رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور از توزیع سومین مرحله سرانه 500 هزار تومانی برای 60 هزار نفر مددجو در مراکز نگهداری تحت پوشش این سازمان، برای اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به کرونا خبر داد.

به گزارش نیکوکار، محمد نفریه رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور در شبکه خبر با اشاره به واریز کمک نقدی برای تأمین اقلام بهداشتی معلولان و سالمندان سازمان بهزیستی، اظهار داشت: این سومین واریزی به حساب مراکز تحت پوشش ما است که از زمان آغاز شیوع کرونا انجام شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا کمیته‌‌ای در سازمان بهزیستی فعال شده و هر روز وضعیت مبتلایان و آمارها را رصد می‌کند. این سه مرحله به حساب همه مراکز تحت پوشش ما واریز شده است؛ به شکلی که اولین واریزی ما دو روز بعد از اینکه مورد مثبت ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شد به حساب این مراکز واریز شد که برابر با سرانه ۳۰ هزار تومانی بود.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: دومین مبلغ واریزی، سرانه ۵۰۰ هزار تومانی بود که در فروردین ماه و سومین مرحله واریزی نیز برابر با همین مبلغ بود که برای هر نفر از مددجویان این مراکز واریز شده است. در این مرحله برای ۴۸ هزار نفر در مراکز توانبخشی تحت پوشش و برای ۱۲ هزار نفر در حوزه اجتماعی مبلغ یاد شده واریز شده است.

نفریه یادآور شد: مراکز نگهداری تحت پوشش شامل سالمندان، کودکان، بیماران روانی مزمن و معلولان حرکتی است که این گروه‌ها در خطر کرونا بوده به ویژه سالمندان که خطر بیشتری آنها را تهدید می‌کند؛ در نتیجه دستورالعمل‌های خاصی برای آنها نوشته شده که از جمله آنها تهیه و استفاده مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک،‌گان و شیلد است تا مددجویان و مراقبین این مراکز از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اقلام یاد شده به صورت متمرکز تهیه می‌شود، اما مبالغی نیز برای تهیه اقلام این مراکز واریز شده است، گفت: یکی از مشکلات ما این است که مراکز تحت پوشش ما سهمیه خاصی ندارند بلکه این مراکز اقلام خود را از بازار تهیه می‌کنند؛ در نتیجه به نظر می‌رسد باید وضعیت این مراکز را رصد کنیم و فکر می‌کنیم در پاییز که با پیک آنفلوآنزا و پیک سوم کرونا روبه‌رو خواهیم شد، قطعاً کمک‌های بعدی نیز برای این مراکز خواهیم داشت.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور درباره «میزان نظارت بر مراکز یاد شده در هزینه‌کرد و به کارگیری وسایل حفاظتی برای مددجویان»، خاطرنشان کرد:‌کارگروهی برای نظارت بر مراکز نگهداری ایجاد شده، ضمن اینکه بازرسی‌هایی از طریق فضای مجازی به صورت شبانه‌روزی و حتی تصویری از مراکز نگهداری انجام می‌شود. همچنین علاوه بر سه مرحله توزیع سرانه به این مراکز، یک مرحله معادل ۵۰۰هزار تومان به عنوان سرانه برای همکاران شاغل ما در مراکز نگهداری غیردولتی به صورت هدیه و کمک توزیع شده است که حدود ۱۵ هزار نفر هستند.

نفریه درباره اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از ابتلای مددجویان در مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی، بیان داشت: اولین دستورالعمل را ۵ بهمن ماه سال گذشته یعنی ۲۵ روز قبل از مشاهده اولین مورد مثبت ابتلا به کرونا در ایران به مراکز نگهداری ارسال کردیم؛ ضمن اینکه ۱۲ و ۲۷ بهمن نیز دستورالعمل‌‌های دیگری ابلاغ شد.همچنین مراکز یاد شده قرنطینه شده و مرخصی‌ها و پذیرش‌ها ممنوع شد و آموزش‌های لازم را ارائه دادیم.

وی تصریح کرد: بعد از مشاهده موارد مثبت در اسفند ماه پروتکل‌های خاصی برای سالمندان، معلولان و مهدهای کودک تهیه شد که بیش از ۸۰ پروتکل خاص برای مراکز یاد شده با همکاری وزارت بهداشت و متناسب با وضعیت قرمز، زرد و سفید مناطق مختلف تهیه شد.

 

منبع: فارس

 

انتهای پیام/