این روزها اجاره و رهن خانه‌ها در تهران سر به فلک کشیده است و بسیاری از مراکز نگهداری معلولان و سالمندان مجهول الهویه به دلیل افزایش اجاره‌ها در آستانه تعطیلی قرار دارند و دولت تدبیر و امید باید راهی برای ادامه فعالیت این مراکز در نظر بگیرد.

به گزارش نیکوکار، در حال حاضر سراسر کشور، یک هزار و ۴۳۷ مرکز روزانه حرفه‌آموزی و کارگاه حمایت شده تولیدی با ۵۴ هزار خدمت گیرنده، ۹۲۰ مرکز شبانه، ۱۰۲ مرکز مراقبت در منزل و ۳۷۶ مرکز ویزیت در منزل فعال هستند که در برخی از این مراکز، فعالیت‌ها به صورت ارائه هم زمان دو نوع خدمت است.

همچنین بخشی از هزینه‌های ارائه خدمات به این افراد از سوی سازمان بهزیستی کشور تحت عنوان یارانه پرداخت می‌شود؛ این یارانه برای مراکز شبانه‌روزی و برای هر فرد ۹۲۴ هزار تومان، برای هر فرد حاضر در مراکز روزانه ۶۲۷ هزار تومان، برای خدمات تخصصی و ویزیت در منزل به هر فرد ۲۳۰ هزار تومان، خدمات مراقبت در منزل ۵۶۰ هزار تومان، برای هر فرد مجهول الهویه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و کارگاه‌های تولیدی حمایتی ۶۶۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

علی‌رغم پرداخت یارانه به مراکز توانبخشی و محل نگهداری معلولان و سالمندان، اما هزینه‌های نگهداری این افراد بسیار زیاد است و بالغ بر ۳ میلیون تومان در ماه محاسبه شده است، هزینه‌ای که بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت آن را ندارند و سازمان بهزیستی تنها بخشی از این هزینه‌ها را تحت عنوان یارانه به مراکز می‌پردازد.

این شرایط باعت شده است که اداره مراکز بسیار سخت و دشوار باشد و حتی تعدادی از مراکز توانبخشی و نگهداری معلولان و سالمندان در طی ماه‌های گذشته تعطیل شوند و تعدادی دیگر از این مراکز در آستانه تعطیلی قرار دارند. موضوعی که این روزها از سوی مسئولان مراکز و بهزیستی پیگیری می‌شود.

بهروزی نیا رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولین کشور  با اشاره به استیجاری بودن بسیاری از مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان در سراسر کشور، می‌گوید: با بالا رفتن اجاره بها، شاهد مشکلات عدیده مراکزی هستیم که ملک آنها استیجاری است و همین موضوع بیش از پیش برای مراکز مشکل ساز شده است.

وی با بیان اینکه ” در حال حاضر اداره مراکز شبانه روزی و روزانه غیر دولتی توجیه اقتصادی ندارد” ، می‌افزاید: پیش از این مراکز توانبخشی مورد حمایت بیشتری قرار می‌گرفتند به طوری که هزینه آب، برق و گاز این مراکز با تعرفه آموزشی پرداخت می‌شد، علاوه بر این وام‌هایی با بهره ۲ تا ۳ درصد و همچنین زمین‌های رایگان در اختیار مراکز قرار می‌گرفت اما اکنون شرایط به طور کامل تغییر یافته است. همچنین روند تعطیلی مراکز در شهر تهران اکنون آغاز شده و اگر شرایط این چنین ادامه پیدا کند، شاهد تعطیلی بسیاری از مراکز در سراسر کشور خواهیم بود.

مصطفی سراج، مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور  همچنین درباره افزایش یارانه مراکز توانبخشی شبانه‌روزی نگهداری معلولان و سالمندان، می‌گوید: در این ارتباط پیشنهاداتی از سوی انجمن عالی مراکز توانبخشی داده شده است و جلساتی نیز با مسئولان سازمان برنامه و بودجه برگزار شده است و این پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفته که امیدواریم به‌ زودی میزان درصد افزایش یارانه مراکز توانبخشی در دولت به تصویب برسد.

