کد خبر: 5345

موسسه خیریه آتنا را باید یک پناهگاه برای زنان و دخترانی دانست که مورد آسیب قرار گرفته اند. موسسه ای که می کوشد تا زنان زندگی آرامی داشته باشند. در سال های اخیر افراد زیادی به صورت داوطلبانه با این موسسه وارد همکاری شده اند که حاصل این اقدامات تشکیل کمیته های مختلف است.

به گزارش خبرنگار نیکوکار، زهرا افتخارزاده مدیرعامل داوطلب «موسسه خیریه ارتقای کیفیت زندگی زنان آتنا» با اشاره به فعالیت های این موسسه بیان کرد: ما فعالیت خود را از سال ۸۵ شروع کردیم. چند نفر دانشجوی نوزده ساله بودیم که در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران درس می‏خواندیم. جوانانی بودیم که سرمایه‏ای به جز درسمان نداشتیم. قصد ما این بود که به محله خاک سفید برویم و به درس خواندن بچه‌هایی که مدارس از خانواده‌های درگیر با اعتیاد یا بدسرپرست معرفی می‌کردند کمک کنیم. ما فکر می‏کردیم اگر توجه این بچه‏ها به درس باشد، در آینده می‌توانند شرایط خود را تغییر دهند.
وی ادامه داد: در منطقه خاک سفید هیچ مکانی نداشتیم. جمعه‏ها به خانه یکی از بچه‏ها می‏رفتیم و بچه ها را برای درس خواندن در آنجا جمع می‌کردیم. زمان‌هایی که هوا خوب بود، در پارک به آنها درس می‏دادیم. با مسجد محل هم صحبت کرده بودیم که برای درس خواندن با بچه‏ها به ما فضایی بدهند. البته درس بهانه بود؛ می‏خواستیم آنها چیزی غیر از فضای خودشان ببینند. درباره آینده خودشان فکرهای بزرگ‏تری داشته باشند و برای تغییر وضع‏شان تلاش کنند. غیر از خاک سفید هر خانواده‏ای از هر منطقه‏ای به ما مراجعه می‏کرد، کمکش می‏کردیم. اسلامشهر، شهریار، پیروزی و … .
افتخارزاده تصریح کرد: ما به فعالیتمان ادامه دادیم و سال۸۹ موفق به کسب مجوز از سازمان ملی جوانان شدیم و در سال۹۰ از یک صندوق قرض‏الحسنه وام گرفتیم. هر کدام از اعضای گروه پولی کنار می‏گذاشتند تا بتوانیم قسط‏های آن وام را بپردازیم. با آن وام در خاک سفید خانه‏ای گرفتیم تا یک پایگاه ثابت داشته باشیم. جای کوچکی بود. دو واحد ۳۵متری در طبقه همکف و زیرزمین. یک طبقه را گذاشتیم برای درس و مشاوره و کامپیوتر و برای طبقه دیگر هم چند چرخ خیاطی از یک خیریه دیگر امانت گرفتیم. می‌خواستم کارمان کمی متفاوت باشد و از آن حالت که ما فقط دهنده باشیم خارج شویم و به خانم‏ها مهارتی یاد بدهیم تا کم‏کم درآمدی داشته باشند و روی پای خودشان بایستند. در این مقطع ما با افراد زیادی ارتباط داشتیم که آسیب‏های فراوانی دیده بودند؛ از دختر فراری بگیرید تا اعتیاد و سرپرست بد و فقر و … .
وی با اشاره به آغاز به کار رسمی این موسسه اظهار کرد: در این مدت ما در هر حیطه‏ای ورود می‏کردیم. اما از سال ۹۳ که موسسه آتنا را با مجوز سازمان بهزیستی تاسیس کردیم تصمیم گرفتیم که در حوزه زنان و دختران کار تخصصی‏ و علمی انجام دهیم.
افتخارزاده افزود: ما در سازمان‌های مردم نهاد مختلفی دواطلب بودیم و از نزدیک دیده بودیم که کار غیرتخصصی هم به گروه هدف هم به خود ما آسیب می‏زند. به همین منظور به عنوان مدیرعامل آتنا بعد از اینکه از رشته داروسازی فارغ‏التحصیل شدم، دوباره کنکور دادم و کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی خواندم تا با تخصص بیشتری به موضوع نگاه کنم.
