کد خبر: 8365

رئیس اداره امور دریایی موسسه ورزش و تفریحات سالم جزیره کیش با اشاره به زمان طلایی نجات افراد حادثه دیده در دریا از نیاز جزیره کیش به چهار ایستگاه امدادرسانی دریایی سخن گفت.

به گزارش نیکوکار، محمد عبداللهی ضمن اشاره به حادثه برخورد یک شناگر با قایق شناور در ساحل دامون اظهار داشت: ما در تمامی نقاط جزیره تابلوی شنا ممنوع نصب کرده ایم که به معنای وجود شرایط نامساعد دریا برای شناست. از جمله جزر و مد شدید، وجود صخره های مرجانی بزرگ و تردد شناوران در  مناطقی از  جزیره مانند اسکله، بندرگاه صیادی، بنادر تجاری و کشتی ها و همچنین وجود کلوپ های تفریحی به همراه ۵ یا ۶ قایق در نقاط مختلف جزیره که همه می توانند خطر ساز باشند. مانند اتفاق چند روز گذشته که براساس گزارش بهره‌بردار کلوپ، شناگری در فاصله حدودی ۸۰ متر از نوک اسکله دامون در منطقه تابلوی شنا ممنوع با یک قایق شناور کشاننده شاتل برخورد کرده و از ناحیه سر و پشت و همچنین دست آسیب جدی می بیند. این فرد اکنون در بیمارستان کیش بستری و دست او مورد جراحی قرار گرفته و ظاهرا حالش رو به بهبودی است. البته من تاکید می کنم در چنین اتفاقاتی مقصر اصلی خود فرد است. زیرا علاوه بر توجه نکردن به هشدارها، بدون آگاهی از شرایط جوی و موقعیتی تصمیم به شنا گرفته است. بر همین اساس مسافران و کیشوندان بهتر است در هنگام بازی های دریایی حتما از کلاه و جلیقه استفاده و پلاژ ها را برای شنا انتخاب کنند زیرا در این مکان تمامی امکانات از جمله ناجی ها و هلال احمر و کمک پزشکی دراختیار افراد قرار دارد.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری پلیس دریابانی و گشت پلیس ۱۱۰ با اداره امور دریایی در ایجاد ایمن سازی ساحل و دریا افزود: بهتر است افراد نسبت به بستر دریا و شرایط آب و هوایی آن آشنایی داشته باشند و علاوه بر این بدانند که بستر و بافت جزیره تماما مرجانی است و وجود جانوران آبزی در آن می تواند بسیار خطر آفرین باشد؛ زیرا نیش این حیوانات گاهی فرد را  دچار شوک و حملات پنیک می کند. در همین خصوص بهتر است افراد از کفش دریایی استفاده و در مناطق کم عمق و مجاز شنا کنند. مسئله مهم همکاری افراد با ناجیان و امدادگران در امر حفاظت است. محدوده هایی که قایلیت شنا درآن وجود دارد مانند پلاژها توسط کارشناسان بررسی گردیده و به نحوی تعیین شده که ناجی در زمان غرق شدگی بتواند در فرصت طلایی خود را به فرد مورد نظر برساند. بنابراین افراد نباید از منطقه تعیین شده خارج شوند. زیرا خطر برخورد با شناور و همچنین خارج شدن از دید ناجی آنها را تهدید خواهد کرد.

برای نظارت بر کلوپ‌های دریایی با کمبود نیرو مواجه‌ایم

عبداللهی در ادامه به اهداف و فعالیت های اداره امور دریایی اشاره کرد و گفت: این اداره از  آذر ۸۳ به منظور کنترل ونظارت بر فعالیت کلوپ ها و تفریحات دریایی تاسیس شده است. اما اداره بنادر متولی امر نجات در حوزه دریا است. افراد در این خصوص می توانند با شماره ۱۵۵۰ تماس گرفته و وضعیت اضطراری خود را اعلام کنند. بر اساس تشخیص منطقه، کشتی ها و شناورها مطلع شده و امدادرسانی به سرعت انجام خواهد شد. باید اشاره کنم دریابانی، نیروی انتظامی، و ارگانهایی که قسمت شناوری و دریایی را بر عهده دارند و همچنین اداره امور دریایی و کلوپ های تفریحی زیر نظر این اداره، همگی همیار ناجی محسوب می شوند؛ یعنی ناجی قسمت بندرگاه که به سار معروف است، حادثه را اطلاع رسانی می کند و از نزدیک ترین شناورها می خواهد که برای کمک اقدام کنند. ما ۳۰ کلوپ و ۴۰۰ شناور داریم که می توانند امداد رسانی را به خوبی انجام دهند. تجربه نشان داده در شرایط بحرانی به مدت زمان ۲ دقیقه، ۱۰ قایق برای کمک رسانی به صورت داوطلبانه حاضر می شوند.

