رئیس سازمان بهزیستی کشور از مناسب سازی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان خبر داد و گفت: این جشنواره با زیرنویس کردن فیلم، استفاده زبان اشاره در برخی فیلم و سکانس‌ها و شرح فیلم برای نخستین بار، برای ناشنوایان و نابینایان قابل استفاده است.

به گزارش نیکوکار، وحید قبادی دانا روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در کشور به میزبانی اصفهان افزود: مناسب سازی برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی جهت حضور افراد دارای معلولیت بسیارحائز اهمیت است و زمینه تلفیق اجتماعی و فرهنگی را مهیا می سازد.

وی ادامه داد: مناسب سازی فقط به صورت فیزیکی نیست که شامل معابر خیابانها و مبلمان شهری نیست بلکه مناسب سازی و دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت در سایر حوزه‌ها مانند اوضاع فرهنگی و اجتماعی هم حائز اهمیت است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: سال گذشته ۱۶۰۰ معلول در سینما های جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با انواع معلولیت های حرکتی، نابینایی و ناشنوایی شرکت داشتند. سال گذشته پژوهش ها مناسب سازی و دسترس پذیری برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان صورت گرفت و تلاش شده که کودکان نابینایی ناشنوایی و کودکانی که دارای اختلال اوتیسم هستند بتوانند از این جشنواره استفاده کنند.

قبادی دانا افزود: طی مدت برگزاری جشنواره گروه مترجمان ناشنوایان برای حضور در سکانس های اختصاصی افراد ناشنوا حضور فعال داشتند و همچنین برای سکانس های اختصاصی نابینایی هم گروه دوبله حضور فعالی را در جشنواره سال گذشته داشتند.

وی ادامه داد: همچنین در جشنواره سال گذشته با همکاری انجمن های فعال در حوزه افراد دارای معلولیت، شرایط مناسب سازی فیزیکی برای سینماهای میزبان جشنواره و مناسب سازی کارگاه‌های جشنواره با زبان اشاره برای افراد ناشنوا انجام شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: امسال با شیوع ویروس کرونا ظاهرا این جشنواره به صورت مجازی برگزار می شود و فرصتی است تا همه کودکان و نوجوانان ایرانی از این جشنواره استفاده کنند.

قبادی دانا افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف این جشنواره استفاده همه کودکان از آثار جشنواره است، در جشنواره امسال هم مناسب سازی برای افراد ناشنوا به صورت زیرنویس و در برخی سکانس‌های پلان های فیلم با زبان اشاره استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: برای افراد نابینا ظاهرا امسال برای اولین بار تلاش شده که به صورت توضیح و شرح صحنه فیلم ها به صورت مناسب برای افراد نابینا هم صورت بگیرد.

قبادی دانا گفت: انتشار اخبار جشنواره در قالب گزارش های تصویری همراه با زبان اشاره برای استفاده افراد دارای معلولیت ناشنوایی یکی از اقدامات خوب جشنواره است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: اینگونه فعالیت‌ها در جشنواره های سینمایی ایران و منطقه کم نظیر است و لازم است مسئولان و متولیان در تمام رویدادهای فرهنگی و اجتماعی قبل از شروع اجرای برنامه و در دوره برنامه‌ریزی و پژوهش، وجود افراد دارای معلولیت را به رسمیت بشناسند و برنامه‌ریزی مناسب را برای استفاده آنها از جشنواره‌ها و فرهنگی فراهم کنند.

قبادی دانا از همه والدینی که فرزندان آنها دارای معلولیت های شنوایی و بینایی هستند، دعوت کرد از برنامه‌های این جشنواره به صورت آنلاین و مجازی استفاده کنند.

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به صورت مجازی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/