وی درباره فعالیت در حوزه زنان بیان کرد: در رابطه با انتخاب حوزه زنان و دختران هم دو دلیل مد نظرمان بود: یکی اینکه تبعیض مضاعفی درباره این قشر وجود دارد. دوم اینکه در سال‏هایی که در خاک سفید کار می‌کردیم، دو گروه دختران و پسران داشتیم و از گروه دختران همراهی و نتیجه بیشتری می‌گرفتیم.
این مدیر با اشاره به وضعیت فعلی موسسه، ادامه داد: در حال حاضر گروه‏ هدف ما زنان سرپرست خانوار هستند یعنی زنانی که شوهرشان فوت کرده یا طلاق گرفته‏اند و یا اگر شوهرشان حضور دارد، خشونت یا اعتیاد دارد. خانمی که مشکلی دارد یا خودش با ما تماس می‏گیرد یا بهزیستی و مراکز دولتی یا مددکارها و مراکز خیریه به ما معرفی می‌کنند. مراجعین در لیست مددکاری ما قرار می‌گیرد و در صورت داشتن شرایط گروه هدف آتنا پذیرش می‌شوند و از کمیته‌های مختلف آتنا خدمات می‌گیرند؛ در ابتدا کمیته مددکاری ما با آنها تماس می‏گیرد و برای مشاوره دعوت می‌شوند. بعد با مشارکت خود فرد برنامه‏ای برایش نوشته می‏شود.
وی در ادامه افزود: ما چون سیستماتیک کار می‏کنیم، برای مثال اگر شوهر خانمی معتاد باشد، سعی می‌کنیم که او را هم تحت درمان قرار دهیم. درست است که ما آن خانم را پذیرش کرده‏ایم ولی خدمات ما به کل خانواده تعلق می‏گیرد تا شرایط او هم بهتر شود. اگر بیماری داشته باشد، کمیته پزشکی پیگیری می‏کند اگر مشکلات سلامت روان داشته باشد، روانشناسان و کمیته سلامت و روان وارد کار می‏شود.
به گفته افتخارزاده، همزمان کمیته آموزش ما به مسائل درسی بچه‏های او می‏پردازد. خانم‏هایی که کودک‏همسر بوده و ترک تحصیل کرده باشند، اگر بخواهند ادامه تحصیل بدهند، ما حمایتشان می‏کنیم از همه نظر. به عنوان مثال شهریه دانشگاه و مدرسه و ملزوماتی که نیاز دارد.
وی در ادامه افزود: معلمان داوطلبی هم داریم که به آنها درس می‏دهند. در کمیته حقوقی وکیل داوطلب ما اگر پرونده‏ای باشد، به آن ورود می‏کند. یک کمیته هم برای مهارت آموزی و اشتغال داریم که برای ما خیلی مهم است. این کمیته، یک کارگاه خیاطی، یک آشپزخانه برای تهیه غذا، یک کارگاه شیرینی‏پزی و یک کارگاه بسته‌بندی سیم راه‌اندازی کرده‌است.
افتخارزاده گفت: این بخش هم برای مهارت‏آموزی است هم اشتغال. آرایشگاه‏هایی هم هستند که ما مددجو را برای آموزش می‏فرستیم و بعدا می‏توانند در سازمان فنی حرفه‏ای امتحان بدهند و مدرک بگیرند. به این شکل به خانم‌هایی که تحت خشونت بوده‌اند، مهارت‏هایی آموزش می‏دهیم و سعی می‌کنیم اعتماد به ‏نفسشان دوباره ساخته شود.
افتخارزاده همچنین با اشاره به خانه امن آتنا، اظهار کرد: در ادامه‌ی فعالیت‌ها و در راستای ارائه خدمات تخصصی‌تر در سال۹۶ با کمک خیرین برای اسکان برخی مددجویان خانه سه طبقه‏ای رهن و اجاره کردیم و برای این خانه از سازمان بهزیستی مجوز گرفتیم و اولین خانه امن غیر‌دولتی استان تهران را تاسیس کردیم.
