازمان این توان را پیدا کرد که برای سایر گروه‌های هدف نیز این شهریه را به طور کامل پرداخت کند.

قبادی دانا افزود: البته مدارک بخشی از دانشجویان به طور کامل در سامانه ثبت نشده و یا دارای ایراداتی بوده؛ براین اساس مجددا سامانه دانشجویان سازمان به مدت دو هفته باز و قابل استفاده برای تصحیح و تکمیل اطلاعات شخصی و حساب بانکی آنها می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین برخی از افراد مدارکشان تکمیل نبوده و یا دارای نواقصی بوده و یا به طور کامل بر روی سامانه ثبت نشده است فرصت دو هفته ای خواهند داشت تا مدارک خود را کامل کنند و برای افرادی که مدارکشان تکمیل می‌شود مبالغ شهریه برایشان پرداخت خواهد شد.

قبادی دانا گفت: همچنین افرادی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند و تحت پوشش بهزیستی هستند کمک هزینه تحصیلی به عنوان تشویق برای آنها نیز واریز خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که از روز شنبه به مدت دو هفته سامانه دانشجویان سازمان بهزیستی برای تصحیح و تکمیل اطلاعات افرادی که به دلیل عدم تکمیل کامل اطلاعات، شهریه ترم جاری بر روی کارت بانکی شان شارژ نشده باز خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و با بیان اینکه در گذشته دانشجویانی که در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل می‌کردند به آنها به صورت دستی نامه داده می‌شد و مکاتبه صورت می‌گرفت تا ثبت نام انها صورت گیرد و سپس مبالغ شهریه به استانها و از طریق استانها به دانشگاههای مربوطه ارائه می‌شد، گفت: این باعث می شد که شفافیت کار و سرعت و دقت کار کم شود و مواردی وجود داشت که پول توسط سازمان بهزیستی به استانها واریز می‌شد و بین راه به دلیل تاخیری که ایجاد می‌شد برای دانشجویان ما در دانشگاه‌ها مشکل پیش می‌آمد.

جهت ایجاد شفافیت بهتر و تسریع و افزایش دقت کار و صیانت از جایگاه اجتماعی و شان دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، پرداخت الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت. سامانه‌ای تشکیل شد و از این پس همه دانشجویانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و شرایط لازم را دارند، می‌توانند برای دریافت شهریه دانشگاه خود در سامانه دانشجویان سازمان بهزیستی ثبت‌نام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تلاش می‌کنیم که برای ترم‌های آینده در ابتدای ترم مبالغ شهریه پرداخت شود برای دانشجویان بی بضاعتی که توان مالی هم ندارند بتوانند با دغدغه کمتری تحصیل خود را ادامه دهند. این فعالیت‌ها در راستای توانمندسازی جامعه هدف سازمان بهزیستی است و این افراد با ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها این امکان برایشان فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: در بخش دوم پرداخت‌ها که در دو هفته آینده انجام می‌شود، کمک هزینه تشویقی تحصیلی برای دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند نیز واریز خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/