بنابر اعلام رئیس سازمان بهزیستی کشور، حدود ۱۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در حوزه فعالیتهای ورزشی فعال بوده و در رده های قهرمانی و در مسابقات کشوری ملی و بین المللی مشارکت دارند.

به گزارش نیکوکار، وحید قبادی دانا در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی و معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: جامعه هدف سازمان بهزیستی جامعه متکثری از افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، فرزندان دارای سرپرست غیر موثر، افراد در معرض آسیبهای اجتماعی است. طبیعتا پرداختن به ورزش به عنوان عامل برای بهبود کیفیت زندگی افراد، ارتقاء سلامت آنها و ایجاد نشاط در حوزه های مختلف موثر است. در حوزه آسیبهای اجتماعی یکی از عوامل مهم و موثر برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی پرداختن به امر ورزش به ویژه ورزش همگانی است.

وی با اشاره به افراد دارای معلولیت گفت: هدف ما این است که افراد دارای معلولیت زندگی مستقلی را در بستر جامعه و درون خانواده همراه با نقش اجتماعی موثر ایفا کنند. ورزش می تواند عاملی برای اجتماعی شدن این افراد باشد. علاوه بر بحث توانبخشی و توانمندسازی جسمی آنها می تواند امید را در دل آنها برای حرکت رو به آینده فراهم کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: همچنین برای فرزندان عزیزمان نیز برنامه های مختلفی داشتیم. به طور مثال در جشنواره های ورزشی که برای فرزندان تحت پوشش بهزیستی داشتیم، طی ۱۴ سال اخیر حدود ۱۰ هزار نفر در جشنواره های ورزشی و رقابتی با یکدیگر شرکت داشتند و یا معاونت توانبخشی بهزیستی مسابقات ورزشی را در ایام کرونا به صورت مجازی در سازمان برای جامعه هدف برگزار میکند.

وی اظهار کرد: سال گذشته طرح خوبی را در ارتباط با ورزش افراد دارای معلولیت در روستاها در قالب ورزش همگانی و مشارکتی داشتیم.

قبادی دانا همچنین اعلام کرد: همچنین ما همکاریهای خوبی را نیز با فدراسیونهای ورزشی، فدراسیون ورزش معلول و جانبازان و فدراسیون ورزش های ناشنوایان و نابینایان داشته و داریم. از گذشته نیز این همکاریها در سازمان مستحکم بوده است. با هیاتهای ورزشی استانها، اماکن ورزشی اردوگاهها را در اختیار گذاشتیم و همکاری نزدیکی بین بخشهای مختلف میان بهزیستی و وزارت ورزش بوده است که بتوانیم در تفاهم نامه امروز آن را تقویت کنیم و ارتقا دهیم.

بنابر اعلام رئیس سازمان بهزیستی کشور، حدود ۱۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در حوزه فعالیتهای ورزشی فعال و در رده های قهرمانی و در مسابقات در سطح کشور، ملی و بین المللی مشارکت دارند.

وی گفت: این ۱۵۰ هزار نفر در بیش از ۵۰ رشته مختلف ورزشی فعال هستند.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در ورزش قهرمانی نیز زمینه بسیار خوبی برای فعالیتها در پارالمپیک و ورزشهای مسابقات پاراآسیایی فراهم بوده است. تاکنون در مسابقات جهانی بیش از یک هزار مدال جهانی را افراد دارای معلولیت در سنوات مختلف کسب کردند و در مسابقات پاراآسیایی بیش از ۷۰ مدال برنز و نقره و طلا را کسب کردند.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: این یکی از افتخارات برای جامعه معلول کشور است که در پارالمپیک تاکنون بیش از ۲۰۰ مدال ارزشمند پارالمپیک را کسب کنند لذا یکی از اهداف و برنامه های سازمان بهزیستی باتوجه به اینکه توانمندسازی جامعه هدف است، ورزش یکی محور هاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاهم نامه امروز گفت: در قالب این تفاهم مشارکت در جشنواره های ورزشی محلی، استانی و ملی را با ورزش برای جامعه هدف سازمان بهزیستی و همچنین شناسایی و معرفی باشگاه هایی که بتوانند خدمات بهتر و با کیفیت و قیمت مناسبتر برای جامعه هدف بهزیستی فراهم کند، تجربه خواهیم کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: توسعه ورزش همگانی برای معلولان و سالمندان شهری و روستایی در مناطق مختلف یکی از اهداف و برنامه های مشترک میان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان است. در ماده ۸ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصریح شده است که دستگاه ها و نهادهای مختلف موظف شده اند که اماکن ورزشی را در اختیار افراد دارای معلولیت به صورت رایگان قرار دهند و امید است وزارت ورزش و جوانان پیشقدم و پیشگام و پرچمدار این مسئله باشد و این امکان فراهم شود.

وی معتقد است که باتوجه به اینکه بسیاری از اماکن ورزشی به بخش غیردولتی توسط دستگاه ها واگذار شده این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده که امید است با همکاری بتوانیم این را مرتفع کنیم و اماکن ورزشی دستگاه ها و نهادها به نفع مردم و جوانان و معلولان آزادسازی شود. همچنین در موضوع تاسیس باشگاه ها و اماکن ورزشی برای افراد مختلف تاکید ما این است که اماکن جدیدی که ساخته می شوند، طبق دستورالعملهای ابلاغی مناسب سازی شوند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر