رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از انجام ۱۸۴ عملیات امداد کوهستان توسط نجاتگران هلال‌احمر در یک ماه گذشته در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش نیکوکار، مهدی ولی پور  با اعلام این خبر با اشاره به رشد ۱۶ درصدی ماموریت های امداد و نجات در کوهستان در مهر ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ گفت:  از اول تا روز ۳۰ مهر جاری در مناطق کوهستانی ۳۱ استان کشور ۱۸۲ ماموریت امداد و نجات به ثبت رسیده که منجر به انتقال هوایی و زمینی ۵۴ نفر به مراکز درمانی و درمان سرپایی ۲۷ مصدوم در محل حادثه شد که از جهت تعداد ماموریت نسبت به مدت مشابه سال ۹۸،  شاهد رشد هشت درصدی ماموریت های امداد و نجات در مناطق کوهستانی بوده ایم.

وی درباره انجام بیشترین ماموریت مرتبط با حوادث کوهستان در استان های تهران، فارس و مازندران افزود: تیم های امداد و نجات کوهستان استان های فارس با ۲۸ مورد ماموریت کوهستان، تهران با ۱۶ مورد ماموریت کوهستان و مازندران با ۱۵ مورد ماموریت کوهستان را انجام داده اند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از کوهنوردان خواست در صورت عزیمت به ارتفاعات برفگیر و مناطق صعب العبور کوهستانی از لباس های دارای رنگ مشخص (قرمز، زرد و فسفری) برای سهولت در رصد امدادگران و گروه های امداد و نجات هوایی و کوهستان استفاده کنند.

ولی پور از کوهنوردان اعزامی به مناطق کوهستانی و برفگیر سراسر کشور خواست، هنگام برنامه ریزی صعود به مناطق کوهستانی و ارتفاعات برفگیر ضمن به همراه داشتن پوشاک کافی و مناسب فصل و همچنین آگاهی از وضعیت آب و هوا، از مسیرهای مشخص و پاکوب شده برای صعود و فرود به ارتفاعات یاد شده استفاده و با زمان بندی مناسب، برنامه صعود و فرود خود را قبل از تاریکی هوا تنظیم کنند.

وی همچنین توصیه کرد وسایل ضروری بقا در کوهستان شامل مواد غذایی کافی و وعده غذایی اضافه، تجهیزات روشنایی، سوت، قطب نما، نقشه منطقه ای کوهستان، کیف کمک های اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی و گوشی تلفن همراه با شارژ کامل را به همراه داشته باشند و اشراف داشتن بر مناطق صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک (پرتگاه ها، مناطق بهمن خیز، مناطق با احتمال ریزش سنگ) برای گروه های کوهنوردی عازم به ارتفاعات ضروری است.

این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از کوهنوردان خواست در زمان حاضر از صعود انفرادی به مناطق کوهستانی سراسر کشور خودداری کنند و اگر قصد صعود به مناطق کوهستانی را دارند، به همراه گروهی مجرب و آموزش دیده و با هماهنگی فدراسیون کوهنوردی و سازمان های امدادرسان اقدام به این کار کنند.

ولی پور از کوهنوردان و دیگر شهروندان دوستدار فصل پاییز و زیبایی ها آن در ارتفاعات کوهستانی و مناطق برف گیر خواست، در صورت نیاز به کمک و قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث کوهستان حتی بدون داشتن سیم کارت در تلفن همراه با شماره ۱۱۲ هلال احمر تماس بگیرند.

ارائه خدمات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری در زمان وقوع حوادث و سوانح، ارائه آموزش های امداد و کمک های اولیه به اقشار مختلف جامعه، برنامه ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح، ارسال محموله های کمک های بشردوستانه به کشورهای آسیب دیده و متاثر از حوادث طبیعی، غیرطبیعی و اعزام عوامل امدادی در داخل و خارج از کشور از جمله وظایف این سازمان راهبردی وابسته به جمعیت هلال احمر است.

سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه آمادگی و پاسخگویی سوانح در داخل و خارج از کشور به عنوان یکی از بخش‌های اصلی جمعیت هلال احمر وظیفه دارد با امکانات گسترده عملیاتی، پشتیبانی، مخابراتی، امداد هوایی، جاده ای، دریایی، کوهستان و شهری، عملیات امداد و نجات را در فصول مختلف سال و برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان و متاثرین از انواع حوادث و سوانح احتمالی در سراسر کشور اجرا کند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/