زلزله شدید بامداد شنبه در بندرکنگ از توابع شهرستان بندرلنگه که رخ داد آزمونی برای آمادگی هرچه بیشتر نیروهای امداد مستقر در منطقه هرمزگان بود که این ماموران به موقع در محل حاضر شدند.

به گزارش نیکوکار، مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران  اعلام کرد زلزله به بزرگی ۵.۵ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۱ و ۱ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد امروز (شنبه) کنگ در استان هرمزگان را لرزاند که کانون این زلزله در موقعیت ۲۶.۶۷ عرض شمالی و ۵۵.۲۱ طول شرقی ثبت شده است.

این زلزله شدید هر چند تلفات انسانی در پی نداشت ولی به دنبال خسارت های مالی از جمله فروریختن دیوار حیاط منازل وترک خوردگی خانه های مسکونی در سه روستای کنگ شد که این زنگ خطری برای توجه جدی به بحث انبیه ساختمانها وساخت وسازهای با سازه های مناسب را طلب می کند.

نیروهای امدادی اعم از هلال احمر و مدیریت بحران استانداری و همچنین فرمانداری، گروههای مردمی بلافاصله در محل زلزله حاضر شدند و اقدام های اولیه از جمله بررسی میزان خسارت، کمک رسانی به زلزله زدگان ، اسکان موقت و آوار برداری را آغاز کردند.

استان هرمزگان از جمله مناطق زلزله خیز کشور بوده و از زلزله با کمترین ریشتر تا ۶ ریشتردر شرق، غرب، شمال جنوب تجربه کرده و خسارتهای جانی ومالی در پی داشته که همواره این ضرورت را می رساند نیروهای امدادی در تمام سطوح آماده باشند و حتی پایگاه امداد رسانی همیشه در استان مستقر شود که به هنگام بروز حوادث بتواند به موقع امداد رسانی کند.

بنابر بر اظهار مسوولان استان، این زلزله به دلیل وقوع در ۱۹کیلومتری عمق دریا خسارت چندانی بر جای نگذاشته و تلفات و صدمه جانی نیز نداشته ولی با این وجود در ابتدا این زمین لرزه موجب ترک خوردگی دیوار برخی منازل شده و قسمتی از مسیر بندرخمیر به بندرلنگه نیز بر اثر ریزش کوه ناشی از

زلزله مسدود شد  که کار آوار برداری و نخاله های ریخته در اطراف منازل آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

وضعیت زلزله زدگان بندرلنگه درحال پیگیری است

بعد از این زلزله استاندار هرمزگان به عنوان رییس ستاد عالی پیگیری ویژه استان اعلام کرد که خسارت احتمالی زلزله ۵ و ۵ دهم ریشتری بامداد امروز شنبه در کنگ بندرلنگه و روستاهای جزیره قشم در حال پیگیری است.

فریدون همتی افزود: دستور اعزام و پیگیری تیم‌های امداد و نجات سریع صادر  شده و تمام نیروهای لازم و عملیاتی در محل‌های زلزله زده مستقر هستند و همچنین تیم‌های امداد و نجات هم اکنون در حال آماده باش قراردارند و پس از بازدید دقیق از روستاهای زلزله زده قشم خسارت احتمالی بررسی خواهدشد.

 آسیب دیدن ۸۰خانه روستایی در زلزله غرب هرمزگان

وی ادامه داد: پس از زلزله پنج و نیم ریشتری بامداد شنبه در شهرستان بندرلنگه، ترک خوردگی و ریزش برخی از منازل مسکونی در دژگان، سایه خوش، دوآب، برکه سفلین در بندرلنگه و باسعیدو در قشم رخ داده که تاکنون خسارت به حدود ۸۰ واحد روستایی با  ۲۰ تا ۸۰ درصد گزارش شده است.

استاندار هرمزگان اظهار داشت: در پی زلزله ۵.۵ ریشتری در بندرلنگه و قشم تا کنون مصدومیت یک نفر گزارش شده و خسارت هایی  به شبکه های  آب رسانی و برق رسانی وارد شده است.

همتی خاطرنشان کرد: خسارت به بخشی از شبکه برق سایه خوش بندرلنگه وارد شده که با پیگیری صورت گرفته، نیروهای فنی و بهره‌برداری به منطقه اعزام شدند و مشکل با پیگیری جدی همکاران حل شد.

همتی یادآور شد: آب حدود ۱۰ روستا در منطقه دژگان به دلیل ریزش چاه های آب شیرینکن دژگان، قطع شد که نیروهای فنی به منطقه اعزام شدند و پیش بینی ها برای آب رسانی سیاز نیز انجام شده است.

استاندار هرمزگان ادامه داد: به محض وقوع زلزله  دستورهای لازم به فرماندار بندرلنگه داده شد تا با هماهنگی مدیر کل مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله زده حضور داشته باشند و از شب گذشته تاکنون پیگیری و رصد وضعیت در حال انجام است و نتایج کامل میزان خسارات پس از بازدید میدانی مجدد دستگاه های مربوطه و ارائه گزارش های کتبی ارائه خواهد شد.

