کد خبر: 7180

"احسان" این کودک ۱۹ ماهه با جسه ضعیف و نحیفش، درد و رنج بسیاری را تحمل می کند اما برای زنده بودن و زندگی کردن می جنگد تا یک روز را بدون درد سپری کند.

به گزارش نیکوکار، “احسان” این مرد کوچک، بسیاری قوی است که توانسته با وجود مشکل حاد تنفسی زنده بماند، او به دلیل مشکل تنفسی، از طریق لوله ای که به بدنش وصل شده، شیر تغذیه می کند و در شرایط سختی قرار دارد و حال در جدال بین مرگ و زندگی از مهرورزان یاری می طلبد.

“پویش، نفس احسان باشیم” پویشی است که برای کمک به “احسان” ۱۹ ماهه شکل گرفت و در مدت کوتاهی دستان یاریگر به سوی وی روانه شد تا بتواند بدون تحمل رنج و درد زندگی کند. این پویش نشان داد که آنچه حرف اول و آخر را می زند، انسانیت است و رنگ، نژاد، مذهب، جنسیت فقیر یا غنی بودن مطرح نیست و وقتی پای انسانیت به میان می آید، همه انسان های نوع دوست وارد میدان بخشش و مهربانی می شوند و هر آنچه که در توان دارند را با اخلاص نثار می کنند.

کودکان معصوم، این فرشتگان زمینی هیچ دخل و تصرفی در محل تولد یا خانواده ای که متولد می شوند، ندارند. پس این امکان که کودکی در خانواده ای پرجمعیت و بدسرپرست متولد شود دور از ذهن و دست خودش نیست.

از سوی دیگر منطق و فلسفه کمک کردن در تضاد با گزینش و انتخاب است. وقتی اطلاعیه ای مبنی بر کمک می خوانیم یا می بینیم، فقط می توانیم تصمیم بگیریم که به آن شخص کمک کنیم یا خیر. اما نکاتی مثل اینکه آن فرد ایرانی است یا غیرایرانی، رنگین پوست است یا سفید پوست، بزرگسال است یا کودک، زشت است یا زیبا، مرد است یا زن نمی تواند ملاک کمک کردن باشد.

منطق کمک و یاری در لحظه و برمبنای حل گره و مشکل یک فرد یا گروه می تواند، باشد. اتفاقی که برای احسان رخ داد. کودک ۱۹ ماهه ای که مهاجر است، در خانواده ای پرجمعیت و کم برخودار متولد شده و از بدو تولد با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می کند اما طی یک پویش مردم نیکوکار، فقط به سلامتی احسان و بازگرداندن وی به روال عادی زندگی اش فکر و کمک کردند.

احسان به دلیل مشکل تنفسی، از طریق لوله ای که به بدنش وصل شده، شیر تغذیه می کند و در وضعیت ناگواری به سر می برد تا جایی که پزشکان به دلیل وزن پایین کودک و تاخیر در فرایند رشد وی، به خانواده اش گفته بودند که زنده نمی ماند.

اما احسان کوچک قصه ما هر روز برای زنده ماندن جنگید. با وجود ضعف بدنی و وزن پایین قصد ندارد به این زودی ها خود را تسلیم بیماری اش کند. با این حال اما بیماری تنفسی، نبض زندگی این کودک را نشانه رفته و با آخرین حمله تنفسی، پزشکان اعلام کردند که باید برای عمل آماده شود.

اما این کودک برای زنده ماندن نیاز به سه عمل جراحی دارد و هر عمل هزینه های هنگفتی دارد که از توان خانواده ۵ نفره و پدر کارگر و روزمزد احسان خارج است.

بنابراین موسسه نیکوکاران شریف که از مدت ها پیش این کودک و خانواده اش را تحت پوشش خود داده، در فراخوانی اعلام نیاز کردند. نفس های به شماره افتاده احسان به حمایت مردم نیاز داشت و طولی نکشید سیل کمک ها فارغ از جنسیت، محل تولد، نژاد و قومیت این کودک به سمت وی سرازیر وهزینه اولین عمل جراحی احسان هر چه زودتر فراهم شد.

