رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تشریح فعالیت ها و بسته های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت.

به گزارش نیکوکار، به گزارش نیکوکار، دکتر سید جواد حسینی با حضور در استودیوی نگاه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۱۵۲ هزار و ۴۰۹ نفر دانش آموز را در ۷ گروه  با آسیب شنوایی، کم توانی ذهنی، چند معلولیتی،  معلولیت جسمی- حرکتی،  آسیب دیدگی بینایی، اختلال های رفتاری – هیجانی و طیف اتیسم  و دارای مشکلات ویژه یادگیری  تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار داده است که از این تعداد ۸۰ هزار و ۵۵۶ نفر در مدارس خاص استثنایی و ۷۱ هزار و ۸۵۳ نفر  از آنان در مدارس تلفیقی و در کنار دانش آموزان عادی به تحصیل مشغول هستند.

وی افزود: دانش آموزان استثنایی  در ۱۶۰۰  مدرسه  استثنایی و۲۰ هزار مدرسه پذیرا  مشغول به تحصیل هستد و  ۸۰۵ مدرسه نیز به عنوان مدارس پشتیبان یاری دهنده مدارس پذیرا هستند.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است اظهار کرد: از زمان تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر  و اعتبارات نیز ۸ برابر افزایش یافته است.

معاون وزیر رسالت اصلی آموزش و پرورش  را تبدیل منابع آشنایان به سرمایه های انسانی  دانست و اظهار کرد: فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری به لحاظ کمی و کیفی رشد چشم گیری داشته است و تعداد برنامه ها از ۱۸ برنامه به ۴۶ برنامه رسیده است که نشان از رشد ۱۵۵ درصدی دارد.

وی افزود: برنامه های سال جاری  هر شش زیر نظام تعلیم و تربیت را پوشش می دهد و ۶۵ درصد برنامه های سال جاری سازمان تاسیسی و نوآورانه است.

معاون وزیر با بیان اینکه علاوه بر برنامه ها سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت ها  نیز در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است اظهار کرد: این سه بسته با ۸ برنامه و ۳۰ فعالیت در حال اجرا است که ۹۳ درصد برنامه ها و فعالیت های این بسته های تحولی  نوآورانه و تاسیسی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی با بیان اینکه اظهار کرد: یکی از فعالیت های  تعریف شده در این بسته مشارکت دولت در آموزش و پرورش است که در قالب طرح صد دبیرخانه صد مدرسه اجرایی شده است و  هر مدرسه، دبیرخانه مشترک فعالیت های آموزش و پرورش و یک وزارتخانه خواهد بود.

وی افزود: استفاده از تجارب مدیران و پیشکسوتان در قالب گنجینه مدیریتی استان ها، راه اندازی ۱۹۰ باشگاه پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی در هفته معلولین، راه اندازی پارلمان های معلمان، دانش آموزان و اولیاء، استفاده از توان آموزشی اولیاء برای ارائه خدمات تخصصی حرفه ای به دانش آموزان استثنایی در قالب طرح اولیای دستیار معلم، طرح یاوری اولیا در مدارس استثنایی در قالب  اولیاء هنریار، فن یار، ورزش یار، دانش یار و مدیر یار  از جمله فعالیت های انجام شده در راستای بسته تحولی توسعه مشارکت ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن است.

وی گفت: طرح  جمع آوری ایده های مطلوب یا جام،  تشکیل شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بین‎المللی در راستای مشارکت نخبگان، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد در راستای مشارکت مدیران و معلمان در تصمیم گیری ها ، قشربندی حرفه‎ای معلمان، ایجاد دبیرخانه های استانی و نظارت همتا  از دیگر فعالیت های مشارکتی سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.

حسینی با تشریح برنامه های و فعالیت های صورت گرفته شده در خصوص بسته تحولی مدرسه انطباقی اظهار کرد: مناسب سازی محیط، فضا، تجهیزات، محتوا، منابع انسانی و مدیریت والدین و دانش‌آموزان عادی که در کنار دانش‌آموزان استثنایی هستند، در  راستای اصل تطابق سازی در آموزش وپرورش استثنایی و ازطریق بسته تحولی مدرسه انطباقی  پیگیری می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی؛ معاون وزیر بخشی ازمناسب سازی را مناسب سازی منابع انسانی دانست و اظهار کرد:  در راستای مناسب سازی منابع انسانی  آموزش خط بریل و زبان اشاره به ۵ هزار نفر ازمدیران، معلمان و کارکنان سایر دستگاه ها در سال جاری برنامه ریزی شده است و  ۱۰ درصد از معلمان ناتوانان ذهنی آموزش های مهارت های چندگانه را تا پایان سال خواهند دید.

وی مناسب سازی فناوری های نوین و دیجیتالی را بخشی دیگر از مناسب سازی ها دانست و افزود: راه اندازی سامانه ندای همراه، ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها و ایجاد اپلیکشن جامع آموزش و پرورش استثنایی با مناسب سازی کامل از جمله مناسب سازی ها در این حوزه است.