وی افزایش امکانات راهبردی و ارتباطی را از نیاز های اساسی این اداره دانست و گفت: امداد و نجات یک بحث گسترده است و برای امدادرسانی های فوری باید امکاناتی از جمله نفرات و ایستگاه های بیشتر و همچنین شناورهای دریایی پیشرفته در اختیار داشته باشیم، تا بتوان در زمان طلایی کار امداد را انجام دهیم. علاوه بر این ما ۳۰ کلوپ دریایی داریم که نظارت بر آنها کار دشواری است و در این بخش با کمبود نیرو مواجه‌ایم. در حال حاضر ۸۰۰ شناورتفریحی و ۱۵۰۰ نفر در کلوپ های تفریحی مشغول به کار هستند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم خدمت رسانی می کنند. این حجم نفرات و تشکیل پرونده و نظارت بر آنها همه مستلزم نیروی زیاد و برنامه ریزی فراوان و پرونده سازی است.

عبدالهی ادامه داد: نیروها باید تخصص‌های لازم مانند غواصی، قایقرانی و تسلط به دوره‌های پزشکیاری را داشته باشند، تا هر کدام بتوانند به عنوان یک امدادگر کامل عمل کنند. علاوه بر این فرد باید با داشتن توانایی بقا در دریا عملیات امداد و نجات را به صورت کامل انجام دهد. در مجموع ما تجهیزات راهبردی و ارتباطی بسیاری لازم داریم تا در این خصوص بتوانیم در عرض ۵ دقیقه به فرد آسیب دیده یا در حال غرق امدادرسانی کنیم. البته باید اشاره کنم ما  کمبودی از نظر همکاری با ارگان ها نداریم. اما مسئله مهم اقدام فوری در لحظه است. زیرا در آن موقع باید امکانات لازم را داشته باشیم تا بتوانبم از زمان طلایی ۲ تا ۴ دقیقه برای امداد رسانی استفاده کنیم.  بر همین اساس اگر قرار است واحد امداد و نجات مستقل عمل کند نیازمند مکانی  است تا افراد در سه شیفت به صورت هوشیار در آن مستقر شوند و در صورت لزوم در سواحل گشت زده و اخطارهای لازم را بدهند.

کیش به ۴ ایستگاه امداد رسانی نیاز دارد

رییس امور دریایی در ادامه افزود:  امور دریایی اداره بزرگی است که قسمت بایگانی بسیار مجهزی لازم دارد و کارشناسان متفاوتی باید در آن حضور داشته باشند و به کار مردم رسیدگی‌کنند. همچنین بحث دوم گشت کنترل است که جایگاهی لازم دارد تا بتواند گزارش‌های خود را ارائه دهد. به همین علت نیازمند سیستم های سخت افزاری و نرم‌افزاری و امکانات بسیاری است. همچنین داشتن یک انبار وسیع یکی از اولویت‌های اساسی است تا لوازم مورد نیاز را در آن داشته باشیم و در زمان صرفه‌جویی کنیم. بحث دیگر مانیتورینگ است که از طریق آن بتوان قایق ها را از طریق جی پی اس کنترل کرد. در این روش قایق ها تحت اختیار ما هستند و متوجه خواهیم شد قایق در کدام منطقه هست و همچنین بر سرعت غیر مجاز قایق ها، نزدیک و دور شدن به کلوپ ها را نظارت و شرایط آنها را نیز در موقعیت های اورژانسی جویا می شویم. اکنون این فضا برای امداد دریا مهیا نیست و فراهم کردن آن می تواند از اتفاقات بسیاری جلوگیری کند. این مساله فراتر از یک نظارت خالص است. زیرا نظارت می‌تواند از طریق بی‌سیم انجام شود و اگر بی سیم قایقی خاموش باشد ما با کلوپ تماس می گیریم و جویای خاموش بودن آن می شویم و فوراً از او می خواهیم تا به شناور اطلاعات دهد در مسیر درست حرکت کند. همچنین جزیره کیش نیازمند چهار ایستگاه امداد رسانی است؛ زیرا زمان طلایی نجات افراد در دریا ۲ تا ۴ دقیقه است که بر این اساس ناجی نیازمند امکاناتی است تا داخل آب برود و فرد را پیدا کرده و احیا کند.  همچنین در شب ما نیازمند حرارت سنج هستیم. زیرا زمانی که به دریا نگاه می‌کنیم چیزی دیده نمی‌شود و انعکاس آب و حتی پروژکتور آن چیزی را نشان نمی دهد. اما حرارت سنج به خوبی این موضوع را نمایان می‌کند.

