رییس سازمان بهزیستی کشور از واریز ۱۰ میلیون تومان به حساب ۵۰ رتبه‌ برتر کنکور دارای معلولیت در راستای کمک هزینه تحصیل آنلاین و خرید لپ تاپ خبر داد.

به گزارش نیکوکار، وحید قبادی دانا در مراسم تقدیر از پذیرفته شدگان دارای معلولیت در کنکور سراسری ۹۹، با بیان اینکه این سازمان به افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی که موفق به کسب رتبه‌های زیر هزار کشوری شده‌اند لپ‌تاپ هدیه خواهد داد، اظهار کرد: در میان این ۵۰ رتبه برتر، هفت نفر رشته پزشکی، چهار نفر رشته داروسازی، دو نفر رشته دندانپزشکی، شش نفر رشته حقوق و ۲۱ نفر در رشته‌های مهندسی و سایرین در گروه‌های زبان خارجه و هنر قبول شده‌اند.

به گفته قبادی دانا، از میان این ۵۰ رتبه برتر، ۱۳ نفر دارای معلولیت شدید و خیلی شدید، ۱۹ نفر معلولیت متوسط و ۱۸ نفر دارای معلولیت خفیف هستند. همچنین ۱۴ نفر دچار معلولیت بینایی، ۲۰ نفر دچار معلولیت جسمی و حرکتی و۱۶ نفر دچار معلولیت شنوایی هستند.

وی افزود: ۱۷ نفر از این افراد در تهران حضور داشتند و این موضوع تکلیف ما را در جهت عدالت آموزشی در کشور سنگین‌تر می‌کند.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد:   حدودا ۱۵۸۰۰۰ نفر دانش آموزان دارای معلولیت در سطح کشور در حال تحصیل‌اند که حدود ۸۰ هزار نفر آن‌ها در مدارس استثنائی و حدود ۷۰ هزار نفر در مدارس پذیرا در حال تحصیل‌اند.

وی گفت: اینکه بیش از ۵۰ نفر از افراد دارای معلولیت حائز رتبه برتر در کنکور سراسری سال ۹۹ شده‌اند مایه مباهات تمام ماست، اینها با اصرار بر خواستن و توانستن بر مشکلات غلبه کرده‌اند، اگر برخی از فرزندان ما در شرایط جسمی کامل دچار ناامیدی و یاس و بی‌تحرکی می‌شوند این عزیزان را می‌بینیم که در کشور با شرایط سخت تحریم و شرایط سخت اقتصادی و با وجود پاندمی کووید ۱۹ توانسته‌اند موفقیت بزرگی در کشور کسب کنند و حضور آن‌ها مایه مباهات تمام افراد است.

قبادی دانا معتقد است: قبولی این افراد در دانشگاه‌ها وظیفه ما را بیش از پیش سنگین می‌کند چراکه حضور افراد دارای معلولیت در مراکز دانشگاهی نیازمند شرایط مناسب سازی و دسترس پذیری است تا تجهیزات و وسایل آموزشی و فضای آموزشی برایشان مناسب شود.

وی شرایط برابر، رفع تبعیض یکسان میان افراد دارای معلولیت با سایر افراد را از جمله مطالبات این سازمان و افراد معلول دانست و ادامه داد: بیش از ۱۰ هزار نفر از این افراد دارای معلولیت در دانشگاه های ما در حال تحصیل‌اند و طبق قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، پرداخت تمام  شهریه معلولان توسط سازمان بهزیستی باید انجام شود که در حال اجراست.

وی افزود: برای دانشجویان قبول شده در دانشگاه دولتی هر ترم کمک هزینه تشویقی بر اساس مقطع تحصیلی آن‌ها از ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان به‌روی کارت بانکی آن‌ها شارژ می‌شود. هدف ما این است که افراد دارای معلولیت را به عنوان بزرگ ترین اقلیت موجود در سطح جهان به رسمیت بشناسیم و حقوق آن‌ها را اجرا کنیم به گونه‌ای که زندگی مستقل همراه با شان اجتماعی را در درون جامعه به راحتی تجربه کنند، از این رو باید مناسب‌سازی‌هایی در سطح کشورانجام شوند.

قبادی دانا تصریح کرد: راه درازی  در پیش داریم تا بتوانیم مانند سایر کشورهای پیشرفته افراد دارای معلولیت را در سطح جامعه بیشتر ببینیم. اگر حضور افراد دارای معلولیت در سطح شهر کم است علتش عدم فراهم کردن شرایط به روز و ظهور آن‌ها در سطح جامعه و شهر است. هدف ما تلفیق اجتماعی است لذا قصد ایزوله کردن و برچسب‌دار کردن افراد دارای معلولیت را نداریم.

وی گفت: قطعا من در برابر شما با چنین عزم و اراده‌ای راسخ، معلول به شمار می‌آیم، شاید افراد دارای معلولیت از یک جهت و یک حواس دچار اختلال باشند اما توانمندی‌هایی را خداوند به آن‌ها داده است تا بدرخشند که این عزیزان با عملکرد و اراده خود این مهم را اثبات کرده‌اند.

منبع: ایسنا

 

انتهای پیام/