کد خبر: 5239

ایرانیان همواره به نوع‌دوستی و مهربانی زبانزد بوده و هستند و همیشه در خط مقدم ایثار و فداکاری، دوستی و مهربانی ایستاده‌ان. اکنون نیز در شرایط سخت کرونایی نیازمندان را فراموش نکرده، هر شهروند ایرانی بر حسب توان خود دست نیازمندان را گرفته‌ است.

به گزارش نیکوکار،  در این شرایط سخت که کرونا دنیا را گرفتار کرده است نباید از حال و روز نیازمندان غافل شویم، در کشور ایران اسلامی همواره ایرانیان نوع‌دوست به یاری نیازمندان شتافته اند و در این راستا انجمن و پویش های مختلف و خودجوشی شکل گرفته است.

عده ای معتقدند توزیع یک وعده غذای گرم در میان نیازمندان مقطعی است، اثرگذاری چشمگیری ندارد و کمکی به بهتر شدن شرایط آنها نمی کند اما به اعتقاد اعضای طرح “همنمک” و خیلی از گروه های داوطلبان دیگری که در کار توزیع غذای گرم یا بسته ارزاق میان افراد کم برخوردار جامعه هستند، این راهی برای شناسایی افراد کم برخوردار و آشنایی و حل مشکلات آنها است. یک وعده غذای گرم شاید برای خیلی ها تبدیل به عادتی روزمره شده باشد اما برای گروه هایی از جامعه شبیه یک رویا است.

بسیاری از خیریه ها و سازمان های مردم نهاد در قالب طرح و برنامه های ویژه خود، به یاری این خانواده های نیازمند آمده و سعی دارند به صورت مناسبتی یا خارج از آن، غذای گرم یا بسته ارزاق را به دست افراد کم برخوردار برسانند.

طرح همنمک مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) یکی از گروه هایی هستند که هدفشان رساندن غذای گرم به دست نیازمندان است. آنها در ابتدا هدفشان این بود مازاد پخت (غذاهای اضافه و دست نخورده) تالارها، رستوران ها و مراسم ها را جمع آوری کرده تا از اسراف و دورریز غذا جلوگیری کنند.

به مرور زمان اما آنها با جلب اعتماد مردم و مشارکت خیرین حالا نه تنها مازاد پخت مراسم ها بلکه نذورات و خیرات نیکوکاران را نیز به دست افراد کم برخوردار می رسانند. آنها در آخرین اقدام خود و همزمان با عید غدیر، نان داغ و کباب داغ را در مناطق کم برخوردار توزیع کردند و قرار است به زودی و با از راه رسیدن ماه محرم نذورات مردمی را به سبک و سیاق خودشان به دست نیازمندان واقعی برسانند.

عباس حامد تابعی، مدیر روابط عمومی و سرتیم توزیع همنمک در این گزارش درباره تجربیات خود از توزیع غذای گرم در میان خانواده های کم برخوردار می گوید. «در طول یکسالی که از شروع این طرح می گذرد به مناطق زیادی برای توزیع غذا رفتیم. از حاشیه های پایتخت گرفته تا جنوب استان کرمان. هدفمان در ابتدا توزیع غذا یا بسته های ارزاق بود اما به مرور با اعتماد مردم و گسترده شدن این طرح دستمان برای انجام کارهای دیگر و حل برخی از مشکلات این خانواده ها باز شد».

حال خوب کار خوب

اعضای همنمک هنگام توزیع غذا با خانواده های بسیاری آشنا شدند. این آشنایی به جایی کشید که آنها با دیدن اعضای گروه از مشکلاتشان می گفتند. از نیازشان به دارو و درمان یا نیاز فرزندانشان به آموزش و…

«در این مدت و با توجه به نیاز خانواده هایی که شناسایی کرده بودیم، خیران را جذب و مشکل آن فرد یا خانواده اش را حل کردیم. برای مثال پدر خانواده ای از اعتیاد رنج می برد. با هماهنگی گروه فرد مورد نظر به یکی از مراکز اعتیاد معرفی شد، دندان هایش همه از بین رفته بود و دندانپزشک معرف ما دندان های وی را درست کرد و پس از ترک اعتیاد این فرد را صاحب شغل کردیم تا از راه درست درآمدزایی کند».