گردشگران از قایق‌های بادی استفاده نکنند

وی  ازجمله مسایل حادثه ساز دریایی به قایق های بادی اشاره کرد و گفت: خیلی از گردشگران این قایق ها را خریداری کرده و در دریا از آنها استفاده می‌کنند که این قایق های بادی به هیچ عنوان برای دریا ساخته نشده و باید در استخرها و آب‌های آرام از آن استفاده شود. این مسئله در بروشور های نصب شده روی قایق های بادی کاملا واضح توضیح داده شده است. اما متاسفانه افراد بدون توجه به مسئله هواشناسی و شرایط جوی دریا و بادهای ناگهانی و موسمی در لحظه  که با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارند، برای خود ایجاد حادثه می کنند. اگر این باد از سمت ساحل به دریا بوزد بسیار خطرناک خواهد بود و قایق های بادی را به سمت عمق دریا می کشاند و در این شرایط موج های سفید بسیاری وجود دارد که قایق در میان آنها کاملا از دید خارج می‌شود وکار  جستجو و امداد را بسیار سخت می کند. بنابراین خواهش می‌کنم مردم به هیچ عنوان از قایق های بادی استفاده نکنند.

۱۵ کمیته انضباطی برای مدرسان غواصی تشکیل شده است

عبداللهی در ادامه به اهمیت نقش افراد حاذق در کلوپ ها اشاره کرد و افزود: مدیران کلوپ باید مدرک تخصص دریا را داشته و مشتریان خود را به خوبی در امر امنیت تفریحات دریایی توجیه کنند. معمولاً قایقران ها گواهینامه بین المللی قایقرانی را دارند و به طور کلی تمام افرادی که پشت قایق ها می نشیند و تمام کسانی که ما در اینجا برای آنها پرونده درست می‌کنیم تمام مدارک لازم برای چنین کاری را دارا هستند. همچنین مدرسین غواصی باید مدرک غواصی داشته باشند و فقط مدرس غواصی مجاز است یک نفر را زیر آب ببرد. همچنین اگر مدرس در امر آموزش و توجیه امنیتی فرد کوتاهی کند و یا غواصی فرد را با اضطراب به درون آب ببرد و یا امکانات لازم را به او ندهد، این مربی توجیه و کمیته انضباطی برای آن تخلف تشکیل می شود. حتی در برخی موارد فرد جریمه می‌شود که ما در این خصوص تا کنون ۱۰ یا ۱۵ کمیته انضباطی تشکیل داده ایم.

امداد و نجات به گردشگر احساس امنیت می‌دهد

وی با تاکید بر این موضوضوع که همه جای جزیره قابلیت شنا ندارد افزود: برخی قسمت‌های جزیره صخره ای و بسیار خطرناک است و برخی سواحل مانند غرب جزیره بیشتر مواقع طوفانی است؛ مانند ساحل میرمهنا تا نزدیکی دهکده ساحلی که تماماً صخره‌ای و نیمی از سال در آن منطقه طوفانی است و البته مهمترین مسئله پایین آوردن مصرف در حفظ محیط زیست گیاهی است.

وی در پایان گفت: جزیره‌کیش جای حساس و قطب گردشگری است و ما باید احساس امنیت را در مسافرها ایجاد کنیم. بنابراین واحد امداد و نجات علاوه بر پیشرفته بودن باید جذابیت ایجاد کند، بدان معنا که وقتی مسافر گشت امنیت را بر سطح دریا ببیند قطعاً این امنیت در دل او جای خواهد گرفت و لذت بردن از تفریحات دریایی برای او دو چندان می شود.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/