کد خبر: 8042

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست تصویری بررسی آیین نامه فداکار خدمتی از حمایت دولت از امدادگران آسیب دیده در مرحله پاسخ خبر داد.

به گزارش نیکوکار، اسماعیل نجار در نشست تصویری بررسی آیین نامه فداکار خدمتی در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک اظهار داشت: در بسیاری از موارد امدادرسانی به مردم در حوادث و سوانح مختلف متاسفانه شاهد آسیب دیدگی و یا فوت نیروهای امدادی هستیم که تا قبل از این هیچ دستورالعمل و یا قوانینی در راستای حمایت و جبران این نوع خسارت‌ها وجود نداشت.

وی در تشریح جزییات این آیین نامه خاطر نشان کرد: همه کارکنان و داوطلبانی که در مرحله پاسخ همکاری می کنند و دچار حادثه و یا سانحه منجر به بروز آسیب می شوند، به گونه ای که علت و نوع آسیب در کمیته های استانی و ملی مورد تأیید قرار گیرد آسیب دیده خدمت وکارکنان و داوطلبانی که در حوادث و بحرانها برای مدت زمان بیش از دو ماه ناپدید شده و اثری از بدن آنها باقی نماند، به طوریکه عادتاً احتمال فوت آنها می رود، مفقود تلقی می شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به ماده ۲۰ قانون مدیریت بحران کشور اشاره کرد و افزود: کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۲) این قانون و اشخاصی که داوطلبانه یا به درخواست سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به حوادث و بحران‌ها، تحت مدیریت این سازمان به هر نحو همکاری ‌کنند در صورت آسیب دیدگی یا فوت ناشی از انجام وظایف محوله به عنوان فداکار خدمت شناخته می‌شوند.

نجار توضیح داد: براساس تبصره دو این قانون، ساز و کار لازم در خصوص نحوه تکریم و خاکسپاری جانباختگان موضوع این ماده، توسط سازمان مدیریت بحران کشور با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: امیدواریم با اجرای این قانون و حمایت‌های لازم از ایثارگران عرصه خدمات و امداد رسانی بتوانیم گام‌های موثرتری را در امر مدیریت بحران‌های احتمالی در جامعه برداریم.

سطح بندی آسیب دیدگان مشمول آیین نامه فداکار خدمت شامل سطح یک فوت و یا مفقودی، سطح دو هر نوع صدمه جسمانی و آسیب فیزیکی، سطح سه اختلالات روانی که ممکن است بلافاصله و یا با گذشت زمان پدیدار شود.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/