وی همچنین افزود: طبق پروتکل بهزیستی هر زنی هر زمانی توسط شوهرش مورد خشونت قرار بگیرد، می‏تواند همراه فرزندش به این خانه‏های امن بیاید. قبلا اینطور بود که اگر زنی مورد خشونت قرار می‏گرفت و با ۱۱۰ تماس می‌گرفتیم که اینجا شوهری دارد زنش را می‏زند، جواب می‏دادند که مسئله خانوادگی است و ما ورود نمی‌کنیم. اگر خانم به دلیل نداشتن امنیت جانی از خانه بیرون می‏رفت، شوهر می‏توانست دادخواست عدم تمکین و ناشزه و خروج بدون اجازه بدهد.
افتخارزاده گفت: این پروتکل بهزیستی برای اولین بار این اجازه را به زن می‏دهد که همان زمان وقوع خشونت با فرزندش از خانه خارج شود و به کلانتری میدان تختی یافت‏آباد برود و بگوید امنیت جانی ندارم. آنجا به او برگه‏ای می‏دهند که می‏تواند به خانه امن بهزیستی ذوالفقاری برود که در یافت‏آباد است یا پیش ما بیاید. متاسفانه به دلیل اینکه اطلاع‏رسانی نشده، ممکن است کلانتری‏های دیگر به او برگه ندهند. بنابراین بهتر است خانم‏هایی که در استان تهران خشونت دیده‏اند به کلانتری یافت‏آباد بروند.
وی بیان کرد: ما در حال حاضر دو خانه امن داریم که ظرفیت هر دو پر شده و در فکر خانه امن سوم هستیم. ما امکانت کمی داریم. تخت و اتاق مجزا برای هر خانواده نداریم. خانم‏های ساکن در خانه امن ساعت هشت صبح به محیط کارگاهی و آموزشی می‏آیند و بچه‏ها را به مهدکودکی که همان‏جا است یا به مدرسه و دانشگاه می‏فرستیم. ساعت پنج عصر هم با مددکار به خانه برمی‏گردند. از پنج عصر تا هشت صبح فردا در خانه امن مددکار حاضر است و مراقب شرایط روحی آنهاست. خانه‏های امن تابلو ندارند و کسی آدرسشان را نمی‏داند و اگر قرار باشد با پدر یا شوهر این خانم‌ها صحبت کنیم در فضای اداری موسسه با آنها قرار می‏گذاریم.
وی توضیح داد: این خانم‌ها مدتی در خانه امن می‌مانند تا کمی به آرامش برسند و بعد تصمیم بگیرند. سعی ما بر این است که زوجین به زندگی مشترک برگردند. اگر شوهر معتاد باشد، کمکش می‏کنیم به کمپ برود. اگر مشکل روانی دارد، او را پیش مشاور می‏فرستیم. زوج درمانی هم داریم. اگر شرایطشان بهبود پیدا کرد در این مرحله تعهد محکمی از شوهر می‏گیریم که خشونت و اعتیاد را تکرار نکند و این شروط حتی ممکن است به صورت محضری هم ثبت شوند. ولی اگر شرایط تغییر نکند و تلاش‌ها به ثمر نرسد در نهایت خود خانم تصمیم می‌گیرد.
در خیریه آتنا هزینه‏های ثابت مربوط به اجاره، خورد و خوراک، بهداشت و درمان، تحصیل و غیره است و برای تامین آن همواره به کمک‌های مردمی از مبلغ ۷ هزار تومانی که در کمپین هفتِ ماهیانه اینستاگرامی تعریف شده تا مبالغ بالاتر نیاز است. علاقمندان به همیاری آتنا در این زمینه می‌توانند از طریق صفحه آتنا در اینستاگرام و یا تماس با دفتر آتنا به شماره ۰۲۱-۶۶۹۲۱۰۶۳ به جمع خیرین بپیوندند. همچنین برای پیشبرد امور خوشبختانه دوطلب‏هایی داریم که به صورت رایگان در بخش‌هایی همکاری می‏کنند اما در حال حاضر بیشترین نیاز در بخش گرافیک و بازاریابی محصولات تولید شده توسط خانم‌های مددجو در کارگاه‌ها است. در بخش پزشکی هم همواره به همه تخصص‏ها نیاز است از جمله متخصص اطفال و زنان، دندان‏پزشک و چشم‌پزشک. افراد علاقمند به حوزه فعالیت آتنا می‌توانند از طریق سایت آتنا فرم حمایت داوطلبانه پر کنند و به جمع داوطلبان و حامیان بپیوندند.

انتهای پیام/