معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به میز خدمت در کمیته امداد بیان کرد: حدود ۱۱۰۰ وکیل نیکوکار در سطح کشور به مددجویان خدمات ارائه می دهند که این میز خدمت در ۵۱۸ نقطه کشور ایجاد شده است.

به گزارش نیکوکار، جعفر صباغیان در نشست خبری امروز که در محل کمیته امداد برگزار شد، ضمن ارائه گزارش عملکرد و برنامه های حوزه حقوقی و امور مجلس این نهاد، درباره اهمیت و جایگاه فلسفه وجودی کمیته امداد بیان کرد: کمیته امداد حضرت امام با تفکر دینی و فقهی حضرت امام(ره) و با دستور ایشان در ۱۴ اسفند ۵۷ به عنوان اولین نهاد انقلابی در نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب شکل گرفت و مقام معظم رهبری در فلسفه وجودی و محورهای کاری که برای کمیته امداد ترسیم کردند سه اصل محوری را مطرح کردند که اولین آن حفظ ارزشها و روحیه دینی به عنوان تکلیف، جلب رضایتمندی مخاطبین و پیگیری مجدانه پیرامون توانمندسازی کمک گیرندگان است.

وی ادامه داد: هم در ماده ۲ اساسنامه کمیته امداد هدف اصلی و غایی کمیته امداد را موضوع توانمندسازی افراد تحت پوشش تعریف کرده و هم در ابلاغی که مقام معظم رهبری به ریاست امداد دادند بر توانمندکردن محرومان و ایجاد درآمد باثبات با حفظ کرامت و حرمت انسانی را صدر برنامه های امداد تلقی کردند.

به گفته صباغیان، در بحث توانمندسازی سه مولفه داریم، اشتغال، ایجاد مسکن و مولفه سوم در حوزه توانمندسازی خوداتکایی و باور اعتقادی است تا به صورت ذهنی و روانی در فرد ایجاد شود که او می تواند خودش با بازوانش معیشت روزمره خود و خانواده اش را تامین کند.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد ادامه داد: در حوزه توانمندسازی یکی از دغدغه های امداد کمکهای حمایتی و موضوع معیشت روزمره مددجویان است که دنبال می‌کنیم اما این هدف غایی امداد نیست. ما به دنبال این هستیم که به صورت موقتی این اتفاق صورت گیرد و بتوانیم با اقداماتی این مددجویان را به فرد توانمند تبدیل کنیم تا به خوداتکایی کافی برسد.

وی ادامه داد: ما فقط نسبت به دسته خاصی از افراد مکلف هستیم که تا آخر عمر خدمتگزاریشان را انجام دهیم که این افراد بیماران صعب العلاج و سالمندان هستند و ما مکلفیم تا پایان عمر حیاتشان به آنها خدمات ارائه دهیم، اما برای سایر افراد به دنبال توانمندسازی هستیم تا از پوشش کمیته امداد خارج شوند.

صباغیان در ادامه درباره فعالیت مربوط به معاونت حقوقی و امور مجلس توضیح داد: یکی از موضوعات بحث میز خدمت مددکاری است؛ در حوزه حقوقی باید اقداماتی داشته باشیم که منجر به توانمندی مددجو شود؛ این توانمندسازی مددجو در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی و حقوقی مدنظر امداد است.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد ادامه داد: کمک گیرندگان تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی با مشکلات حقوقی عدیده ای مواجه هستند. ما در میز خدمت از ظرفیت وکلای نیکوکار استفاده کردیم؛ وکلایی که به سنت حسنه خیر و احسان اعتقاد دارند و از آنها دعوت کردیم و حدود ۱۱۰۰ وکیل نیکوکار در سطح کشور به مددجویان خدمات ارایه می دهند که این میز خدمت در ۵۱۸ نقطه کشور ایجاد شده است.

وی گفت: با تفاهم نامه ای که فیمابین کانون وکلای دادگستری و مرکز امور وکلا تنظیم و انعقاد یافته وکلای نیکوکار و خیر با نیت خیر و احسان در میز خدمت به صورت مستمر حضور دارند و نسبت به ارائه مشاوره های حقوقی و رفع و رجوع پرونده های قضایی آنها اقدام می کنند. به طور مثال ممکن است برخی از زنان سرپرست خانوار که شوهرشان فوت شده دارای سهم الارث باشند، حقوق این افراد در اختیار سایر وراث قرار گرفته و دانش حقوقی و توان مالی جهت اخذ وکیل و مراجعه به دادگستری و تسهیل حقوقی قانونی خود را نداشته باشند بنابراین ما از طریق میزخدمت و ظرفیت وکلای نیکوکار اموال این افراد را باز پس می‌گیریم و در اختیار این افراد قرار می‌دهیم و این عزیزان از ظرفیت کمیته امداد خارج می‌شوند.

 

منبع: ایسنا

 

انتهای پیام/