فرصتی برای وقت کشی نداریم

رضا منصورنیا معاون ارتباطات بنیاد نیکوکاران شریف درباره پویش نفس احسان باشیم، می گوید: با توجه به شعار مرام نامه بنیاد مرکز که می گوید این مجموعه مردمی، غیرسیاسی، غیر انتفاعی، ملی و فرانژادی و قومیتی است،  به همین دلیل بخشی از فعالیت های مجموعه نیکوکاران شریف، جدا از جامعه ایرانی حمایت از مهاجرانی است که در شرایط بدی به سر می برند و نیاز به کمک های ویژه دارند.

به گفته منصورنیا یک گروه از این افراد، مهاجران افغان هستند که به امید داشتن زندگی بهتر و فرار از ناامنی های موجود در کشورشان به ایران پناه آورده اند. «ما در شعباتی که در سراسر کشور داریم به هموطنانمان که در سختی به سر می برند کمک می کنیم اما بخشی از حمایت های ما معطوف به مهاجران غیرایرانی نیز می شود.

احسان و خانواده اش یکی از همین خانواده ها هستند. به غیر از احسان، دو خواهر و برادر وی نیز مشکلات تنفسی دارند اما به گفته منصورنیا، آنها شرایط پایدارتری به نسبت این کودک ۱۹ ماهه دارند. «احسان آخرین فرزند خانواده است و در مجرای تنفسی و ناحیه مجاری و حنجره و صوت دچار مشکلات جدی است. قدرت بلع، تنفس و صدای احسان با کارگزاری تراک که آن هم مدام باید با دستگاه نبولایزر مرطوب شود، فعالیت دارد که در صورت عدم انجام جراحی کودک ممکن است جان خود را از دست بدهد».

کمک های نیک ۵ هزار تومانی

احسان و خانواده اش مدت هاست که تحت حمایت بنیاد نیکوکاران شریف هستند و چندی پیش با کمک های مردمی بنیاد دستگاه نبولایزر تهیه و در اختیار این خانواده قرار گرفت. اما این کافی نبود. «در هفته های گذشته این کودک دچار حملات تنفسی و با وضعیت کبودی و سرد شدن دست و پا روانه بیمارستان شد. دیگر فرصتی برای وقت کشی نداشتیم و باید کودک به سرعت مورد عمل جراح قرار می گرفت اما هزینه های درمان بیش از توان موسسه بود. چراکه ما خانواده های دیگری نیز تحت پوشش داریم که باید به آنها نیز کمک کنیم».

این بود که پویش نفس احسان باشیم، شکل گرفت. «هزینه هر عمل جراحی چیزی معادل ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است و با توضیح شرایط احسان در فضای مجازی و نهادهای دیگر سعی کردیم هزینه جراحی وی را تهیه کنیم». اما در مدتی کوتاه هزینه اولیه جراحی فراهم شد. این پویش آنقدر موفق بود که نه تنها در داخل بلکه نیکوکاران خارج از کشور نیز به جمع این پویش پیوستند. «شاید باورتان نشود که در این وضعیت بد اقتصادی ما کمک های ۵ هزار تومان و ۱۰ هزار تومان هم داشتیم. این کمک ها شاید در ظاهر کم باشند اما ارزش بسیاری دارند چراکه این نشانگر آن است که مردم در حد توان و وسع خود و با توجه به شرایط سختی که خودشان با آن دست و پنجه نرم می کنند، دست از کمک برنداشتند و نسبت به این مسئله بی تفاوت نبودند».

منصورنیا ادامه می دهد: این پویش حرف های بسیاری در دل خود داشت که نشان می داد مردم نسبت به همنوع خودشان ارزش قائل اند و سکوت نکردند. اینجا دیگر بحث ایرانی بودن و نبودن احسان مطرح نبود بلکه بحث کرامت، شرافت و سلامتی این کودک مطرح بود. کودکی که برای زندگی می جنگد و حالا باید کمکش کنیم که ناامید و تسلیم بیماری اش نشود.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر