کد خبر: 5309

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از راه‌اندازی اتاق بازی درمانی در مناطق محروم و آسیب‌دیده از حوادث با کمک تشکل‌های مردم نهاد و خیرین خبر داد.

به گزارش نیکوکار، «محمدحسن قوسیان مقدم» در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی اقتضایی برای استاندارد سازی کیفیت خدمات جمعیت هلال احمر در حوادث احتمالی کشور دارید، این مطلب را عنوان و اظهار داشت: نجات زندگی افراد، حفاظت از معاش و تقویت بازتوانی آنان پس از سوانح و بحران ها، ارائه حمایت های روانی (فرهنگی – اجتماعی) هنگام وقوع حوادث و سوانح، ممکن ساختن زندگی سالم و ایمن و ترویج جامعه شمولی و ارتقاء فرهنگ صلح و عاری از خشونت از راهبردهای اساسی و اقدامات تواناساز جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر در سراسر جهان است.

وی با بیان اینکه سانحه، انهدام کارکردهای جامعه به واسطه تلفات گسترده و تخریبی است که فراتر از توان و منافع جامعه باشد، توضیح داد: در طول سوانح، اعم از بلایای طبیعی و یا ساخت دست بشر و یا بحران های ناشی از منازعات شدید، الزامی ترین اقدام، نجات زندگی افراد، کاهش آلام، خسارات و تلفات و حفاظت و حمایت از افراد آسیب دیده از سانحه است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: سانحه یا بحران ممکن است به طور ناگهانی و غیر منتظره و یا به آرامی به وقوع بپیوندد که در هر دو صورت، وظیفه اساسی ما، آمادگی برای بکارگیری همه ابزار و شیوه های موثر و قابل اجرا در همه جا و همه حال برای کمک به افراد مطابق با نیازهای متفاوت زنان، مردان، کودکان و سالمندان است.

قوسیان مقدم اضافه کرد: متعاقب وقوع یک سانحه یا حادثه و یا در موقعیت های بحرانی، حمایت و کمک های بشردوستانه باید با نیازمندهای تشخیص داده شده از طریق ارزیابی های خاص، تناسب و هماهنگی داشته باشند. ارائه هر گونه کمک بشردوستانه باید نسبت به جنسیت، سن و دیگر ملاحضات اجتماعی – اقتصادی و بزرگی سانحه و بحران، حساس بوده و با رعایت کرامت افراد به آسیب پذیرترین آنها ارائه شود.

وی با اشاره به بازتوانی پس از سوانح و بحران ها نیز افزود: در پی وقوع سانحه و یا بحران با ثبیت وضعیت در اسرع وقت به نحوی که مردم بتوانند بازسازی اجتماعی و زندگی خود را آغاز کنند، می توان از پیامدهای سوانح و بحران ها کاست. کمک های بازتوانی ما بسته به شرایط و نیازهای خاص، شامل پیشگیری بیشتر از خرابی ها و تلفات، مرمت و تعمیر ساختارهای خدمات اولیه، حفاظت از بهداشت، ارائه کمک ها و حمایت های روانی – اجتماعی، احیاء معاش افراد و افزایش امنیت غذایی مردم می شود. اقدامات بازتوانی به طریقی اجرا می شود که بازسازی جوامع، منسجم تر صورت گیرد و آسیب پذیری پس از سوانح کاهش یابد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت:‌ آموزش و فرهنگ سازی و توصیه در جهت افزایش کمک های نقدی و کاهش کمک های غیرنقدی، شبکه سازی و استفاده از نیروهای محلی داوطلب جهت توزیع کمک های مردمی و جلوگیری از هرج و مرج، اجتناب از دریافت و ارسال کمک های غیرنقدی که مغایرفرهنگ مردم آسیب دیده بوده و یا غیرقابل استفاده است و برخی اقدامات و برنامه های اقتضایی این جمعیت برای استانداردسازی کیفیت خدمات در حوادث احتمالی کشور است.

وی گفت: همچنین در شرایط پاسخ به سوانح و اضطرار، خانه های هلال می توانند بعنوان قطب سکاندار مشارکت های عمومی و ملاحظات اجتماعی و مطالبه گری تلقی شوند و راهبردی کردن و عملیاتی شدن خانه های هلال می تواند چالش های بزرگی را حل کند، از این رو تقویت، توسعه و راه انداز خانه های هلال و سپردن هدایت آنها به دست داوطلبان می تواند ضمن از بین بردن هزینه های اضافی، مشارکت مردم در حوزه فعالیت های اجتماعی را ساماندهی و توسعه بخشد. خانه های هلال باید بعنوان پاتوقی برای همفکری و تصمیم گیریهای داوطلبانه توسعه یابند.

وی افزایش سطح آموزش نیروهای فعال در پایگاه های امداد و نجات، توانمندسازی نیروهای مراکز پاسخگویی اضطراری ۱۱۲ برای هدایت بهینه عملیات ها، افزایش تعداد پایگاه های امداد و نجات براساس طرح آمایش سرزمینی برای بالابردن سرعت پاسخگویی به حوادث، خرید تجهیزات به روز امداد و نجات و آمبولانس، برگزاری دوره های آموزشی و توان افزایی ویژه نجاتگران، افزایش پوشش ارتباطات رادیویی تیم های عملیاتی و گسترش تلفن اضطراری ۱۱۲، استفاده از ظرفیت بالگردهای امداد و نجات برای حوادث و استفاده از ظرفیت نرم افزارهای مدیریت تصمیم گیری در زمان بحران و سوانح را از دیگر برنامه های اقتضایی این جمعیت برای استاندارد سازی کیفیت خدمات در حوادث احتمالی کشور عنوان کرد.

 

منبع:ایرنا

 

انتهای پیام/