همتی یادآور شد: شب گذشته ستاد استانی مدیریت بحران نیز با فوریت تشکیل شد و هماهنگی های لازم با اعضا و فرمانداران قشم، بندرعباس. بندرلنگه، خمیر، مدیر عامل هلال احمر، مدیر عامل شرکت توزیع برق استان، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان انجام شد.

امداد رسانی در ۱۵ روستای زلزله زده هرمزگان

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به عنوان دومین مسوول از ارزیابی ۱۵ روستای زلزله‌زده هرمزگان توسط گروه‌های ارزیاب هلال‌احمر خبر داد و گفت: گزارش ارزیابی شده دریافتی حاکی از ترک خوردگی دیوارهای برخی منازل روستایی است.

محمدحسن قوسیان مقدم در گفت وگو با ایرنا با اشاره به گزارش شماره ۲  وقوع زمین لرزه در استان هرمزگان، افزود: با کسب خبر وقوع زمین لرزه یاد شده، بلافاصله چهار گروه عملیاتی از امدادگران گروه های ارزیاب اعزام سریع جمعیت هلال احمر استان هرمزگان به کانون وقوع این زمین لرزه اعزام شدند.

وی ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات میدانی گزارش شده از سوی گروه های ارزیاب هلال احمر همه محورهای مواصلاتی در منطقه زلزله زده باز و تردد نیروهای امدادی برای امدادرسانی و خدمت رسانی به زلزله زدگان به سهولت در حال انجام است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر اضافه کرد: طبق اطلاعات دریافتی از منطقه زلزله زده چند مورد ریزش دیوار حیاط در روستای سایه خوش نزدیک بندرخمیر اعلام شده است و همچنین این زمین لرزه یک مصدوم(مرد ۳۵ ساله خراشیدگی ساق پای راست) در هنگام فرار برجای گذاشته که جراحت جزئی داشته و به صورت سرپایی مداوا شده است.

 اسکان اضطراری زلزله زدگان بندرلنگه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان  سومین فردی بود که گفت: پس از زلزله پنج و نیم ریشتری بامداد شنبه، امکانات اسکان اضطراری در اختیار اهالی  سه روستای کلاتو، سایه خوش و دژگان شهرستان بندرلنگه قرار داده شد.

مختار سلحشور اظهار داشت: در روستاهای یاد شده چادر برپا شده و با هماهنگی مناسب بین فرماندار، بخشداران و دهیاران تمام امکانات مورد نیاز فراهم شده است.

وی ادامه داد:شرایط روستاهای زلزله زده هرمزگان به صورت متناوب رصد می شود و خسارت های وارد شده شامل  ترک خوردگی منازل روستایی و آسیب به بافت فرسوده این روستاها است.

سلحشور یادآور شد: یک نفر نیز بر اثر ترس از زلزله هنگام فرار در روستای سایه خوش مصدوم و به صورت سرپایی درمان شد.

برپایی ۳ اردوگاه اسکان اضطراری در روستاهای مناطق زلزله‌زده هرمزگان

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از برپایی سه اردوگاه اسکان اضطراری و موقت برای زلزله‌زدگان در روستاهای سایه خوش، دژگان و کلاتو بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان خبر داد و گفت: این شمار اردوگاه اسکان اضطراری به منظور اسکان زلزله زدگان روستاهای یادشده در منطقه زلزله زده برپا شده است.
محمد باقر محمدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین به منظور ارائه سایر خدمات امدادی و حمایتی به زلزله زدگان روستاهای یاده شده، اقلام زیستی از جمله ۳۰ تخته چادر امدادی، ۶۰ تخته موکت و ۱۵۰ تخته پتو در میان آنان توزیع شده است.

وی با تشریح اقدامات بعمل آمده از زمان وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری در استان هرمزگان توضیح داد: از بامداد امروز (شنبه) تا دقایقی پیش ۱۲۰ نفر از متاثران از این زلزله با برپایی چادرهای امدادی به صورت اضطراری اسکان و تیم ارزیابی به استعداد چهار تیم به ۱۵ روستا اعزام شدند، فراخوان نیروها و عوامل عملیاتی کادر و داوطلب و اعلام آماده باش به شعب معین و ارزیابی اولیه با تماس تلفنی با دهیاران واقع در محدوده اثر گذاری زلزله انجام شده است.

معاون عملیات سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر درباره روستاهای آسیب دیده بر اثر وقوع زمین لرزه، افزود: روستاهای کلاتو، سایه خوش و دژگان از جمله روستاهای آسیب دیده هستند که ریزش دیوار حیاط و ترک خوردگی سقف و دیوار برخی منازل در آن گزارش شده است.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر در عمق ۱۹ کیلومتری زمین استان هرمزگان حد فاصل روستای باسعیدو بندر قشم و روستاهای سایه خوش و حمیران از شهرستان بندرلنگه را لرزاند که در این محدوده ۳۷ روستا مشتمل بر ۶ هزارو ۵۵۳ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار و ۳۵۲ نفر زندگی می کنند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر