کد خبر: 6405

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در پیامی ۲۴ مهرماه روز جهانی نابینایان ( عصای سفید) را تبریک گفت.

به گزارش نیکوکار، در متن پیام دکتر سید جواد حسینی به مناسبت روز جهانی نابینایان آمده است:

«به نام خدای بصیر؛ سلامی به زیبایی آنچه ما می بینیم و لذت می بریم و آنچه شماحس می کنید و از آن لذت می برید.

بیست و چهارم مهر ماه امسال تداعی روزی است که نابینایان جهان طراوت، پویایی و نشاط را به جویبار زندگی فرا می خوانند و با ضمیر روشن خویش تپش قلب زندگی و نبض پویای طبیعت را ترجمه می کنند و با همین چشمان به ظاهر بسته خویش، در زلال شعور و صفای فطرت خدایی، جلال و جمال حضرت حق را نگریسته و با تأمل در گردش حکیمانه چرخ روزگار، به مهمانی همه نشانه های خلقت می روند. روز عصای سفید، بهانه‌ای است که یادی کنیم از عزیزانی که از نعمت بینایی محروم هستند، اما دلی روشن دارند که دستان نوازش خداوند را بر روی گونه های تب دار گل ها، لمس می کنند، کسانی که در نفس های نسیم و در تار و پود جانشان، زندگی معطر می شود.

عصای سفید، چونان پرچمی است که به نشان استقلال در دست این عزیزان به حرکت در می آید و آینه‌ای است که قدرت و نعمت خدایی را به تماشای تأمل و تفکر دیگران می گذارد.

به رسمیت شناختن افراد نابینا به عنوان اعضاء مفید و مؤثر جامعه و لزوم توجه به آنها در فرهنگ دینی و ملّی ما نیز مورد تأکید بوده به گونه‌ای که در آیات سوره عبس نیز به این مهم اشاره شده است که نقص عضو نشانه نقص شخصیت نیست. آسیب دیدگان بینایی انسان های بزرگی هستند که با وجود محروم بودن از نعمت بینائی، به مدارج عالی علمی و اخلاقی رسیده اند و این امر گویای آن است که محدودیت های جسمی هرگز نمی تواند انسان را از تعالی و پیشرفت بازدارد. در گذشته و تاریخ معاصر این مرز و بوم نیز نابینایان بزرگی بوده اند که با تکیه بر نیروی اراده، پشتکار، خلاقیت و تقویت سایر حس ها توانسته اند براین نقیصه ظاهری فائق آمده و مایه سرفرازی و سربلندی ما شوند.
نابینایان چنان ارج و ارزشی در نزد مردم جوامع دارند و از چنان حرمتی برخوردارند که در تقویم جهانی، ۱۵ اکتبر به عنوان روز جهانی نابینایان، نامگذاری شده تا همه‌ی مردم دنیا، در این روز، توجه خود را معطوف مشکلات و خواست‌ها و دنیای این عزیزان نموده و تبلوری از قابلیت ها، توانمندی ها و شأن و منزلت اجتماعی نابینایان باشد و نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به آنان به وجود آید. در حال حاضر این عزیزان با تلاش و سعی فراوان، بسیاری از مدارج علمی و مسئولیت های اجتماعی قابل توجهی را اختیار کرده اند که این مهم تذکری است مبنی بر اینکه محدودیت های جسمی، مانعی برای رسیدن انسان های ساعی به اهدافشان نیست.

آری نابینایان عزیز ثابت نموده اند که فهم از لمس انگشتان بر برجستگی کاغذ جرقه نمی زند، بلکه شعاع افق دل است که بر فهم، سایه می افکند و موفقیت با محدودیت جسمی ناکام نمی ماند و توکل، صبر، استقامت و زمزمه هایی با خالق در سکوت، ادبیاتی آشنا برای آنان است و در یک کلام لمس موفقیت با اراده و همت مبتنی بر امیدواری میسر است.
حضور چشمگیر این عزیزان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، حرکت‌های منسجم در میان بخش‌های غیردولتی فعال در امور معلولان جهت اصلاح روند اجرای قوانین حمایتی و نقش پررنگ‌تر آنان در تصمیم‌گیری‌ها گویای این واقعیت است که نابینایان امروز از افرادی حمایت‌خواه به انسان‌هایی حمایت‌کننده و تاثیرگذار مبدل گردیده‌اند که نمی‌توان نقش آنها را در برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان نادیده انگاشت.

اینجانب این روز ارزشمند را به تمامی این عزیزان، به خصوص همکاران عزیزی که در آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند و همه دانش آموزان عزیز با آسیب بینایی تبریک عرض نموده و امید است در پرتو تعالیم اسلامی و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بتوانیم در تعالی و پیش رفت این عزیزان و سرمایه های ارزشمند میهن اسلامی مان سهیم باشیم.»

منبع: مهر

انتهای پیام/