مورد دیگری که سرتیم توزیع همنمک برایمان تعریف می کند ماجرای دو خواهر کم سن و سال بود که از کم خونی شدید رنج می بردند. کم خونی امانشان را بریده بود اما پدرشان برای حل این بحران آهی در بساط نداشت. «سعی کردیم موضوع را با یکی از خیران در میان بگذاریم و حالا پس از گذشت ماه ها از این ماجرا وضعیت این دوخواهر بهتر از قبل شده. چراکه آنها تحت نظر پزشک قرار گرفته و تغذیه شان به کمک خیرین مناسب شد تا از شدت کم خونی شان کم شود».

به گفته مدیر روابط عمومی طرح همنمک در کنار توزیع یک وعده غذای گرم خیلی اتفاقات خوب دیگری نیز رخ داده که حال همگی آنها را خوب کرده است. «ما در قالب این طرح توانستیم در پایتخت ۹۰ نقطه را شناسایی کنیم که افراد کم برخوردار در آنجا ساکن هستند. در این میان طوری نقاط را تقسیم بندی کرده بودیم که هر بار غذای گرم به دست همگی شان برسد. «غذا نقطه به نقطه و خانه به خانه در میان افراد محروم توزیع می شود. اینطور نیست که در یک منطقه به همه غذا بدهیم چراکه وضعیت بعضی از ساکنین خوب است. در طول این یکسال نیازمندان واقعی را شناسایی کرده و غذا یا بسته ارزاق را به دست آنها می رسانیم. درست است که اینکار زمانبر و وقت گیر است اما ارزشش را دارد». به گفته تابعی در میان جامعه هدف آنها، هم افراد ایرانی حضور دارند و هم خانواده های مهاجر.

نیاز به آموزش

با تجربه ای که تابعی و دوستانش در طول مدت توزیع غذا در میان مناطق محروم به دست آورده اند، معتقدند نیاز به آموزش بیش از هرچیز دیگری در مناطق محروم احساس می شود. «کار ما از ابتدا توزیع غذا بوده و به این کار ادامه می دهیم اما به نظر می رسد آموزش نیاز اصلی این خانواده هاست. برای مثال در این مناطق با زنی آشنا شدیم که فرزند اولش معلول است، اما فرزند دوم خود را می آورد و وقتی ما با او آشنا شدیم که فرزند سومش را باردار بود در حالی که هزینه تامین نان شبشان را هم نداشتند و قادر به تامین هزینه های فرزند معلول خود نیز نبودند. در این مناطق اغلب فقر آموزش بیش از هر نیاز دیگری احساس می شود و اگر خیریه ها و سمن هایی که تخصصشان این است، بتوانند روی بحث آموزش این خانواده ها متمرکز شوند، شاهد اتفاقات به مراتب بهتری خواهیم بود.

«اغلب مشکلات این خانواده ها از بی کاری یا اعتیاد سرپرست خانواده به وجود می آید. این افراد مهارت و تخصصی ندارند و فقط قادر به انجام کارهای کارگری هستند».

نان داغ، کباب داغ

در این مسیر اما کمک های خیرخواهانه مردم توانسته در این اوضاع و احوال از فشار اقتصادی این خانواده ها کم کند. «آن چیزی که تاکنون ما به آن دست یافته ایم این است که مردم اغلب از شرایط بد خانواده های مناطق محروم و کم برخوردار اطلاعی ندارند. اما وقتی درباره وضعیت زندگی آنها توضیح می دهیم، نیکوکاران با کمال میل اقدام به کمک می کنند. واقعیت این است مردم درباره فقر شنیده اند اما شاید خیلی کم اشکال آن را از نزدیک دیده و لمس کرده اند. به همین دلیل تصوری از آن ندارند. کاری که ما می کنیم این است که شرایط خانواده ها را با حفظ کرامات انسانی آنها، به مردم و نیکوکاران توضیح می دهیم و پس از آن، شاهد این هستیم که نیکوکاران برای کمک سر از پا نمی شناسند و چه به صورت نقدی یا غیر نقدی کمک می کنند».

تابعی با اشاره به اقدام اخیر همنمک همزمان با عید غدیر و توزیع نان داغ و کباب داغ در میان خانواده های کم برخوردار گفت: ما از قبل متوجه شده بودیم که اغلب بچه های این خانواده ها عاشق کباب هستند به همین دلیل با همت خیرین این غذا را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دادیم. امیدواریم برای ایام محرم نیز نذورات بیشتری به دستمان برسد تا آنها را در قالب غذا یا بسته ارزاق به دست نیازمندان واقعی برسانیم.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/