وی با اشاره بسیاری از مراکز استیجاری هستند، می‌افزاید: در رابطه با درصد افزایش یارانه مراکز توانبخشی پیشنهادات متفاوتی در این زمینه مطرح شده است و از سالهای قبل نیز مواردی در این زمینه شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز حدود ۲۰ درصد و یا بیشتر یارانه مراکز توانبخشی افزایش یابد.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در ادامه در رابطه با هزینه تمام شده برای نگهداری افراد معلول و سالمند در مراکز توانبخشی، می‌گوید: در حال حاضر  ۳ میلیون تومان هزینه نگهداری این افراد است که بخشی از این رقم به صورت یارانه از سوی بهزیستی به مراکز و بخشی دیگر نیز از سوی خانواده تأمین می‌شود و این در حالیست که استیجاری بودن مراکز در این روزها شرایط را برای اداره مراکز سخت کرده است.

برای رصد وضعیت مراکز به یکی از مراکز نگهداری معلولان ذخنی در بخش شرقی تهران می‌رویم.در میان خانه‌های یکی از شرقی ترین محلات شهر تهران، خانه‌ای کوچک بنا شده که امید پسرانی است که بیشتر آنها مجهول الهویه هستند. خانه‌ای ۴ طبقه که ۳۰ پسر ۱۴ تا ۲۵ ساله در آنجا زندگی می‌کنند.

سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور , سازمان بهزیستی کشور ,

در این خانه، تمام مسئولیت‌ها با پسرانی است که دچار معلولیت ذهنی هستند اما نوع معلولیت آنها شدید نیست.پسران در پختن غذا کمک می‌کنند، ظرف‌ها را می‌شویند و مسئولیت نظافت ساختمان هم با خود آنها است. پسران مرکز  بر اساس سن تقسیم بندی شده‌اند. آنهایی که بزرگ تر هستند در طبقه بالایی ساختمان و کوچک ترها در طبقه زیرین زندگی می‌کنند.

تفریحات آنها نیز مختلف است، یک سری در طول روز چندین ساعت برنامه‌های تلویزیونی می‌بینند، گروهی با یکدیگر بازی فکری می‌کنند، عده‌ای مشغول به نقاشی هستند و به طور کلی هر کدام از پسرها برای خودشان سرگرمی ویژه‌ای دارند.

فاطمه غلامعلی نژاد، مدیر مرکز خیریه باغبانان بهشت ابدی در این رابطه می‌گوید: از سال ۹۶، فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر در مرکز ما، ۳۰ پسر ۱۴ تا ۲۵ سال مشغول به فعالیت هستند. اکثر پسران مجهول الهویه بوده و به گونه‌ای برای آنها برنامه ریزی شده که بتوانند علاوه بر گذران زندگی، آموزش‌هایی را ببینند.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای حضور پسران در محیط‌های کاری می‌افزاید: تلاش ما این است که پسرانمان بتوانند با آموزش‌های لازم راهی محیط کار شوند. در حال حاضر نیز چندین نفر از پسران مرکز که بالای ۱۸ سال هستند در خارج از مجموعه مشغول به کار شده‌اند.

غلامعلی نژاد در رابطه با تحصیل پسران این مرکز می‌گوید: ۴ نفر از پسران ما در مدرسه عادی و مابقی در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند و برنامه‌های تحصیلی آنها به دقت پیگیری می‌شود.

وی استیجاری بودن ساختمان مرکز را مشکل اصلی دانسته و می‌افزاید: ساختمان مرکز استیجاری است و ماهی ۲۲ میلیون تومان اجاره بابت این ساختمان پرداخت می‌شود. در حال حاضر اصلی ترین مشکل، اجاره بالای ساختمان است.

طیبه آبنیکی، مسئول فنی این مرکز خیریه نیز با اشاره به اینکه خیریه نخستین خانه کوچک در شهر تهران بوده است، می‌گوید: خیریه ما نخستین خانه کوچک در شهر تهران بوده و پسران مرکز را به عنوان خانه خود می‌دانند. در حال حاضر مسئولیت‌های مختلفی به پسران داده شده و آنها خودشان این خانه را اداره می‌کنند.

وی می‌افزاید: در این خانه برنامه‌های آموزشی مختلفی برای پسران در نظر گرفته شده است و پسران  آموزش زبان، قرآن، نقاشی و … می‌بینند.

آبنیکی درباره برنامه‌های این مرکز برای مقابله با بیماری کرونا می‌گوید: پسران ما تاکنون ۲ بار تست کرونا داده‌اند و خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری کرونا در مرکز ما گزارش نشده است. ضمن اینکه اسپری الکل، ژل شست و شو و … در اختیار پسران قرار گرفته تا آنها بتوانند خودشان نظافت را رعایت کنند. همچنین به طور مرتب لوازم خواب آنها شسته شده و تلاش کرده‌ایم با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، شرایط مطلوبی را برای مددجویان خود فراهم کنیم.

 

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/