کد خبر: 485

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از خدمات رسانی ۲ هزار نیروی درمانی هلال احمر در عملیات راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش نیکوکار ، محمد تقی حلی ‌ساز روز شنبه در نشست خبری افزود: مقرر شده تا یک‌ تیم درمانی ۲ هزار نفره نیروی درمانی متخصص اعم از داخلی، قلب و عروق، مغز و اعصاب، ارتوپدی، زنان و جراحی برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی؛ از هشتم صفر به عراق اعزام و خدمات رسانی آن ها به زائران عتبات عالیات تا پایان روز اربعین ادامه دارد.

وی ادامه داد: امسال هلال احمر خدمات درمانی خود به زائران را در قالب پایگاه های امدادی بین‌راهی و درمانگاه ها ارائه می‌کند که این مراکز امدادی با یک شبکه منسجم ارتباطی به یکدیگر متصل بوده و همانند یک مرکز درمانی جامع به زائران خدمات می دهند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر افزود: پایگاه های درمانی هلال‌احمر شامل ۴ ساختمان در نجف اشرف، ۶ پایگاه و پست در بین راه نجف به کربلا، ۷ پایگاه و پست در کربلای معلی، یک پست در سامرا، ۳ پست در کاظمین در خدمت زائران خواهد بود و یک پست در امامزاده سید محمد و یک پایگاه امدادی در حله آماده ارائه خدمات درمانی است.

حلی ساز گفت: در هر پست و پایگاه یادشده، پزشکان، پرستاران، تکنسین‌های اورژانس و امدادگران به صورت شبانه‌روزی در خدمت‌رسانی آماده‌اند که در این راستا حدود ۱۶۰ تن انواع دارو و تجهیزات پزشکی، همراه ۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۴۰ دستگاه آمبولانس به کشور عراق اعزام خواهند شد.

وی اضافه کرد: حج امسال تقریبا به اتمام رسیده است و بیش از ٩۵ درصد زائران ایرانی سرزمین وحی به کشور بازگشته‌اند که البته نیروهایی که باید تا آخرین لحظه خدمات را ارائه کنند همچنان در محل آماده خدمت خود حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه حج امسال چند ویژگی داشت، توضیح داد: امسال زائران زمان بیشتری را در حج گذراندند. ترکیب سنی هم یکی از تفاوت‌ها بود و ۴٠ درصد زائران بالای ۶٠ سال بودند. افراد بالای ٧٠ و ٨٠ سال بسیاری نیز در حج حضور داشتند و حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ زائر ما مستعد بیماری‌ها بودند اما ما سفر برخی افراد را ممنوع می‌کردیم چون واقعا امکان نداشت همراه ما باشند. در مجموع حج آرامی را داشتیم و آسیب‌هایی را که سال‌های قبل داشتیم، رفع کردیم و هماهنگی های بسیار خوبی انجام شد. همچنین باران هم بارید و اصلا مورد جدی گرمازدگی نداشتیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اظهار داشت: حج ۹۸ جزو معدود سال‌هایی بود که در ایام «تشریق» که بسیار روزهای سختی است، زائر ایرانی فوتی نداشتیم. امسال به جز یک مورد که در عصر روز عرفات اتفاق افتاد، موردی فوتی نداشتیم. در واقع آمارهای ما بر اساس نرم جمعیتی بسیار قابل قبول بود و همه برنامه‌ریزی‌هایی که پیش از سفر تا کنون داشته‌ایم، اتفاق افتاد و درمانگاه‌های مستقر در مکه، عرفه، مدینه و منا بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده عمل کردند و شاید نتیجه آن نیز رضایتمندی نسبت به هلال احمر است.

وی از آموزش ۲۸۵ نفر در قالب تیم های چهار نفره امدادی، انتقال و فوریتی در موسم حج تمتع ۹۸ خبر داد و گفت: این تیم های را برای واکنش به هنگام در مواقع اضطراری عمومی و پیچیده حوادث احتمالی در موسوم حج ساماندهی کردیم که به کمک زائران ایرانی سرزمین وحی بشتابند.

حلی ساز اعلام کرد: تمامی برنامه ریزی‌ های که پیش از سفر برای ارائه خدمات بهتر و شایسته به زائران ایرانی سرزمین وحی داشتیم محقق شد و این خدمات به بهترین شکل ممکن در درمانگاه‌های مستقر در مکه، عرفه، مدینه و منا ارائه شد همچنین ما در ارائه خدماتی که به صورت مشترک با بیمارستان های سعودی ارائه می شد با کشور میزبان به مشکلی برنخوردیم و به ۶۶۰ هزار زائر ایرانی در حج امسال خدمات درمانی ارائه دادیم.

وی با اشاره به عملیاتی شدن سامانه دیده بان هلال که امسال برای نخستین بار به صورت آزمایشی در سرزمین وحی اجرا شد، گفت: یکی از مزیت های استفاده از این سامانه این بود که همه پزشکان و آمبولانس‌ها وابسته به مرکز پزشکی حج و زیارت را در شهرهای مدینه و مکه را رویت می‌کردیم و در صورت نیاز به آن‌ها با یک جانمایی و فراخوان آنها را به سمت ماموریت های محوله هدایت می کردیم و نقاط ضعف و قوت آن نیز شناسایی شد و ۴ مورد از زائران با استفاده از این سامانه نجات پیدا کردند.

امسال از ایران ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر زائر حج تمتع به سرزمین وحی اعزام شدند که به جز دو بیمارستان مکه و مدینه، چهار مجتمع درمانگاهی در مدینه و پنج مجتمع درمانگاهی در مکه پیش بینی شده و ۱۳۰ مطب در محل اسکان زائران و یک بیمارستان صحرایی در منا و عرفات به آنان خدمات درمانی ارائه دادند.

۱۵ پزشک با تجربه و مسلط به زبان عربی برای ارائه خدمات تخصصی به زائران در بیمارستان‌های مکه و مدینه مستقر بودند، ضمن اینکه در حج تمتع امسال، ۲۰ درصد زائران دارای فشار خون و ۱۵ درصد مبتلا به دیابت و پنج درصد نیز بیماری قلبی و عروقی داشتند.

در حج امسال آمار سنی زائران پنج سال افزایش یافته بود. جوان‌ترین زائر یک کودک یک ساله و مسن‌ترین زائر ۱۰۷ ساله و اهل کردستان بود.

همچنین میانگین سنی حجاج امسال ۵۵ سال بود و حدود ۸ هزار زائر بین ۷۰ تا ۸۰ سال سن داشتند و هزار و ۸۰۰ زائر نیز بالای ۸۰ سال و حدود ۱۵۰ نفر نیز زیر ۱۸ سال سن داشتند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/