معاون وزیر با بیان اینکه تا کنون  توسط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس ۷۲۶ مدرسه مناسب سازی شده است و تا آخر سال ۵۷۱ مدرسه دیگر مناسب‌سازی می‌شود اظهار کرد:۳۱ سالن  مخصوص ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کشور وجود دارد و تا پایان سال  ۱۳ فضای ورزشی  دیگر نیز افتتاح خواهد شد. همچنین در ۳۷۵ مدرسه سالن های دویست مترمربعی ورزشی با مشارکت سازمان نوسازی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: ۳۲ مدرسه عادی پذیرا و ۳۲ مدرسه اتیسم نیز در سال جاری به صورت کامل و الگویی در استان های کشور مناسب سازی خواهد شد که تاکنون ۱۷ مدرسه مناسب سازی کامل شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه برای رسیدن به استاندارد در آموزش و پرورش استثنایی نیاز است اظهار کرد: ساخت این مدارس با شعار از خشت تا بهشت از ده ماه سال پیش آغاز شده است واز آن زمان تاکنون ۱۲۲ مدرسه  افتتاح و یا کلنگ زنی شده است.

وی افزود: ۴۵ مرکز مشاوره، توانبخشی و راهنمایی ویژه والدین و دانش آموزان استثنایی در سطح کشور وجود دارد که ۳۶ مرکز در دوران کرونا  افتتاح شده است. همچنین ۷۵۲ مرکز اختلالات ویژه یادگیری نیز در سراسر کشور به دانش آموزان خدمات ارائه می دهند که  ۲۷۷ مرکز در یکسال اخیرو در شرایط کرونایی افتتاح شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه ۳ مرکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاوره ای در کشور فعال هستند اظهار کرد: تعداد  این مراکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاوره ای تا پایان سال به ۱۰ مرکز می رسد.

وی افزود:  یک پارک تحرک و جهت یابی برای نابینایان در کشور داریم که تا پایان سال این تعداد به  ۲۱ پارک  خواهد رسید و با راه اندازی ۸ اتاق چند حسی تا پایان سال تعداد این اتاق ها نیز به ۱۰ عدد خواهد رسید.

وی افزود: ۳ مرکز ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی در سال جاری راه اندازی شده است و تعداد این مراکز تا پایان سال به ۱۰ مرکز می رسد.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲ هزار محتوای آموزشی مناسب دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است اظهار کرد: در دوران کرونا در تمامی استان ها استودیوی تولید محتوای الکترونیک راه اندازی شده است و استان ها متولی تولید محتوای الکترونیکی استاندارد برای شبکه شاد هستند.

حسینی با اشاره به بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی اظهار کرد: شناسایی کامل نوآموزان با نیاز های ویژه، پوشش حداکثری و استاندارد و مداخلات بهنگام چهارهدف اصلی تدوین بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی است.

وی افزود: بررسی وضعیت موجود در خصوص مداخلات بهنگام، بررسی وضعیت مطلوب، مطالعات تطبیقی در ۱۲ محور، تهیه نقشه جامع مداخلات بهنگام، فراهم آوردن امکان پوشش حداکثری و انعقاد تفاهم نامه با بهزیستی  از جمله فعالیت های انجام شده در خصوص بسته مداخلات بهنگام طلایی است.

ورود ۲۱۰۰ نیروی استخدامی و طرحی جدید به آموزش و پرورس استثنایی

وی افزود: برای سال ۹۹  افزایش ۸ درصدی پوشش تحصیلی پیش دبستانی، افزایش ۱۵ درصدی خدمات حمایتی در پیش دبستانی و ۴۵ درصدی در دبستان نیز هدفگذاری شده است.

وی تصریح کرد: خدمات حمایتی نیز با افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات  از ۱۶ آیتم به ۱۷ آیتم افرایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه  بر اساس مصوبه شورای سازمان و با نامه وزیر آموزش و پرورش صدور احکام پرسنل استثنایی به ادارات استان ها تفویض شده است و عوامل ذیحسابی نیز در این ادرات مستقر خواهند شد افزود: اعتبار ضریب ۱.۲  پرسنل آموزش و پرورش استثنایی ومشکلات انتقال صندوق بازنشستگی  نیز در حال پیگیری است.

وی افزود: سالانه ۱۰‌درصد از ورودی های آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص خواهد یافت و در سال جاری ۱۶۰۰ نیروی استخدامی جدید  و ۵۰۰ نیروی طرحی به آموزش و پرورش استثنایی وارد خواهند شد.

حسینی در پایان گفت: در سال جاری و علیرغم  شرایط کرونایی  ۳۱۱ نفر از دانش آموزان استثنایی در کنکور سراسری پذیرفته شدند که ۲۱ نفر از این دانش آموزان رتبه زیر هزار را کسب کرده اند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/